Gå til innhold

Handle en gang i uken

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Heisann!

Jeg har nå bestemt meg for å begynne å handle en/to ganger i uken, for å spare penger og spare meg for unødvendig "småhandling".

Da lurer jeg på hvordan dere planlegger handlingen deres? Hvordan vet dere hvor mye av hver ting dere trenger? Og hvilke basisvarer handler dere?

Endret av Backflip
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tok to prøve uker, fant ut hva vi kjøpte og hva som ble kastet. Tilslutt endte vi opp med en fast liste som ikke har middagsvarer, da det er variabelt fra uke til uke.

Skrevet

Jeg har en handlelapp liggende på kjøkkenet der jeg skriver opp ting vi går tom for gjennom uka. Søndag setter jeg opp middager for hele uka, og skriver videre på handlelista ut fra hva jeg trenger til de ulike dagene. Til slutt tar jeg en kjapp kikk i skap og kjøleskap for å se at det ikke er noe opplagt jeg har glemt, og sjekker bestanden på ting som melk, Bremykt og gulost.

Skrevet

Jeg skriver opp på lista etterhvert som jeg går tom for noe/snart er tom for noe.

Da blir det handlet neste gang.

Veldig sjelden jeg bommer på noe, har ukeshandlet i 2-3 mnd.

Skrevet

Handler en gang i uka.

Da handler jeg frukt og grønt - purre, vårløk, rødløk, hvitløk, chili + frukt. Handler også et par kartonger med melk, et par beger med rømme/creme fraiche, poteter og kanskje noe pålegg om det er lite igjen i kjøleskapet.

Har fryseren alltid full av forskjellig kjøtt (svin, kylling, biff etc) da vi handler det i Sverige ca 1 gang pr mnd. Der handler vi også gulost og enkelte påleggsvarer som varer hele mnd

Skrevet

Jeg setter opp en ukesmeny en gang i uken. Da sjekker jeg i kjøleskapet hva jeg har fra før, og hva jeg må kjøpe inn. Og så skriver jeg det jeg mangler på listen. Jeg sjekker samtidig om jeg trenger mer av pålegg, eller ting til badet eller andre ting til kjøkkenet.

Ellers i uken skriver jeg opp ting på listen etter hvert som jeg merker at det er noe jeg begynner å gå tom for.

Jeg mangler aldri ingredienser, og jeg kaster så og si aldri mat.

Men jeg har en bitte liten ekstra handlerunde en gang midt i uken, for å handle inn frisk frukt/grønt, og melk. Frukt og grønt skal ikke ligge for lenge, de mister næringsstoffer da. Melken i butikken har ofte ikke holdbarhet en hel uke, så det er det også greit å handle inn en ekstra gang i uken.

Gjest Yoghurt
Skrevet
Jeg har en handlelapp liggende på kjøkkenet der jeg skriver opp ting vi går tom for gjennom uka. Søndag setter jeg opp middager for hele uka, og skriver videre på handlelista ut fra hva jeg trenger til de ulike dagene. Til slutt tar jeg en kjapp kikk i skap og kjøleskap for å se at det ikke er noe opplagt jeg har glemt, og sjekker bestanden på ting som melk, Bremykt og gulost.

Akkurat samme her :Nikke:

Skrevet

Jeg har en blokk som ligger på kjøkkenet som jeg skriver opp etterhvert som jeg ser at det trengs mer av. Så går jeg en runde før jeg skal handle og ser hva jeg mangler. Setter opp samtidig en middagsmeny for en uke. Handler som regel fredag.

Hadde en periode 6-ukes middagsmeny pga går i turnus. Dette som en veiledning og for å variere menyen litt. Da var det lett å skrive handleliste i en fei. Ikke alltid en er så kreativ og opplagt til å finne på middager.

Skrevet
Jeg setter opp en ukesmeny en gang i uken. Da sjekker jeg i kjøleskapet hva jeg har fra før, og hva jeg må kjøpe inn. Og så skriver jeg det jeg mangler på listen. Jeg sjekker samtidig om jeg trenger mer av pålegg, eller ting til badet eller andre ting til kjøkkenet.

Ellers i uken skriver jeg opp ting på listen etter hvert som jeg merker at det er noe jeg begynner å gå tom for.

Jeg mangler aldri ingredienser, og jeg kaster så og si aldri mat.

Men jeg har en bitte liten ekstra handlerunde en gang midt i uken, for å handle inn frisk frukt/grønt, og melk. Frukt og grønt skal ikke ligge for lenge, de mister næringsstoffer da. Melken i butikken har ofte ikke holdbarhet en hel uke, så det er det også greit å handle inn en ekstra gang i uken.

Nøyaktig sånn gjør vi det også.

I tillegg benytter vi oss av gode tilbud når vi finner dem. Akkurat nå er fryseren full av mat. Mye av det er svinestek, kjøttdeig og kyllingfileter som var på tilbud nå nylig. Dette skal vel rekke til en måneds tid vil jeg tro. Med litt variasjoner da. :)

Gjest Gjest_Heidi_*
Skrevet

Vi har handlet hver mandag siden juni, og det fungerer kjempebra. Skriver opp ting vi begynner å gå tom for, eller som vi trenger, på en liste. Den kompletterer vi med det vi trenger til middag mandag - torsdag, samt brød, pålegg, grønt osv..

Vi tar en ny handling til helga, for å handle inn friske grønnsaker og frukt osv. Ofte vet vi ikke på mandag hva skal gjøre i helgen, derfor venter vi med helgehandelen. Da vet vi om vi er invitert bort, skal få gjester, samt se hvordan det ligger an i lommeboka.

Vi bruker nok litt mindre penger på mat på denne måten, samtidig som det er lettere å planlegge et variert kosthold. Småhandlingen vi hadde før bidro til at vi ofte endte opp med noe enkelt, dvs kanskje litt usunt og ofte dyrere. Nå bruker vi inntil 700,- på mandagshandelen, og alt fra 300 - 700 ,- på fredagshandelen, alt ettersom hvor flott mat vi har lyst på i løpet av helgen. (samboerpar uten barn). Syns noen det er mye penger? Selv mener jeg at vi ikke kan kutte ned så mye, fordi sunn og gjennomtenkt mat koster en del.

Skrevet

Vi har en 15-20 ukesmenyer liggende på dataen. Der er absolutt alt som trengs til alle middager, lunsj osv skrevet ned. Skriver denne ut, stryker over det vi allerede har, som oftest krydder og pasta/ ris osv. Har også en evt. rubrikk hvor jeg skriver inn andre ting vi trenger som f.eks. lyspærer, vaskemidler osv.

Vi sparer også en del på dette. Tidligere handler vi hver dag og brukte nesten 8000,- i mnd på mat (på 2 pers.). Sikkert halvparten som ble kastet.

Nå handler vi en gang i uka og bruker mellom 800 -1000,- på ukeshandelen, pluss lørdagshandling på 100 - 200,-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...