Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #1 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg vil kjøpe inn nye kniver, gjerne i en serie jeg kan spare en stund. Jeg er i første omgang ute etter en kjøttkniv, grønnsakskniv/allsidig kniv og brødkniv. Jeg lager endel mat, så vil ha noe som er bra..men ikke over 1000.- kniven. Ta gjerne med navnet på modellen du anbefaler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 5. november 2008 #2 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg får sikkert kjeft i bøtter for dette tipset, men jeg syns Ikea sine kjøkkenkniver er veldig bra og da mener jeg den serien som heter 365+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 5. november 2008 #3 Del Skrevet 5. november 2008 jeg er veldig fornøyd med mine sabatier kniver. har også en del kniver i merket zwilling, men det trur jeg er vansklig å tak i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idnar Skrevet 5. november 2008 #4 Del Skrevet 5. november 2008 Vi har Viktorinox kniver, og er veldig fornøyd med de. De er litt dyr, men kjempegod!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #5 Del Skrevet 5. november 2008 Shun, victorinox, zwilling, global, mac og rosendal er alle gode kniver. som så mye annet er det lurt å prøveholde knivene i butikken og kjenne på hvordan de føles i hånda di. Ballansen i kniven, tyngden osv. mange som liker globalkniver. Jeg liker de ikke så godt fordi størrelsen og formen blir feil i hånden min og jeg liker at knivene har et annet material i håndtaket-både for å skille mellom skaft og blad, men også fordi jeg liker å ha materialer som er varmere mot håndflaten. Vær obs på at det er forskjell på slipevinkelen på kniver. europeisk og asiatisk vinkel. Da tenker jeg mest på i forhold til evt. sliperedskap du kjøper til. Synes også noen av ikea knivene er gode. I hvertfall i forhold til pris. Har kunn små grønnsakskniver derfra. Selvfølgelig er ikke følelsen av kvalitet den samme som hos mange av de kjente merkene. Og når man sammenlikner med en dyrer kniv, så er det stor forskjell. Så nå at du ikke ville betale mer enn 1000 kroner kniven. Det er velomtrent akkurat på grensen av hva du må gi for de overnevnte knivene. Da tar jeg utgangspunkt i en kokkekniv. Shunknivene derimot er hakket dyrer - tror det er nesten dobbelt pris. Helt til slutt: Hvis du skal starte å samle på kniver vil jeg anbefale deg å invistere i en god kniv først, framfor at du kjøper 2-3 halvgode. Start med en kokkekniv på +/- 20 cm(utrolig anvennlig) og en sliper, så du beholder kniven(ene) dine fine og skarpe. btw finnes det en egen sliper for brødkniver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 6. november 2008 #6 Del Skrevet 6. november 2008 ellers er massahiri (litt feil skrivemåte men.. ) også gode kniver. fordelen med mange av dem er at de kun er slipt på en side.. hvilket betyr at det er lettere for deg å få dem skarpe igjen da du slipper å tenke på at de skal bli slipt likt på begge sider Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #7 Del Skrevet 6. november 2008 Victorinox "Standard" serien til V.nox med brunt treskaft er veldig mye kniv for pengene. Kokkekniv på 22 cm koster i underkant av 500 kr. Ulempen med disse knivene er at de er nokså "myke" i stålet så de blir fortere sløve enn f.eks. Masahiro eller Zwilling. Zwilling Meget gode kniver, litt "hardere" i stålet enn V.nox. Har mange serier å velge i, personlig synes jeg at 4 stjerner serien er utrolig gode å holde i, men de er ikke så veldig pene å se på... Er ikke så lett å få tak i her i landet, men de har faktisk egen butikk på Strøget i København. Masahiro Japanske kniver, utrolig god kvalitet. Knivene er kun slipt på en side av eggen, så er du venstrehendt må den slipes om for deg. Global Japanske kniver dette også, god kvalitet og tøff design. Slipt på to sider av eggen. Hardt stål, kan være vanskelig å slipe. MAC Japanske kniver, gode kniver til veldig gode priser. Har blant annet en fantastisk fiskefiletkniv, som er vannvittig fleksibel! Generelt sett: Japanske kniver er hardere i stålet (høyere innhold av karbon) enn de europeiske. Dette gjør at knivene holder seg skarpere lengre, men de er også "sprøere", så de tåler ikke å skjære i f.eks. bein eller frosne ting. De er også mer utsatt for rustflekker om de ikke blir vasket og tørket rett etter bruk. Husk å bruke enten keramisk slipestav eller diamantsliper til japanske kniver. Europeiske kniver er mykere/mer fleksible i stålet, noe som gjør at de blir fortere sløve enn de japanske, men fordi de er mykere er de lettere å vedlikeholde selv. Det blir ikke like fort hakk etc i de europeiske knivene. HUSK! Ingen kjøkkenkniver skal vaskes i oppvaskmaskin. Det sterkevaskemiddelet tærer på eggen, så kniven blir sløv, kondensen lager rustflekker og skaftet blir stygt om det er treskaft. Oppbevar alltid kjøkkenkniver i knivblokk eller på magnetlist, ikke la de skramle nedi en skuff sammen med diverse redskaper. Da blir de fort sløve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seeya Skrevet 6. november 2008 #8 Del Skrevet 6. november 2008 Mine favoritter er Øyo og Victorinox Billige, gode kokkekniver er Strand. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dykkeren Skrevet 7. november 2008 #9 Del Skrevet 7. november 2008 Bruker Fisher jeg, har et sett med kjøtt-, grønnsak-, tomat- og urtekniv. Knivene koster jo noen hundrelapper hver for seg men disse ble kjøpt i et sett for prisen av en kniv. Mine har svart og orange gummihåndtak og er veldig gode å holde i. De med svart plasthåndtak er ikke like gode syns jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NysgjerrigeNilsi Skrevet 8. november 2008 #10 Del Skrevet 8. november 2008 Vi har Globalkniver, og er utrolig fornøyd med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kim_* Skrevet 18. februar 2009 #11 Del Skrevet 18. februar 2009 Har kniver fra Global, Zwilling, Sabatier og Victorinox. Hvis du bare ser på pris vinner nok Victorinox, men jeg er ikke så glad i ergonomien. Personlig så synes jeg Global leverer den beste mixen mellom pris, kvalitet og ergonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest strykebrett Skrevet 18. februar 2009 #12 Del Skrevet 18. februar 2009 Victorinox er en klar vinner hos meg i alle fall. Skjerper dem hver gang de er brukt og de er aldri blitt sløve hos meg. Veldig fine når man liker litt lette kniver. Husk bare på at skjerpestålet må være i samme materialet som kniven for de fleste kniver, unntatt veldig myke flex-kniver som skal skjerpes med porselen. Sliping og skjerping er ikke det samme. Foreslår at du skjerper knivene dine etter hver gang du har brukt dem og leverer dem inn til sliping om det skule bli nødvendig (er ikke så lurt å gjøre selv etter min oppfatning). En bra kjøkkenforretning kan forklare deg mer i detalj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 18. februar 2009 #13 Del Skrevet 18. februar 2009 Jeg så et program med TV-kokken Tina Nordstrøm og hun sa at hun konsekvent kjøpte kniver billig på auksjon - så gikk hun til en knivsmed og fikk dem slipt skikkelig. Så det var hennes anbefaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
super-ida Skrevet 2. mars 2009 #14 Del Skrevet 2. mars 2009 global....kan ikke sammenliknes med noe.... har "fult" sett med 8 kniver.... også har jeg uten vilje kastet en i søpla... har vært på slipekurs med de.. det er det verdt for å si det sånn... har også sendt de inn til noe "diamantsliping" en gang,.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linel Skrevet 6. mars 2009 #15 Del Skrevet 6. mars 2009 Vi har Porsche-kniver, kan virkelig anbefales! Stilige er de også, og det er jo aldri å forakte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamelia83 Skrevet 11. mars 2009 #16 Del Skrevet 11. mars 2009 Bruker Fisher jeg, har et sett med kjøtt-, grønnsak-, tomat- og urtekniv. Knivene koster jo noen hundrelapper hver for seg men disse ble kjøpt i et sett for prisen av en kniv. Mine har svart og orange gummihåndtak og er veldig gode å holde i. De med svart plasthåndtak er ikke like gode syns jeg. Disse har vi også. De er kjempegode. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå