Gjest Lei av lav lønn! Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Jeg har jobbet i 6 månder i en meget fin butikk som selger div interiør og tekstiler. Jeg ble ansatt som deltid, men jobber ca 40 timer i uka. Jeg fikk vite at de fulgte tariff for handel og kontor, noe som tilsvarer ca 120 kr på minste nivå når man er over 18-20- Men jeg har bare 112kr i timen og i tillegg så får jeg verken overtidsbetalt, eller helg tillegg eller noe i det hele tatt. Jeg har studiekompentanse og er utdannet arkitekt via Fjernundervisning. Burde ikke jeg ha bedre lønn? I tillegg gjør jeg en utmerket bra jobb, jeg gjør sikkert halvparten av min sjefs oppgaver ved siden av og de andre ansatte ser på meg som like mye sjef som han. Jeg trives godt, men mener jeg fortjener bedre lønn!
Gjest Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Da får du ta det opp med sjefen. Er ikke alle butikker som tar hensyn til hvor lang utdanning du har o.s.v.
Gjest ts Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Da får du ta det opp med sjefen. Er ikke alle butikker som tar hensyn til hvor lang utdanning du har o.s.v. Ja, det burde jeg gjøre, men vet liksom ikke hvordan jeg skal gå frem. Er det lurt og organisere seg evt?
Pingting Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Ta det opp. I Norge er det ofte litt "tabu" å skulle diskutere lønna si, men det er vanlig i andre land. Lag deg en liste med argumenter først, og ta det opp på en "blid" måte (altså ikke klaging). Tariffen får du om du fagorganiserer deg (noe som er lurt uansett). I tillegg lurer jeg på...har man ikke krav på overtid da?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 hei. satt å leste igjennom rettigheter og istad. og man har KRAV på overtidsbetalt. jobber man utover skal du gange overtidstimene med 1,5. så skal du få betalt for de. dessuten skal man kveld og helgetillegg. det er påbudt. jeg ligger på minstelønna av hva som er lov, men jeg har sendt en melding til sjefen( som ikke befinner seg der hvor jeg holder til) og sagt at jeg vil ha et lønns møte pågrunn av at man skal få lederansvars tillegg. jeg har en grunnlønn som tilsvarer en vanlig arbeider innenfor min utdanning, men jeg skal ha mer lønn når jeg er i en leder possisjon. får jeg ikke dette, så kommer jeg til å søke på andre jobber uten leder ansvar. siden dette gir en annen stillingskode enn andre med en grunnstilling. googla meg ihjel i stad så be om et møte, hvor du tar opp disse tingene. p.s ta å søk på utdanningsforbundet- dette gjelder for alle arbeidere.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Jeg har jobbet i 6 månder i en meget fin butikk som selger div interiør og tekstiler. Jeg ble ansatt som deltid, men jobber ca 40 timer i uka. Jeg fikk vite at de fulgte tariff for handel og kontor, noe som tilsvarer ca 120 kr på minste nivå når man er over 18-20- Men jeg har bare 112kr i timen og i tillegg så får jeg verken overtidsbetalt, eller helg tillegg eller noe i det hele tatt. Jeg har studiekompentanse og er utdannet arkitekt via Fjernundervisning. Burde ikke jeg ha bedre lønn? I tillegg gjør jeg en utmerket bra jobb, jeg gjør sikkert halvparten av min sjefs oppgaver ved siden av og de andre ansatte ser på meg som like mye sjef som han. Jeg trives godt, men mener jeg fortjener bedre lønn! lønns forhandling- er på sin plass her i denne saken! når du har så mange arbeidsoppgaver, samt at du har utdanning. og når du ikke får overtid, helgetillegg og kveldstillegg bør varselslampene lyse- utnyttelse! det er dessverre ikke alle bedrifter som vet alle regler, og noen prøver å lure sine annsatte.
Kakee Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Du er utdannet arkitekt og finner deg i 112,- timen? Jeg hadde lagt fram krav om høyere lønn, ellers hadde jeg slutta.. 112,- timen er bare 218 400,- i året for en som jobber i full stilling.. Det er LITE!
DingDong Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Hmmm, jeg synes det var dårlig forhandlingsteknikk å sende ham _en melding_ der du fortalte hva du ville diskutere- Hadde det ikke vært bedre at du forbredte deg og spurte ham tilfeldig om et møte ved rolige tider? - Da hadde du hatt mange gode argumenter, og han ville, hvis han er en god sjef, hørt på deg, beklaget og tilbudt seg å etterbetale de timene du har arbeidet overtid, men ikke fått betalt for. Det hadde jeg gjort i alle fall. Du høres ut som en flink arbeidstaker, men du skal ikke være ydmyk med hensyn til lønna, det er jo hovedgrunnen til at du i det heletatt er der. Som det blir sagt tidligere i tråden; lønnsprat er tabu i Norge, det synes jeg er merkelig, for det er jo pga den vi jobber. Jeg tror denne "tabugreia" er noe fagforeningene har skapt, siden de vil stå for forhandlingene selv. - Alle nyter godt av det, bortsett fra de som faktisk kan forhandle selv. - De mister jo muligheten til å forhandle seg til bedre lønn, dersom de er underlagt en fagorg.
mann23 Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Du er utdannet arkitekt og finner deg i 112,- timen? Jeg hadde lagt fram krav om høyere lønn, ellers hadde jeg slutta.. 112,- timen er bare 218 400,- i året for en som jobber i full stilling.. Det er LITE! Bare for å ha ting på det rene: Arkitekt er ingen formell utdannelse. Det har det heller aldri vært. Arkitekt er ingen beskyttet tittel, så alle kan kalle seg det, og mange gjør det også. Sivil arkitekt (idag Master Architecture eller noe i den duren) er derimot den eneste utdannelsen som er godkjent av Norske arkitekters landsforbund, og det er vel standarden når det gjelder arkitekter her til lands
mustapippuri Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Du er utdannet arkitekt og finner deg i 112,- timen? Jeg hadde lagt fram krav om høyere lønn, ellers hadde jeg slutta.. 112,- timen er bare 218 400,- i året for en som jobber i full stilling.. Det er LITE! "Ekte" arkiteter får ikke utdannelsen sin via brevkurs...
Kakee Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 "Ekte" arkiteter får ikke utdannelsen sin via brevkurs... Hehe, ok, greit, men 112,- timen er fortsatt en lusen lønn.
mann23 Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Hehe, ok, greit, men 112,- timen er fortsatt en lusen lønn. Hvis hun gjør en såpass bra jobb som hun sier er det jo det. Det brevkurset kan desverre ikke brukes som et pressmiddel for høyere lønn
Sofie1 Skrevet 14. november 2008 #13 Skrevet 14. november 2008 Jeg har jobbet i 6 månder i en meget fin butikk som selger div interiør og tekstiler. Jeg ble ansatt som deltid, men jobber ca 40 timer i uka. Jeg fikk vite at de fulgte tariff for handel og kontor, noe som tilsvarer ca 120 kr på minste nivå når man er over 18-20- Men jeg har bare 112kr i timen og i tillegg så får jeg verken overtidsbetalt, eller helg tillegg eller noe i det hele tatt. Jeg har studiekompentanse og er utdannet arkitekt via Fjernundervisning. Burde ikke jeg ha bedre lønn? I tillegg gjør jeg en utmerket bra jobb, jeg gjør sikkert halvparten av min sjefs oppgaver ved siden av og de andre ansatte ser på meg som like mye sjef som han. Jeg trives godt, men mener jeg fortjener bedre lønn! 112 kr timen er en latterlig lav lønn. Det er riktig som du sier at 18 års satsen til Handel og Kontor er på rett under 120 kr. Du har også krav på tillegg for ubekvem arbeidstid om du jobber over 12 timer i uka eller 52 timer på måneden. Denne utbetales etter kl 18 på hverdager og etter kl 13 på lørdager. Jobber man over 40 timer i uka - eller 9 timer pr dag har man krav på overtid, men da får man ikke ubekvem tillegget også. Du bør sjekke hva som står i kontrakten din om lønna di også ta en prat med sjefen din. Kanskje organisere seg også hadde vært en ide.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #14 Skrevet 15. november 2008 Som nevnt over, så fikk du vite reglene på ubekvems arbeidstid. Overtid treng du nødvendighvis ikke å få hvis de følger tariff på handel og kontor, for der gjeld det ikke uke timer, men måndes timer. Det vil si jobber du en uke 45 timer, mens neste uke kanskje bare 20 timer +++ vil du ikke få overtid på den uken du jobbet 45 timer. Men hvis du feks jobber 175 timer en månde, skal du ha overtid på 12, 5 timer. Hvis du jobber en dag over 9,5 timer, skal du ha minimun overtid på 50% den første timen, og 100% etter 2 timer.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #15 Skrevet 15. november 2008 Glemte å si at hvis du har generell studiekompetanse, så skal du ligge på lønnstrinn 3.
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2008 #16 Skrevet 15. november 2008 Glemte å si at hvis du har generell studiekompetanse, så skal du ligge på lønnstrinn 3. Er du sikker på dette? Mener man må være 25 år og eldre for å få det? Men mulig jeg tar feil da
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #17 Skrevet 16. november 2008 Ja, eg e veldig sikker på det! Men du vil og ligge på lønnstrinn 3 hvis du e over 25 år og uten studiekompetanse. Altså for å ligge på lønnstrinn 3 må du enten ha generell studiekompetanse eller være over 25 år:)
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2008 #18 Skrevet 16. november 2008 Eller hvis du har jobbet i 2 år i butikk:) Glemte å si det=)
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2008 #20 Skrevet 17. november 2008 Altså, du har for lite lønn! Jeg jobber i matbutikk som følger tariff, jeg har 128 kroner i timen, pluss tillegg. Altså da ligg jeg på rundt 20000 før skatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå