Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Vi skal gifte oss til sommeren med kirke bryllup og hele pakka, men av private grunner så vil vi gifte oss nå i desember i tinghuset med bare forlovere og eventuelt foreldre til stede. Er det mulig og gjennomføre? Og først gifte seg i tinghuset og så til sommeren gifte oss i kirken som planlakt?
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Man kan visstnok få en kirkelig velsignelse av et inngått ekteskap i etterkant av ekteskapsinngåelsen. Det er vel også mulig å "fornye" løftene når som helst.. Jeg ville ringt kirkekontoret og snakket med dem Men...; hvorfor gjør dere det på den måten...? Hvis det er slik at dere vil ha selve ekteskapsinngåelsen i all stillhet, men feire etterpå sammen med annen familie og venner, må dere jo nødvendigvis ikke i kirka... Dere kan jo lage til en litt annen type seremoni, som dere kan ha hvor som helst. Gjestene i kirka syns vel det er selve ekteskapsinngåelsen, vielsen, som er noe å se på. En velsingelse blir jo ikke helt det samme... Men men Dere gjør jo som dere vil.. Var bare et lite forslag
Pastor Knut Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Vi skal gifte oss til sommeren med kirke bryllup og hele pakka, men av private grunner så vil vi gifte oss nå i desember i tinghuset med bare forlovere og eventuelt foreldre til stede. Er det mulig og gjennomføre? Og først gifte seg i tinghuset og så til sommeren gifte oss i kirken som planlakt? Ja, det er fullt ut mulig å gifte seg borgerlig og så senere få en kirkelig velsignelse. Det finnes egne kirkelige ritualer for dette. Ta kontakt med presten for å få vite hvordan det hele foregår. Det er forresten nokså vanlig at par som er viet borgerlig senere stadfester dette med kirkelig seremoni i etterkant.
Gjest TS Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Takk for svar:) Vi vil ikke at vigelsen i kirken skal foregå i all stillhet, men den borgerlige ekteskapsinngåelsen vil vi ikke lage noe stort ut av, der kunne jeg faktisk bare tenkt meg og ha forloverene til stede, men min mor ville blitt veldig fornærmet om hun ikke fikk tatt del med oss denne dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå