Visiter Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Det finnes utallige måter å koke egg på, men jeg har ikke funnet "min" ennå. Jeg tenderer til å bare slenge egget oppi så fort vannet koker og ta det ut når jeg antar at det er ferdig (uten å se på klokken eller noe), og egget blir jo forskjellig hver gang. Egentlig liker jeg kokt egg best som en blanding av bløt- og hardkokt, men mer hardt enn bløtt. Sånn går det jo ikke alltid. Er dette noe folk har like mange forskjellige meninger om som hvilken rekkefølge taco-ingrediensene skal i skjellet? Skal man vente til vannet småbobler eller full-on bobler? Hvor lenge skal egget kokes? Skal det skjæres opp på brødskiven med et kaviar-smilefjes på toppen? Hva synes dere?
Saeria Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Jeg synes det bør være opp til den enkelte.
Amanlis Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 (endret) Jeg synes det bør være opp til den enkelte. Det har du jammen rett i. Her er min måte å koke egg på: Jeg fyller en kjele med vann, legger oppi egget og ser etter at vannet dekker egget. Så setter jeg kjelen på komfyren, skrur den på. Når vannet med egg koker, skrur jeg ned plata. Så lar jeg eggene koke i åtte minutter. Så tar jeg kjelen av plata og avkjøler eggene under rennende vann. Da har jeg egg som er litt bløte i midten. Endret 5. november 2008 av Amanlis
Gjest NiChia Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Favoritt-egg-retten min er egg og brød i kopp. Noe pappa lagde til meg og søstra mi når vi var små og umulige Da legger jeg egget oppi en kasserolle og fyller med vann til det dekker egget. Så setter jeg det på plata. Når vannet, med egget i, koker lar jeg det koke i to minutter. Da er det hvite litt fast og plommen helt flytende. Så tar jeg to brødskiver (helst loff) med smør og skjærer opp i små biter. Og legger i en kopp. Og tar egget over. Rører rundt. Og nam Ellers liker jeg egget smilende.
Gjest Eurydike Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Min metode: Koker opp vann, lager i mellomtiden et lite hull (med en knivspiss e.l.) i den butte enden av eggene. Når vannet fosskoker, har jeg eggene forsiktig oppi med spiseskje. Lar koke på full speed i 8-9 min for hardkokte egg, avhengig av størrelse.
Gjest NiChia Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Min metode: Koker opp vann, lager i mellomtiden et lite hull (med en knivspiss e.l.) i den butte enden av eggene. Når vannet fosskoker, har jeg eggene forsiktig oppi med spiseskje. Lar koke på full speed i 8-9 min for hardkokte egg, avhengig av størrelse. hvorfor lager du hull?
nanya Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 hvorfor lager du hull? Det er mindre sjanse for at de sprekker hvis man stikker et lite hull først. Selv koker jeg opp vannet og koker så eggene i åtte minutter. Da er de litt bløte midten, men harde nok til at man kan ha de i eggedeleren.
venus_ Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Trikset for å hindre at egget sprekker er å ha det oppi kjelen fra begynnelsen av. På den måten har jeg aldri sprekt et egg. Her er min metode: Legg egg i kjelen, heller på varmt vann setter på plata og lar det koke opp. Passer på at det småkoker i 7-8 min. Da er egget perfekt. Og jeg spiser det på skive, med mye kaviar på
Gjest *Mim* Skrevet 6. november 2008 #9 Skrevet 6. november 2008 Jeg legger eggene oppi når vannet koker og tar tida. Siden jeg har litt angst for rennende plomme, lar jeg det koke 12 minutter.
Gjest nextlife Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 Nå har jeg eggkoker, så jeg stiller bare indikatoren på hvor mye jeg vil ha det kokt, fyller på vann, og fyrer i gang. Hvis jeg koker i kasserolle lar jeg vanne koke opp til det fosskoker, stiller platen ned, har i ggene som er satt hull i den butte enden, og lar de småkoke i 7-8 min, da blir det smilende egg. Jeg spiser kokt egg medtomatskiver og et dryss av flaksalt på.
Rioja Skrevet 6. november 2008 #11 Skrevet 6. november 2008 Trikset for å hindre at egget sprekker er å ha det oppi kjelen fra begynnelsen av. På den måten har jeg aldri sprekt et egg. Her er min metode: Legg egg i kjelen, heller på varmt vann setter på plata og lar det koke opp. Passer på at det småkoker i 7-8 min. Da er egget perfekt. Og jeg spiser det på skive, med mye kaviar på Akkurat som meg! Svigemor driver også å stikker hull i egget, og venter på at vannet skal koke først. Bare tull!
Pimbila Skrevet 6. november 2008 #12 Skrevet 6. november 2008 Koker opp vann Tar hull i den butte enden med en tegnestift, og legger opp i vannet med en spiseskje Skrur plata på 1, og lar de koke/dampe i 8 minutter Skyller i kaldt vann Smilende egg
Busy Lizzie Skrevet 6. november 2008 #13 Skrevet 6. november 2008 Det beste er eggekoker, da får jeg alltid perkefte egg, enten de er harde, bløte eller medium kokt.
Gjest Gjest_linn_* Skrevet 8. november 2008 #14 Skrevet 8. november 2008 det hørtes litt vel tungvindt ut å stikke hull på eggene synes jeg...mye bedre å bare ha salt i vannet, fordi hvis egget skulle sprekke, så er det ingenting som tyter ut pga en eller annen reaksjon med salt-vannet! dette anbefaler jeg på det sterkeste altså!
Gjest TittTitt Skrevet 8. november 2008 #15 Skrevet 8. november 2008 det hørtes litt vel tungvindt ut å stikke hull på eggene synes jeg...mye bedre å bare ha salt i vannet, fordi hvis egget skulle sprekke, så er det ingenting som tyter ut pga en eller annen reaksjon med salt-vannet! dette anbefaler jeg på det sterkeste altså! Ja jeg og eg har vann i pannen, putter eggene oppi, masse salt oppi vanne og koker i ca 8 min. Aldri en sprekk hos meg
Fresi Skrevet 8. november 2008 #16 Skrevet 8. november 2008 Jeg koker opp vann til det fosskoker, stikker hull i den butte enden med en egen eggestikkerdings (), putter i ett og ett egg med spiseskje og koker i 7-8 minutter for smilende egg (på full guffe) og 10 minutter for hardkokt. Legger eggene i kaldt vann etterpå for at de ikke skal fortsette å koke. Det tar ikke lenger tid å stikke hull i eggene enn å ha salt i vannet, forresten. Og hvis man legger eggene i før vannet koker får man da ikke tatt tiden ordentlig?
Gjest Eurydike Skrevet 8. november 2008 #17 Skrevet 8. november 2008 Det tar ikke lenger tid å stikke hull i eggene enn å ha salt i vannet, forresten. Og hvis man legger eggene i før vannet koker får man da ikke tatt tiden ordentlig? Nemlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå