Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jeg har begynt å jobbe nå så har lønningene vært dramatisk mye høyere enn hva jeg hadde som student.

Men det har sine baksider... Jeg bruker mer penger, og det ofte på piss. Jeg sløser en normal inntekt i "luksusgjøremål" f.eks. restaurantbesøk og gå på byen. Det sier seg selv at dette er idiotisk av meg. Ikke nok med det, men mine venner som har dårligere betalte jobber eller er studenter forventer nærmest at jeg spanderer på dem på restaurant og slikt... Det gidder jeg selvfølgelig ikke, men låner gjerne vekk en slant hvis de sliter økonomisk.

MEN nå er jeg lei mitt elendige pengeforbruk og sløseri. Så jeg har bestemt meg for å spare alle pengene mine som går utover det jeg hadde som student. En, da er jeg ikke rikere enn mine venner lengre, samtidig som jeg ikke så lett kan sløse dem vekk (håper jeg).

Hvilke muligheter har jeg til å overføre det til konti som jeg ikke kan røre? Finnes det steder jeg kan overføre penger der det er klink umulig å røre dem? Og hva tenker dere jenter om hvor gjennomførbart dette er? Lurer jeg bare meg selv? Er det andre som gjør dette forresten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes flere banker som har høyrentekonti, hvor du bare kan ta ut penger et visst antall ganger i året. Om du tar ut penger mer enn det lovlige antall ganger, tar de en viss prosent av summen i gebyr. Jeg har en slik konto hvor jeg har 8 gratis uttak i året, og alle uttak utover de første 8 må jeg betale gebyr for.

Om det finnes banker som kan nekte deg å ta ut dine egne penger i det hele tatt, vet jeg ikke.

Jeg har fortsatt å leve som før etter at jeg var ferdig som student. Bortsett fra at jeg har skaffet meg leilighet, og dermed må betale en god del mer i husleie. Men alt annet er som før. Jeg bruker ikke mer på mat, klær, fornøyelser, osv enn jeg gjorde som student. Hver måned overfører jeg en viss sum rett til høyrentekontoen min, som jeg ikke rører. Så overfører jeg det jeg "får lov til" å bruke til brukskontoen min.

Men at vennene dine forventer at du spanderer og låner fordi du har mer penger, er bare latterlig. Da har du snyltere i venneflokken.

Jeg ville ikke satt pengene jeg sparte inn på en konto jeg ikke -kunne- røre i det hele tatt. Jeg vil gjerne ha mulighet til å reise på ferie og slikt. Det er forskjell på å sløse, og å unne seg noe i nye og ne. Å aldri unne seg noe er bare trist.

Skrevet

Det finnes sparekontoer som er låst for en tidsperiode - dvs, du kan selvsagt ta ut pengene om du må, men da mister du den forhåndsavtalte og ofte veldig gode rentegevinsten. Jeg synes det er lurt, jeg - men kanskje velge å sitte igjen med litt mer enn studentbudsjett da.

Skrevet
Men at vennene dine forventer at du spanderer og låner fordi du har mer penger, er bare latterlig. Da har du snyltere i venneflokken.

Helt enig! Var heldigvis bare 2 stk som jeg har opplevd dette med, og de var ikke de nærmeste av venner

Takk for gode svar

Skrevet
Det finnes sparekontoer som er låst for en tidsperiode - dvs, du kan selvsagt ta ut pengene om du må, men da mister du den forhåndsavtalte og ofte veldig gode rentegevinsten. Jeg synes det er lurt, jeg - men kanskje velge å sitte igjen med litt mer enn studentbudsjett da.

Noen slike kan brukes som en vanlig sparekonto så lenge du sørger for at det står et minstebeløp der. Dette kan f.eks. være 100 000 kroner.

Skrevet
Er det andre som gjør dette forresten?

Noen har fasttrekk på kontoen til et nært familiemedlem, slik at man ikke "ser" pengene, som en sikring/beskyttelse mot seg selv og eget forbruk. Da kan man heller ikke overføre penger fra f.eks. høyrentekonto i nettbank til egen forbrukskonto, slik mange som ikke er flinke til å spare gjør.

Skrevet

Snylting er ekkelt.

Men, som student, om en venn i fast jobb ber meg med på f.eks kino, kan jeg helt ærlig si at det har jeg faktisk ikke råd til akkurat nå!

Om den vennen da sier at han/hun betaler bare jeg blir med, så er det sjelden jeg betaler tilbake dette.

Om det var jeg som spurte om vennen kunne betale, hadde jeg betalt tilbake samme dagen som studielånet mitt kom på konto neste mnd.

Har forøvrig ingen problemer med å spandere på gode venner når jeg selv har litt ekstra og de er litt i knipa.

Kan du ikke gi beskjed til de det gjelder at du ikke kan betale for alle? (:

Og så kan du sette inn de pengene du har til overs på sparekonto. Kan du ikke ta de ut igjen, så har vel du strengt tatt ikke råd til å spandere på venner og bekjente lenger, heller.

Skrevet

Det er gjennomførbart, men det kunne ikke falt meg inn. Nå som du har råd til å leve litt bedre enn som student så skal du sannelig det også. Det betyr derimot ikke at du skal sløse. Studentliv er usjarmerende når man er ferdigstudert.

Skrevet (endret)

Du kan spare til pensjonen din med skattefradrag ,men er jo ikke allverdens man kan spare på denne måten per år , men da kan du iallefall ikke ta ut pengene på ei stund ;) .

Endret av mamut75
Skrevet
Hvilke muligheter har jeg til å overføre det til konti som jeg ikke kan røre? Finnes det steder jeg kan overføre penger der det er klink umulig å røre dem? Og hva tenker dere jenter om hvor gjennomførbart dette er? Lurer jeg bare meg selv? Er det andre som gjør dette forresten?

Bankene har forskjellige sperrekoder de kan legge inn på kontoer. Kontakt banken din for å finne en løsning som passer deg.

Et annet alternativ er fastrenteinnskudd når du har klart å spare opp en del penger. Det er fremdeles en del gode tilbud på fastrente og da binder du sparebeløpet for en gitt periode (3 mnd., 6 mnd., 1 eller 2 år).

Jeg synes det er flott at du ønsker å spare. Ut fra en del av innleggene dine forstår jeg at du tjener veldig godt. Da har du mulighet til å legge deg opp en pen sum i løpet av forholdsvis kort tid. Har du tenkt noe over hva du skal spare til? Har du bolig og bil? Har du egen familie nå eller ser du for deg at du får det etter hvert? Da vil det komme godt med hvis du har en velfylt sparekonto. Som sagt så er det flott at du vil spare, men pass på at du ikke blir alt for gnien. Det må være lov å unne seg litt ekstra når du har råd til det, men du trenger ikke å sløse.

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
Etter jeg har begynt å jobbe nå så har lønningene vært dramatisk mye høyere enn hva jeg hadde som student.

Men det har sine baksider... Jeg bruker mer penger, og det ofte på piss. Jeg sløser en normal inntekt i "luksusgjøremål" f.eks. restaurantbesøk og gå på byen. Det sier seg selv at dette er idiotisk av meg. Ikke nok med det, men mine venner som har dårligere betalte jobber eller er studenter forventer nærmest at jeg spanderer på dem på restaurant og slikt... Det gidder jeg selvfølgelig ikke, men låner gjerne vekk en slant hvis de sliter økonomisk.

MEN nå er jeg lei mitt elendige pengeforbruk og sløseri. Så jeg har bestemt meg for å spare alle pengene mine som går utover det jeg hadde som student. En, da er jeg ikke rikere enn mine venner lengre, samtidig som jeg ikke så lett kan sløse dem vekk (håper jeg).

Heisann!

Jeg hadde samme problemet. Snakket litt med Sr. Bank om dette og fikk sperret sparekontoen min for uttak. Da måtte jeg eventuelt gå i banken for å åpne den. Synes det var supert! Det er litt mer tiltak å gå i banken enn å overføre i nettbanken.

Eventuelt finnes det jo forskjellige spare/fastrente kontoer hvor du må ha et min. beløp som låses for en viss periode til en god rente.

Skrevet

Kjempesmart :)

Hvorfor ikke skaffe deg en BSU konto og en høyrentekonto?

BSU pengene kan du ikke røre før du skal kjøpe deg bolig, du får igjen på skatten ved å velge BSU og det er alltid en fordel å ha penger i bakhånd når du skal kjøpe noe.

Høyrentekontoen kan du bruke som en sparekonto, så du ikke overfører alt du ikke bruker til BSU, umulig å si hva fremtiden vil bringe.

Hvis jeg var deg ville jeg nok ikke levd helt som student, men et lite hakk over :)

Skrevet
Hvorfor ikke skaffe deg en BSU konto og en høyrentekonto?

BSU pengene kan du ikke røre før du skal kjøpe deg bolig, du får igjen på skatten ved å velge BSU og det er alltid en fordel å ha penger i bakhånd når du skal kjøpe noe.

BSU har jeg, og den fyller jeg opp hvert år. Kjempegreit for alle oss med BSU at både beløpet og maksgrensen er hevet. *yay* :)

Jeg synes det er flott at du ønsker å spare. Ut fra en del av innleggene dine forstår jeg at du tjener veldig godt. Da har du mulighet til å legge deg opp en pen sum i løpet av forholdsvis kort tid. Har du tenkt noe over hva du skal spare til? Har du bolig og bil? Har du egen familie nå eller ser du for deg at du får det etter hvert? Da vil det komme godt med hvis du har en velfylt sparekonto. Som sagt så er det flott at du vil spare, men pass på at du ikke blir alt for gnien. Det må være lov å unne seg litt ekstra når du har råd til det, men du trenger ikke å sløse.

Jeg har ikke bolig nei, det er jo noe jeg kunne tenke på. Bil har jeg, og den har jeg ikke lån på. Er en forholdsvis ny bil også VW passat 2006 modell, så jeg trenger ikke oppgradere med det første.

Hva jeg egentlig sparer til ja.... hehe jeg vet ikke. Blir vel bolig på sikt antar jeg :) Men pr idag så tilsier min jobbsituasjon det at jeg er sjelden hjemme. Drar hele tiden på utenlandsoppdrag, på kortere perioder alt fra 3 dager til 2 uker. Så det sier seg kanskje selv at jeg ikke har kone og barn helller :(

Likte godt tanken med det å måtte fysisk gå til banken for å låse opp, samt det med å låse på et minimumsbeløp.

Mange gode råd her jenter, tusen takk! Må også si meg enig at det å leve som student når man er ferdig ikke er den diggeste tanken. Var noe som traff meg litt ja. Det er nok mulig å leve litt i luksus uten å måtte gå i en slags felle av den grunn hehe.

Skrevet

Jepp. Det finnes så absolutt en metode der du gjør pengene totalt utilgjengelig. Renten er meget god også.

Da jeg fikk fast jobb etter studiene, så levde også jeg på et minimum. Man kan nemlig skatte etter evne. Jeg lot være å levere skattekort til arbeidsgiver. Også fortalte jeg til en måpende arbeidsgiver at jeg ville trekke 50% skatt. Ut mot jul begynte det å knipe litt på, men da fikk jeg frikort av skattekontoret, fordi jeg hadde skattet såpass mye. Og enkelte måneder trakk jeg også 100% skatt (for man kan via arbeidsgiver regulere dette selv)

Resultat: Utbetalt over 100 000 kroner ved skatteoppgjør. Og rentene utgjorde en god del også. Vennene dine får ingen anledning til å snylte, for har du ikke penger,så har du ikke penger... du får bare si at du skatter mye. Nå begynner du snart på et nytt år, så dermed har du et år på deg til å være leke-student :)

Et annet tips er å sette inn penger på BSU konto i tillegg, for da får du ytterligere 3000 kroner ekstra ved skatteoppgjør (hvis du får satt inn 15 000). Og når skattepengene (og for den saks skyld feriepengene) blir utbetalt,så har du råd til å sette inn nye 15000 (i en sleng) året etter.

Skrevet

Jeg ville fått sånn fast trekk, slik at du slipper å sette penger innpå sparekonto. Da er det lettere og spare, i tillegg til at du som oftest ikke merker at du blir trekt :)

Skrevet

Vil nok anbefale deg å legge inn littegrann "slakk" i forhold til et studentbudsjett. Jeg gjorde noe liknende selv - det er først de senere år jeg har brukt penger ;) . Jeg nøyde meg med en vanlig sparekonto og la inn direkte trekk dit fra lønnskontoen slik at jeg i praksis ikke "så" pengene. Da ble de heller ikke brukt.

Resultat: En grei slump i egenandel da jeg skulle kjøpe leilighet og ditto da jeg skulle ha ny bil.

Skrevet

Har sparebeløpet (maxbeløpet) på BSU gått opp??

Skrevet

Det ble satt opp i statsbudsjettet som ble lagt fram i høst, Dvs at det ikke begynner å gjelde før 2009. Men det gikk opp til å kunne spare 20 000 i året og max 150 000 totalt :)

Skrevet
Har sparebeløpet (maxbeløpet) på BSU gått opp??

Nei, men det er foreslått i statsbudsjettet for 2009 at maksgrensen skal gå opp til 150.000, og årsbeløpet til 20.000. Ikke vedtatt ennå.

Skrevet
Nei, men det er foreslått i statsbudsjettet for 2009 at maksgrensen skal gå opp til 150.000, og årsbeløpet til 20.000. Ikke vedtatt ennå.

Men akkurat den biten er nok ganske sikkert at blir vedtatt. Dette er det bred politisk enighet om. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...