Gå til innhold

hovslagere, dyrleger, og slikt her jeg bor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å fortsette på tittelen, her jeg har flyttet til, virker folk veldig interessert i svart betaling. Jeg har nettopp flyttet hit til "bygda" og tok da med meg 4 hester og 1 hund. I forrige uke trengte jeg hovslager til 2 av mine hester, og hovslageren kom. Registrert i norsk hovslagerforbund og det hele, selvstendig næringsdrivende og med fagbrev, med andre ord en seriøs mann. Men når han hadde fullført hovraspen og trimmingen, uten å sko, så forlangte han 500kr for hver hest han jobbet med! 600 kroner er det jeg betaler pr skoing inkludert sko, mva og jobben som er utført. Han skrev ikke ut regning, men forlangte kontante penger. Jeg er litt opptatt av å bokføre utgifter og inntekter og slikt, helst med kviteringer og hele greia. Jeg ble litt stuss, men han forlangte 1000 kroner, og jeg hadde jo tross alt fått jobben gjort så jeg ga ham pengene i handa. Og jeg kommer til å trenge hans hjelp i fremtiden også, siden han er eneste praktiserende heromkring...

Jeg tenkte ikke mer over før jeg i går trengte raskt tilsyn fra dyrlegen på en hest som hadde skadet seg, dyrlegen kom, konstanterte forstuelse og krevde 700 kr for det også, jeg tok det litt med ro og tenkte at han skriver regning så slipper jeg å tenke mer over det. Men han skulle jaggu meg ha dem der og da han også.... Jeg stod på mitt og ville ha regning, og han på sin side kverulerte seg til kontant betaling. Så da fikk også han pengene der og da så da fikk han dem pga jeg er avhengig av hans hjelp her også i fremtiden, da han er eneste her omkring, og alle klinikker er milevis unna.

KAN de egentlig gjøre slikt? Bare fordi vi er på "bygda"? Jeg er ikke noe rikt menneske for å si det slik, jeg har ikke til alle døgnets tider flere tusen kroner liggende hjemme i tilfelle det skjer noe med dyrene, var heldig som hadde kontanter de gangene som er nevnt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, når det gjelder hovslagere så er min erfaring fra bygda at "alle" gjør det svart. Så man må planlegge, og ta ut penger før hovslageren kommer. Har aldri opplevd å få kvittering på det. Har heller ikke hørt om noen fra "min" bygd som har insistert på å betale hvitt til smeden. Det er mest privatpersoner som har hest, hvis det er større gårder som driver rideskole skor gjerne bonden der selv.

Men når det kommer til veterinær har jeg aldri opplevd å ikke få kvittering eller få betale med giro hvis jeg ønsker det. Hadde ikke betalt 700 kr til ham uten å få en utskrift på hva som var gjort og hva det koster å utføre. Men skjønner at du ble litt paff når veterinæren var så påståelig. Kanskje du kan høre med noen som har bodd på stedet lenge?

Skrevet
Ja, når det gjelder hovslagere så er min erfaring fra bygda at "alle" gjør det svart. Så man må planlegge, og ta ut penger før hovslageren kommer. Har aldri opplevd å få kvittering på det. Har heller ikke hørt om noen fra "min" bygd som har insistert på å betale hvitt til smeden. Det er mest privatpersoner som har hest, hvis det er større gårder som driver rideskole skor gjerne bonden der selv.

Men når det kommer til veterinær har jeg aldri opplevd å ikke få kvittering eller få betale med giro hvis jeg ønsker det. Hadde ikke betalt 700 kr til ham uten å få en utskrift på hva som var gjort og hva det koster å utføre. Men skjønner at du ble litt paff når veterinæren var så påståelig. Kanskje du kan høre med noen som har bodd på stedet lenge?

Såpass ja, da må jeg snakke med dem på forskudd og avtale med hovslageren at det enten blir regning eller kontant betaling om han absolutt krever det. Jeg har alltid fått noe slags regning på hovslagerarbeidet, ikke noe seriøst kanskje, men bare at de har skrivd ut en regning fra blokka si og nevnt hva som ble gjort og at det skal betales innen 10-14 dager helst. Og dette er folk som ikke hadde fagbrev, og ganske langt ut på bygda det også. Hadde ikke regna med at en proff hovslager ville gi meg en regning. Men jeg noterer det bare for meg selv i såfall og er obs på det til neste gang.

Dyrlegen er jeg derimot litt mer overrasket over, alle dyrleger jeg noen gang har brukt har skrivd ut en attest på hva som er skaden på hesten, hvordan og hvor den ble behandlet. Han var her kanskje 20 minutter og knadde og tok på benet og dro igjen med pengene i lomma. Var riktig nok på kveldstid, og han kjørte 1 time pr vei og gjorde en jobb og dro hjem, nok en tur på 1 time. Så jeg regna med at 5-600 måtte jeg ut med uansett, men at jeg da i det minste fikk en regning.... Vet det er mange med hester her i nærheten, og ridestaller også, skal stikke innom der en dag og høre hvem de bruker og hvordan foretningen eventuelt foregår der.

Men jeg lurte litt på den greia med at aboslutt skulle ha svart betaling begge to, mest av alt dyrlegen...

• 1 måned senere...
Skrevet

Det å forlange kontant betaling trenger nødvendigvis ikke bety at arbeidet gjøres svart...Forskjellen her ligger i om det blir skrevet ut en faktura eller kvittering...Faktura/regning SKAL i følge regnskapsloven inneholde minst navn,adresse og organisasjonsnummer for vedkommende foretak (hovslager eller veterinær) som skriver regningen, samt en beskrivelse av varen/tjenesten som er levert...

Et hovslagerhonorar på 500 kr. inklusive sko er faktisk ikke mer enn halv pris i forhold til hva som er normalt pr i dag...Selv ligger jeg på en pris på kr 1100...Dette dekker utført arbeid, kjøring og mva. Sko og eventuelt annet materiell kommer i tillegg...

Noe krav om at man får kreditt av hovslager eller veterinær eksisterer ikke...Det er likeledes her som ved alle andre foretninger, noen er villige til å innvilge kreditt mens andre ikke gjør det...Det normale er at det ikke gis kreditt, unntatt til andre foretak eller institusjoner og da etter at det har vært foretatt en kredittvurdering av foretaket som ber om kreditt...Normalt skal også slik innvilgelse av kreditt være avtalt på forhånd...

I min hovslagerpraksis forlanger jeg alltid kontant oppgjør,enten i form av kontanter eller ved betaling med bank/kredittkort på mobil betalingsterminal...

Jeg innvilger kreditt (betaling med bankgiro) for andre registrerte foretak og offentlige eller private institusjoner dersom de på forhånd ber om kreditt og dersom det ikke foreligger negative betalingsanmerkninger på disse hos kreditt opplysnings byråene.

Tidligere skrev jeg ut giro også for privatpersoner,men fant fort ut at så å si samtlige kunder unnlot å betale innen betalingsfristens utløp og ofte måtte jeg benytte inkassobyråer for å kreve inn oppgjør for utført arbeid...

Dette er nok hovedårsaken til at hovslagere og veterinærer flest forlanger kontant oppgjør på lik linje med bilverksteder,kolonialbutikker osv..

Skrevet
Han var her kanskje 20 minutter og knadde og tok på benet og dro igjen med pengene i lomma. Var riktig nok på kveldstid, og han kjørte 1 time pr vei og gjorde en jobb og dro hjem, nok en tur på 1 time. Så jeg regna med at 5-600 måtte jeg ut med uansett, men at jeg da i det minste fikk en regning.... Vet det er mange med hester her i nærheten, og ridestaller også, skal stikke innom der en dag og høre hvem de bruker og hvordan foretningen eventuelt foregår der.

Men jeg lurte litt på den greia med at aboslutt skulle ha svart betaling begge to, mest av alt dyrlegen...

Jeg har svært liten kunnskap om sykdom hos hest, men jeg må si at jeg er overrasket over at det er mulig å forvente behandling utenom vanlig åpningstid med en times kjøring hver vei for noen hundrelapper! Hadde jeg fått den typen service til min hund eller katt for 700 kroner, så hadde jeg, pardon my french, betalt og holdt kjeft. Hvis du ønsker det, er du sannsynligvis mer enn velkommen til å betale mer enn det dobbelte av de 5 - 600 du hadde regnet med siden kjøring og mva da hadde kommet i tillegg, men da hadde du sikkert ment at det hadde vært alt for dyrt...

Selv om jeg bor på landsbygda har jeg dog aldri opplevd å betale en veterinær "svart". Det jeg imidlertid har opplevd er å få gratis akutthjelp fordi den/de jeg har møtt har vært genuint opptatt av dyrevelferd. (Og så har jeg gladelig betalt i dyre dommer for noe mer "kosmetisk" siden :nigo: ).

Som "Hovslager" bemerker, så betyr heller ikke kontant oppgjør at det nødvendigvis er "svart". Som smådyreier så må man alltid betale kontant faktisk og får man veterinær hjem er det som regel den eneste muligheten...

Gjest veterinær
Skrevet

Hvis jeg skulle kjørt en time, dvs ca 8 mil, hver vei for å behandle en hest, så hadde det blitt BETYDELIG mye dyrere enn 700 kr... Uten kjøregodtgjørelse fra SFL koster det 8 kr/km på vakt for kjøring til hest, noe som i selg selv utgjør ca 1300 kr. Honoraret kommer ikke under 600 kr, pluss evt utgifter til utstyr og medisin. Så, du kan være glad det ikke var meg du ringte til den kvelden, da hadde nok regningen kommet opp på ca 1900 kr eksl mva. Og, jeg sender ikke ut regninger annet enn til faste kunder. Av samme grunn som hovlageren her skrev ovenfor. Har man 30-40 000 utestående til enhver tid er dette veldig dyrt. Å skrive regninger medfører også endel ekstraarbeid, man må også kontrollere kontoutskrifter, sende purringer osv. Nei, jeg er ingen bank, så hvis folk ikke har penger til å betale får de låne av noen andre enn meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...