Gjest trakten Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 Det er ikke lenge siden jeg kjøpte meg ei presskanne. Den virker jo greit, er kanskje litt styr med å lage det og vaske etterpå. Kaffen er god, men ikke særlig varm!? Jeg liker godt kokvarm kaffe, men i og med at den må stå noen minutter å trekke, og vannet ikke skal _koke_ blir det ikke den varmen jeg liker. Har sett en kaffetrakter som kostet det samme som presskanna, så nå er jeg fristet til å gå å bytte den.. Men er det veldig forskjell på trakter til trakter? (Trakteren koster kun 198 kr...) Enkelt er det jo også med en trakter...
wind-up bird Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Ja, jeg syns det er veldig stor forskjell på kaffetraktere..
wind-up bird Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 Den er omtrentlig et år gammel, men her er en test av noen traktere: http://www.kaffe.no/?l=23&ls=27&h=242
Zzyzx Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 Jeg har ikke sånne problemer med presskanne. Jeg har en fra Ikea og en fra Bodum. Begge "holder" kaffen varm til den er ferdig og stempelet presses ned. Jeg koker vannet først, forresten, merker ikke allverdens forskjell. Når det gjelder kaffetraktere er det så enorme forskjeller at jeg ville sjekket opp temperatur og trekketid på hver eneste du vurderer. Trakteren bør ikke bruke mange minuttene på å lage en hel kanne. Noen står og pumper og pumper på vannet i opp til et kvarter, det er alt for lenge.
Gjest Grafica Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Vi har en veldig billig trakter fra Princess. Den anbefales hvertfall ikke. Kaffen blir såvidt litt over lunken... Så det lønner seg å investere mer enn 198kr i kaffetrakteren om du ønsker en som lager god kaffe.
Gjest Belladona Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Et tips kan være å varme kanna før du heller i varmtvannet, dvs. helle oppi kokende vann, la stå en stund, hell ut og lag så kaffen med nytt, kokende vann.
LukaFrost Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Strikk en presskannevarmer som du tover. Sy på to knapper og lag to hemper.. Jeg har sett sånne på nett, men husker ikke hhor. Kanskje noen andre kan hjelpe?
Gjest Elfrida Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Traktekaffe er jo langt sunnere enn presskannekaffe da, så det er jo et godt argument for å bytte. Kaffen i presskanne blir ikke noe spes bedre enn traktekaffe spør du meg, det avhenger mest av typen kaffe du bruker.
Gjest Elfrida Skrevet 5. november 2008 #10 Skrevet 5. november 2008 Papiret i kaffefilteret trekker til seg det usunne fettet i kaffen.
Zzyzx Skrevet 5. november 2008 #11 Skrevet 5. november 2008 Åh, det der bryr jeg meg ikke om i det hele tatt. Får være måte på å være redd for fett.
Gjest Elfrida Skrevet 5. november 2008 #12 Skrevet 5. november 2008 Det er ikke kaloriene det er snakk om, men at fettet i kaffe er dårlig for kolesterolet, som igjen har sammenheng med hjerte- og karsykdommer. Så hvis man har høyt kolesterol og drikker en del kaffe er dette noe å tenke på.
Sekretæren Skrevet 5. november 2008 #13 Skrevet 5. november 2008 Det er ikke kaloriene det er snakk om, men at fettet i kaffe er dårlig for kolesterolet, som igjen har sammenheng med hjerte- og karsykdommer. Så hvis man har høyt kolesterol og drikker en del kaffe er dette noe å tenke på. Jepp. Fettet i kaffen er faktisk mettet fett.
Gjest Elfrida Skrevet 5. november 2008 #14 Skrevet 5. november 2008 Mer om det her: http://www.forskning.no/artikler/2007/april/1177675223.01
Zzyzx Skrevet 5. november 2008 #15 Skrevet 5. november 2008 Sier det samme, det får være måte på hvor redde vi skal være for alt mulig av fett.
Sekretæren Skrevet 5. november 2008 #16 Skrevet 5. november 2008 Er overhodet ikke redd. Bare påpekte det Liker ikke traktekaffe, espressomaskinen er min kjæreste eiendel!
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #17 Skrevet 5. november 2008 Mener bodum har noen polstrede trekke for å holde på varmen på presskaffekanner. finner ikke noe på nett om det nå, men er noe tilsvarende disse fra eva solo (se nederst på siden)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå