Gjest Gjest_lillebille_* Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Heisann! Er prøver på andre måned, og det er en selvfølge at jeg ikke drikker alkohol (og røyker forsåvidt). Men hva med alt det andre som er nei-mat når man er gravid... Bør man kutte det ut i prøve-perioden også? Var på kurs på hotell i helgen, og tenkte ikke over det da jeg gaflet innpå av upasteurisert ost, gravet fisk og rått kjøtt. Men nå tenker jeg selvfølgelig på det, og om det eventuelt er skadelig om det skulle vise seg at jeg er gravid (håpe, håpe ) Hva gjorde/gjør dere? Kutter jo ut alle disse godsakene om jeg må, men er jo litt kjipt om det tar lang tid å bli gravid.....
Mamma1 Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Jeg gjorde ikke noe spesielt, og det er jeg glad for nå. Prøvingen tok oss 1,5 år ca, og det hadde vært kipt om jeg ikke kunne unne meg noe. Jeg levde helt som vanlig.
flickan Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Jeg begynte å forberede meg til prøving allerede i fjor vinter.. Jeg begynte å spise sunnere og trene mer. Ønsket å forbedre sjansene for å kunne bli gravid og ha et sunt svangerskap. Jeg unngikk alkohol mellom EL og mens, men ellers spiste jeg som normalt.
Millie_82 Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Jeg sluttet å drikke alkohol og begynte å ta folat og omega 3 med en gang jeg sluttet på pillen. Ellers spiste jeg som vanlig, både fenalår og sushi gikk ned her. Kuttet ut det som kan være skadelig med en gang jeg testet positivt.
Gjest StoreSky Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Gjør ikke noe spesielt jeg, men prøver å huske folat. (som er det eneste som er anbefalt å begynne med FØR man er gravid) Når jeg faktisk ER gravid, da forholder jeg meg til anbefalte råd fra Mattilsynet eller hvem det nå er... (helsedirektoratet??)
Gjest imli Skrevet 6. november 2008 #6 Skrevet 6. november 2008 Jeg hverken drikker alkohol eller røyker, så den er grei Tar folat, selv om det er liten sjangse for at jeg blir gravid nå (ammer og har ikke fått tilbake mensen), men siden jeg bruker antiepeleptika er det ekstra viktig at jeg tar folat. Dermed gjør jeg det, det skader jo ikke uansett Når det gjelder mat, spiser jeg som vanlig.
Malama Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Jeg hverken drikker eller røyker uansett. Begynte med folat og omega 3. Og fulgte i stor grad også matrådene for gravide som prøver også jeg. Anså det ikke som noe stort problem, det eneste jeg måtte avstå fra som jeg egentlig liker, er vel spekemat, og det klarte jeg meg stort sett uten (men spiste litt hjemmelaget fenalår ei jul da, ettersom jeg fikk mensen visste jeg at jeg ikke var gravid) Dette var altså noe jeg gjorde, selv om prøvingen tok litt tid for oss. Jeg bare anså det ikke som noe stort offer...
flickan Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Det bør vel nevnes at det ikke er så stort offer for meg heller å følge retningslinjene. Ikke drikker jeg noe særlig, røyker ikke. Av de tingene man er anbefalt å ikke spise er det kun spekemat og noen myke oster jeg liker noe særlig, men dette er heller ikke noe jeg spiser til hverdags, så det utgjør ikke noe stor offer. Unntaket er kansje salami. Spiste salami som normalt helt til positiv test, nå fryser jeg den i 2 døgn før vi spiser den. Like god smak.
Alive Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Jeg syns det er vanskelig å kombinere trening med prøving. Er vant til å trene hardt og løfte tungt. Men får meg liksom ikke til å gjøre det mellom EL og mensen, i tilfelle jeg skulle ødelegge noe...
Gjest StoreSky Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 (endret) Øhm...hvor i all verden står det at man ikke kan trene når man PRØVER å lage barn??? Toppidretts øvere (blandt annet innen ridning) trener for fullt frem til magen er i veien. Min personlige mening er at veldig mange burde roe seg ned, stresse ned hysteriet. Shoot me. Men det mener jeg faktisk. Skulle ikke tro det ble barn før internett kom og kunne "informere" oss... edit: skrivefeil Endret 6. november 2008 av StoreSky
Gjest imli Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 Det er ikke farlig å trene hardt (eller løfte tungt) så lenge kroppen er vant til det. Men man bør ikke begynne å legge seg i hardtrening med en gang testen er positiv, hvis man er utrent
Arkana Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Min personlige mening er at veldig mange burde roe seg ned, stresse ned hysteriet. Enig med deg. Selv gjorde jeg ingenting annet enn å ta folat og ellers leve som normalt.
Alive Skrevet 6. november 2008 #13 Skrevet 6. november 2008 Egentlig veldig enig jeg også. Men jeg får meg allikevel ikke til å hoppe opp og ned når jeg samtidig så gjerne vil at noe skal klare å feste seg. Tror jeg hadde fått vondt i hjertet mitt hvis jeg for eksempel hadde fått en apontanabort og kanskje kunne forhindret det. Man blir kanskje ekstra forsiktige og har litt eksra forholdsregler hvis man har opplevd SA og/eller har vært prøver lenge.
pleiepike Skrevet 9. november 2008 #14 Skrevet 9. november 2008 Da vi ville starte prøvinga kutta jeg ut festrøykinga og trappet betydelig ned på alkoholbruken. (drakk ofte hver helg før jeg startet prøvinga) Ellers har jeg egnetlig levd som normalt. Spiser vanlig mat og nyter hverdagen. Tar folat og omega 3...
dreia Skrevet 9. november 2008 #15 Skrevet 9. november 2008 (endret) Man blir kanskje ekstra forsiktige og har litt eksra forholdsregler hvis man har opplevd SA Her kjenner eg meg veldig igjen. Eg er nok bortimot overhysterisk nå som prøvar. * Eg styrer heilt unna alkohol. Unntaket er på jobbmiddagar, då tar eg meg eit par glas for at ingen skal gjetta at eg er gravid. Men eg har kjempedårlig samvittighet etter desse glasa, sjølv om dei blir inntatt før EL. * Eg et minst mulig kjøttpålegg. For meg er det ikkje noko stort tap. Eg likar godt salami, skinke o.l., men det er ikkje noko "must". Eg et det berre om det er det einaste gode som blir servert. Spekemat (anna enn salami) likar eg uansett ikkje. * Eg verken røyker eller likar mjukostar, blåskjell, blodig biff osv., men blir det servert på jobbmiddagar, et eg det eg "må", men minst mulig - nok ein gong pga. at eg ikkje likar det. * Eg drikk minimalt med grøn te (grensa mi er 1 kopp per veke), og kuttar drastisk ned på koffein ca 1 veke etter EL (pga. at det kanskje aukar sannsynligheten for SA). * Eg tar sjølvsagt folat, omega, multivitamin og kalsium daglig, og prøver å leva og eta sunt. Etter SA-en har eg tenkt mykje på kva det er eg har gjort "feil", og er redd for at kanskje eg kunne unngått det, om eg hadde gjort alt heeeeiiilt riktig. (Sjølv om eg nok var småhysterisk under graviditeten også, og sikkert ikkje gjorde noko gale, kjem desse tankane.) Går det gale denne gongen, vil eg vita at eg kunne ikkje gjort noko annleis. Om me blir prøvarar over lengre tid nå, veit eg ikkje om eg klarar å halda dette gåande, men enn så lenge gjer eg dette, og føler det er det einaste riktige for meg. Endret 9. november 2008 av dreia
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå