Gå til innhold

Hund med skiveutglidning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår har skiveutglidning i nakken, og eneste behandling er smertestillende og bevegelses-restriksjoner. Men jeg lurer på om det kan la seg gjøre å finne en fysioterapeut eller kiropraktor til å behandle han. Er det noen som kjenner til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

I et av de siste "Dyrisk"-programmene som gikk på NRK var det en dachs som fikk behandling for skiveutgliding hos en kiropraktor(?). Skal se om jeg finner igjen programmet.

Her er innslaget. Jeg får ikke helt med meg navnet, men det gjør du kanskje hvis du hører etter flere ganger. Atlernativt kan du jo kontakte NRK og spørre.

Endret av Leo
Skrevet

Mange dyrlegesentre har alternative behandlingsmetoder i dag.

Jeg har selv jobbet sammen med en veterinær som brukte akupunktur og gullimplantater mye.

Så ofte hunder som nesten ikke klarte å gå, til tross for store doser med smertestillende, og etter ett par behandlinger fikk et helt nytt liv.

Absolutt verdt å sjekke ut.

Skrevet

Er det prolaps du tenker på?

Det er ikke noe som heter skiveutglidning...

Kiropraktor kan ikke hjelpe hvis det er prolaps, det leger kroppen av seg selv. Men det er bra med fokus på kontrollert bevegelse, sirkulasjon og avspenning i musklene. Musklene har desverre en tendens til å spenne seg maksimalt, og ofte kan disse musklene skape like så vondt som prolapsen. Smertestillende er bra så den skal slippe å ha så vondt :Nikke:

Skrevet

Jeg har vært hos kiropraktor med hunden min.

Han fikk en boks med rimadyl og bevegelsesrestriksjoner over en lang periode. Jeg syntes ikke noe om dette og tenkte at det måtte finnes bedre alternativer for stakkarn.

Dro innom en kiropraktor og spurte pent om han kanskje kunne kikke på hunden min. Kiropraktoren hadde hunder selv og hadde behandlet disse. Han hadde ingen faglig erfaring direkte på dyr. Men han tok imot hunden min, selvfølgelig uten å garantere at han kunne hjelpe. Men etter to behandlinger var hunden helt fin igjen :)

Skrevet
og operasjon er utelukket på bakgrunn av ????

Det skal ganske mye til for å operere noe slikt, utfallet av en operasjon og/eller rehabiliteringsperioden kan i mange tilfeller være verre enn ved en god oppfølging med restriksjon i bevegelse, smertestillende og/eller betennelsesdempende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...