Gjest j92 Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 hei jeg har spist fullkorn spaghetti i en god stund nå, men i går fant jeg ut at det er dobbelt så mange kcal i fullkorn spaghetti, enn i vanlig! Det var også mer karbohydrater, og det eneste det var mer av var fiber. Hva er da sunnest å spise? Alle som gir forskjellige råd om å spise sunt sier jo at vi alltid må velge fullkorn, så ble litt forvirret her nå ;s
^me^ Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 hei jeg har spist fullkorn spaghetti i en god stund nå, men i går fant jeg ut at det er dobbelt så mange kcal i fullkorn spaghetti, enn i vanlig! Det var også mer karbohydrater, og det eneste det var mer av var fiber. Hva er da sunnest å spise? Alle som gir forskjellige råd om å spise sunt sier jo at vi alltid må velge fullkorn, så ble litt forvirret her nå ;s jeg vil tro at forkjellen er at metthetsfølelsen varer lengre og at du sparer de kaloriene du ville tatt inn ekstra ved og småspise en liten stund etter at du har spist.
Glynis Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Sunnhet og kalorier er ikke proporsjonelt.
Gjest Fliss Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Jeg for min del foretrekker vanlig spagetti fremfor fullkornspagetti. Synes ikke smaken og konsistensen kan sammenlignes overhode. Så lenge man ikke spiser pasta hver dag så tror jeg ærlig talt ikke det spiller noen rolle om det er fullkorn eller ei .. For min del så trener jeg heller litt ekstra og spiser vanlig pasta. Sausen er sunn og hjemmelaget, jeg bruker aldri kjøttdeig - kun biffdeig.
Gjest Gjest_Mehe_* Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Det stemmer ikke at det er dobbelt så mange kcal i fullkornspasta som i vanlig pasta. Du har nok sammenlignet kcal i tørr fullkornspasta med kcal i kokt vanlig pasta. Kokt pasta har mindre kcal per 100g ettersom mye av vekten er vann. Fullkornspasta og vanlig pasta har såvidt jeg husker omtrent likt kcal-innhold.
hjema Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Ja, du må ha sett feil. Du har sikkert lest kcal per 100g Kokt pasta på den vanlige og kcal per 100g tørr pasta på fullkorn. Det er en vesentlig forskjell. Innholdet er ca det samme, men fiver i fullkorn gjør at du ikke klarer å ta opp like mange som i den vanlige, pluss at det tar lengre tid og du blir mettere. Så velg den med fullkorn du;)
eriksen Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Jeg tror også du har lest feil på emballasjen... Noen ganger skriver produsenten kaloriinnholdet i kokt spaghetti på pakken (Toro/Sopps har begynt med dette), mens andre produsenter skriver innholdet i tørr spaghetti - og forskjellen er vesentlig, men du kan ikke sammenlikne f.eks tørr spaghetti med kokt fullkornsspaghetti, eller motsatt... Tørr spaghetti fra Toro har ca 360 kcal pr 100 g, mens fullkornsspaghetti fra f.eks Natuvit har 320 kcal pr 100 g...Og vanlig, tørr Barilla spaghetti har 350 kcal, mens tørr Barilla fullkornsspaghetti har 337 kcal (se www.somebody.no).
Gjest Raptuza Skrevet 7. november 2008 #8 Skrevet 7. november 2008 Syns fullkorn smakar best. Samt at den har betre næringsinnhald sidan den er grov. Heile fam syns den er god!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå