Gjest Fliss Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Er det bare jeg som har unger som går fra rommene sine som bomba horehus? Blir helt imponert når jeg hører om unger som alltid har ryddige rom og som aldri går fra brukte tallerkener, glass .. halvtomme flasker og chipsposer ... er det mulig, liksom?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Nope, det er IKKE mulig. Ikke hos oss i alle fall. Men nå er ikke ungene mine så gamle. De er flinke å rydde en-og-en, når jeg hjelper til. Men er søskene samlet, så rydder ingen, og skylder på de andre om hvem som har rotet.
Mamma1 Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Hehe, ja det er i hvertfall ikke mine barn. Når det er sagt så rydder ikke jeg rommene deres, det får de gjøre selv. Men jeg kan være med å hjelpe til, som å støvsuge og skifte på senga og slike ting. Men rommene der rimelig bomba ut før de gidder å rydde..Kanskje de har det fra meg- jeg er heller ikke veldig ryddig av meg og er et typisk skippertaksmenneske..
Gjest Fliss Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Jeg er selv en veldig ryddig person - hater rot - så her er det aldri noe som slenger rundt omkring. Barnas rom tar jeg sjeldent - de tar de selv - men det kan gå veldig lang tid mellom hver gang .. Har funnet ut at jeg bare lukker øynene og gjør som jeg ikke ser det. Har forresten merket at ryddingen har tatt seg litt opp etter at de fikk seg kjærester - det er sikkert ikke så stilig å dra kjæresten inn i kaoset
Mamma1 Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Jeg har ikke så store barn, men jeg husker når jeg selv var tenåring...Herregud, som det så ut..
Gjest Fliss Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Jeg har ikke så store barn, men jeg husker når jeg selv var tenåring...Herregud, som det så ut.. Hos meg og, faktisk .. det lå mer klær på gulvet enn i skapet når jeg tenker meg om
Mamma1 Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Jepp... Måtte gå oppå klærne for å komme til senga... Helt utrolig. Og halvtomme brusflasker overalt..Nei, jeg var jammen en gris hehe
Gjest Fliss Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Det ser heldigvis ut til å være håp for de fleste .. men de var faktisk flinkere til å rydde da de var yngre og fikk betalt for det ..
Blåbæret Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Har ikke barn som har begynnt å rote enda men fysj som det så ut når jeg var yngre og bodde hjemme! Kler i svære hauger, talerkner(helst med matrester på), brusflasker, glass, gammelt snopepapir og gudene vet hva... Og vaske, det hadde jeg ikke hørt om. Er ennå litt rotete av meg, men ikke skitten. Jeg vasker ofte. Får håpe det ikke er så lenge igjen før jeg innser at rot også er lett å rydde om man tar det med en gang
amyrlinn Skrevet 5. november 2008 #10 Skrevet 5. november 2008 har en sønn på tre år. han er ikke noe superflink til å rydde rommet, men hvis vi gjør det til en lek da er det jo myyye kjekkere får se hvordan det blir når han blir større om det blir like lett da hehe
Gjest Gjest Skrevet 7. november 2008 #11 Skrevet 7. november 2008 Min tråring bærer uoppfordret klærne sin e på vask og sånn. Vil ikke rydde ved leggetid, men det tvinger vi gjennom. Er flink til å tømme oppvaskmaskin og rydde av bordet etter seg. Men det betinger at vi voksne gjør det og at vi innfører det i rekken av selvfølgeligheter. Da er det håp, tror jeg, når man innfører det fra starten av, det kan aldri bli for tidlig. Men man har ingen garantier, selvsagt, men man må jo prøve. Og håper at det sklir inn og at man slipper å pakke gymbagen for 10-åringen sin og rydde rommet for 12-åringen. Har kolleger som har det sånn. Å involvere små barn fra begynnelsen, lære dem ting, la dem få delta og bidra, tror jeg på som en læresetning hogget i stein. Og under oppsyn, selvsagt!!!! - så finner min tråring frem det vi trenger når vi skal på svømming.
Sekretæren Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 For et par år siden, da min eldste stesønn fremdeles bodde hjemme, gikk jeg tilfeldigvis inn på rommet hans med noen klær. Han satt ved dataen, som vanlig, og resten av rommet så virkelig ikke ut. Jeg lurte på om han ikke syntes gulvet var skitten. (Grus og sand. Ja faktisk...) Og så spurte jeg om han ikke skulle vaske siden det var jul. "EEhhhhh... hvorfor det?? Jeg vasket jo i sommer?????!!!!!!!" :klø: Han yngste er det best å bare ignorere. Det er større sjanse for at han rydder når vi ikke maser, enn omvendt.
Supramundane Skrevet 7. november 2008 #13 Skrevet 7. november 2008 Nå har ikke jeg barn selv, men jeg har en far som alltid var streng på dette med rydding. Hvis jeg hadde bombet rommet mitt, skjedde det ikke noe som helst annet gøy før jeg hadde ryddet. Og da mener jeg virkelig ingenting. Hvis jeg hadde rotet rommet, og skulle på kino eller i bassenget f.eks, kunne jeg bare glemme det hvis det ikke ble ryddet først. Dette var han veldig konsekvent med gjennom hele oppveksten, og til slutt gjorde vi det vel mer eller mindre av oss selv (men selvfølgelig også veldig motvillig av og til!).
Gjest NiChia Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Tantungen min på snart fire rydder helt av seg selv. Hun er veldig opptatt av at ting skal se ordentlig ut. Hun rydder rommet sitt uoppfordret og når hun har badet i badekarret selv så tørker hun bort vann som har kommet på gulvet etter at hun har badet helt selv. Uoppfordret egentlig. For en stund siden satt vi og så på barnetv og da så hun på meg og sa "Dette var litt kjedelig, synes ikke du også? Nå går jeg og rydder rommet mitt heller."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå