KristiAmalie Skrevet 5. november 2008 #1 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) hva mener dere med det?? like mye hvit som svart?? Endret 11. november 2008 av Bolledeig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #2 Del Skrevet 5. november 2008 hva mener dere med det?? like mye hvit som svart?? Faren var svart, fra Kenya. Moren var hvit, fra USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antoinette Skrevet 5. november 2008 #3 Del Skrevet 5. november 2008 Obama er mulatt, med en hvit og en svart forelder. Det vil si at han er like mye hvit som svart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 5. november 2008 #4 Del Skrevet 5. november 2008 hva mener dere med det?? like mye hvit som svart?? Som sønn av en hvit kvinne og en sort mann som far vokste han opp som et barn av blandingsrase, en "hapa", "halvparten av hvert" i lokal ordbruk. Det vi her kaller mulatt! Forøvrig: Obamas far, Barack Hussein Obama sr., var kenyaner fra Luo-stammen, og Obamas mor Ann Dunham var fra Kansas. De ble gift i 1960 og Obama ble født 4. august året etter, Ann (moren)var da 18 år. Faren hans døde i en trafikkulykke i Kenya da Obama var 21 år, og moren døde av kreft i 1995. ----- Hurra for valget, og det gleder meg enormt at det ble juristen og statsviteren Barack Hussein Obama. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. november 2008 #5 Del Skrevet 5. november 2008 Obama er mulatt, med en hvit og en svart forelder. Det vil si at han er like mye hvit som svart. Mulatt er et ganske fornærmelig uttrykk som stammer fra slavetiden. Det henspeiler på blandingsrase, og det har samme rot som muldyr på spansk. Muldyr er en hybrid mellom hest og esel. Så det er en meget lite flatterende måte å omtale folk på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 5. november 2008 #6 Del Skrevet 5. november 2008 (endret) Mulatt er et ganske fornærmelig uttrykk som stammer fra slavetiden. Det henspeiler på blandingsrase, og det har samme rot som muldyr på spansk. Muldyr er en hybrid mellom hest og esel. Så det er en meget lite flatterende måte å omtale folk på. Dette skrev jeg tidligere: Som sønn av en hvit kvinne og en sort mann som far, vokste han opp som et barn av blandingsrase, en "hapa" "halvparten av hvert" i lokal ordbruk. Det vi her kaller mulatt! Forøvrig visste ikke jeg at mulatt er et nedlatende ord, eller er det et like "nedlatende" ord som neger eller svart? -Ingen av de to nevnte ordene ser jeg på som nedlatende men som fakta! Uansett så må jeg si at dersom vi ikke kan si hverken mulatt, hapa, eller blanding av svart og hvit....hva søren skal vi si da når det faktisk er blanding av en kulørt og bleikansikt? Er det lov å si kulørt og bleikansikt? Endret 5. november 2008 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #7 Del Skrevet 5. november 2008 Uansett så må jeg si at dersom vi ikke kan si hverken mulatt, hapa, eller blanding av svart og hvit....hva søren skal vi si da? Kulørt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 5. november 2008 #8 Del Skrevet 5. november 2008 Kulørt. Kulørt er det samme som farget! Er det lov å si farget? Kulørt betyr en farge som er mørkere enn hvit! Hvorfor er det mere korekt å si kulørt enn svart, brun, gylllen eller gulhudet? Det betyr jo det samme!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. november 2008 #9 Del Skrevet 5. november 2008 For all del, si hva dere vil, det var ikke poenget. Men å bruke ordet mulatt om Obama er omtrent like høflig som å omtale en kvinne som en sklie, en fitte, et hull, en hore. Get it? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #10 Del Skrevet 5. november 2008 For all del, si hva dere vil, det var ikke poenget. Men å bruke ordet mulatt om Obama er omtrent like høflig som å omtale en kvinne som en sklie, en fitte, et hull, en hore. Get it? Nå må du roe deg litt da Mann42. Og skal du uttale deg om et ords betydning, så kunne det kanskje være greit at du selv vet hva ordet betyr? Her kan du lære hva en mulatt er. Mulatt er IKKE et negativt ord!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #11 Del Skrevet 5. november 2008 Ser at Mann42 har sin tolkning av mulatt fra Wikipedia - ikke nødvendigvis det mest etterrettelige oppslagsverk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 6. november 2008 #12 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) For all del, si hva dere vil, det var ikke poenget. Men å bruke ordet mulatt om Obama er omtrent like høflig som å omtale en kvinne som en sklie, en fitte, et hull, en hore. Get it? Gi deg nå da, ordet mulatt er ikke et skjeldsord eller et nedverdigende ord!? Hvor har du det fra? Mulatt er blanding av sort og hvit, hvilket ikke er uvanlig og i hvert fall ikke et skjellsord! Ordet mulatt er: person av blandet svart og hvit avstamning Ikke kall det for et skjellsord, og ettersom du gjør det - hvorfor gjør du det, hvor har du det fra at mulatt er et skjellsord? Din sammenligning som du skrev i ditt forrige innlegg er jo bare helt på trynet+absurd! (....) Men å bruke ordet mulatt om Obama er omtrent like høflig som å omtale en kvinne som en sklie, en fitte, et hull, en hore. Get it? Hva i huleste prøver du å bevise? Ta deg sammen Mann42, trodde du var fornuftig jeg! Å si at en svart&hvit blandet person blir omtalt som mulatt er da bare helt normalt, stygt er det ikke. Det er i hvert fall ikke det samme som å omtale ei kvinne som"sklie". "fitte", "hull", "hore" mm. er virkelig avskyelig! Skam deg! Endret 6. november 2008 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #13 Del Skrevet 6. november 2008 Hvor har du det fra? Han har det fra Wikipedia. Les over. Mulatt er Ikke skjellsord. Og forresten, så er det helt akseptabelt å si farget om de med mørk hudfarge. .............. Årsaken til at man ikke sier svart, gul, rød osv. er at det ble bare tullball. En kineser er ikke gul og en indianer er ikke rød, så da ble det helt feil å kalle dem ved farge. Men klart det er vanskelig å vite hva man skal omtale folk som. Men kanskje vi ikke trenger å omntale folk som noe annet enn folk heller? Det man tror er fødeland er jo heller ikke greit å bruke. En med et kinesisk utseende kan vel så gjerne være født i Norge som i Kina - og da blir det feil å kalle vedkommende kineser eller asiat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #14 Del Skrevet 6. november 2008 Hva i huleste prøver du å bevise? At han ikke har peiling? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. november 2008 #15 Del Skrevet 6. november 2008 Gi deg nå da, ordet mulatt er ikke et skjeldsord eller et nedverdigende ord!? Hvor har du det fra? Mulatt er blanding av sort og hvit, hvilket ikke er uvanlig og i hvert fall ikke et skjellsord! Ordet mulatt er: person av blandet svart og hvit avstamning Ikke kall det for et skjellsord, og ettersom du gjør det - hvorfor gjør du det, hvor har du det fra at mulatt er et skjellsord? Din sammenligning som du skrev i ditt forrige innlegg er jo bare helt på trynet+absurd! Hva i huleste prøver du å bevise? Ta deg sammen Mann42, trodde du var fornuftig jeg! Å si at en svart&hvit blandet person blir omtalt som mulatt er da bare helt normalt, stygt er det ikke. Det er i hvert fall ikke det samme som å omtale ei kvinne som"sklie". "fitte", "hull", "hore" mm. er virkelig avskyelig! Skam deg! Vel, spør en av blandet avstamning hva han tenker om "mulatt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silmarill Skrevet 6. november 2008 #16 Del Skrevet 6. november 2008 (endret) Vel, spør en av blandet avstamning hva han tenker om "mulatt". Han tenker vel at han er blanding av hvit og brun/sort - gjør det noe da? ----- Han har det fra Wikipedia. Les over. Mulatt er Ikke skjellsord. Og forresten, så er det helt akseptabelt å si farget om de med mørk hudfarge. .............. Årsaken til at man ikke sier svart, gul, rød osv. er at det ble bare tullball. En kineser er ikke gul og en indianer er ikke rød, så da ble det helt feil å kalle dem ved farge. Men klart det er vanskelig å vite hva man skal omtale folk som. Men kanskje vi ikke trenger å omntale folk som noe annet enn folk heller? Det man tror er fødeland er jo heller ikke greit å bruke. En med et kinesisk utseende kan vel så gjerne være født i Norge som i Kina - og da blir det feil å kalle vedkommende kineser eller asiat. At han ikke har peiling? :klø: Det klarte han bra ------------------------------------------------ Det å omtale folk som folk er greit det, for alle er vi jo folk. Men å ha en litt skille så mener jeg vi kan si brun, hvit, sort, gul om folk dersom det er på sin plass å nevne dette - hva f.... er galt med det - det er jo bare en sannhet! Endret 6. november 2008 av Silmarill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. november 2008 #17 Del Skrevet 6. november 2008 Ser at Mann42 har sin tolkning av mulatt fra Wikipedia - ikke nødvendigvis det mest etterrettelige oppslagsverk. Nei, ikke fra Wiki. Wikipedia eksisterer ikke i et kunnskapsmessig vakum. Det er folk som skriver det, vet du. Så, om det står den samme beskrivelsen der som den jeg gav, så tar jeg det heller som en støtte for at det jeg har lest og hørt om ordets opprinnelse, faktisk er korrekt. Det sentrale poenget er at mulatt faktisk er et ord som er brukt opprinnelig på dyr av blandingsrase. Arbeidsdyr. Beasts of burden, om dere vil. Fortsatt noen som ikke ser at det kan være fornærmelig at det brukes om et menneske? Det er ikke et ord som beskriver hudfarge. Det er et ord som beskriver et dyr og en slave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #18 Del Skrevet 6. november 2008 Men å ha en litt skille så mener jeg vi kan si brun, hvit, sort, gul om folk dersom det er på sin plass å nevne dette - hva f.... er galt med det - det er jo bare en sannhet! Men hvem er gule? De med gulsot? Og hvorfor skal vi i så fall omtale de med farge? Kineserne er ikke gule. Og hva med de som ligger i solarium året rundt? De er jo brune? Skal vi da kalle dem brune eller hvite? Og vi er da ikke hvite? Vi er beige. Skal vi da kalles beige? Og brune? Sånn utenom de som ligger i solarium. Hvem mener vi egentlig da? Alle afrikanere, alle afroamerikanere, alle karibiere osv? Hva forteller i så fall det oss? Jeg vet da pokker ikke hva vi skal kalle folk, men jeg har hørt at det er vi som omtales som hvite som egentlig burde kalles fargede. Husker ikke helt, men var noe med at vi er: rosa da vi blir født. røde når vi blir sinte. grønne når vi blir syke. brune når vi soler oss. beige (hehe - eller hvite da) når vi ikke har solt oss. gul hvis vi får gulsot. grå når vi er dør. .......... Uansett så er Obama mulatt, afroamerikaner, farget og Usa's neste president. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #19 Del Skrevet 6. november 2008 Vel, spør en av blandet avstamning hva han tenker om "mulatt". Oi, for et innsiktsfullt svar. (nok en gang). *ironi* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 6. november 2008 #20 Del Skrevet 6. november 2008 For all del, si hva dere vil, det var ikke poenget. Men å bruke ordet mulatt om Obama er omtrent like høflig som å omtale en kvinne som en sklie, en fitte, et hull, en hore. Get it? Nei, faktisk ikke. Og hvorfor bruker du, som mann, nedsettende ord om kvinner for å sammenligne? Jeg kan ikke se at mulatt er nedsettende, og jeg vil gjerne at du dokumenterer utsagnet ditt litt bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå