Gå til innhold

Glatt føre


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er ikke snø ute, men det begynner å bli veldig kaldt og jeg mistenker det kan være glatt enkelte steder. Hvor fort er det forsvarlig å kjøre da? Kjører man liksom i 80 i 80-sona eller? Noen bilister blir jo rabiat om man slakker farten der!

Har ikke hatt lappen særlig lenge derfor spør jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke mulig å si hvor fort man skal kjøre, det kommer an på bilen, dekkene, sjåføren og føret. Du kjører slik at du har kontroll over bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Praktisk bilkjøring

En god idé er å prøvebremse hvis du er usikker på hvor glatt det er. Men pass på å ikke ha noen rett bak deg. Siden du ikke har hatt førerkort så veldig lenge så husker du sikkert fra du var på sikkerhetskurs på bane at bare noen kilometer i timen gjør store utslag. Test deg fram er mitt råd, og kjør heller litt for sakte enn litt for fort. Og syns du bilene bak presser deg, ja så gjør du klokt i å kjøre inn på en busslomme eller lignende og få de forbi deg. Mye bedre å ha de foran enn bak hvis uhellet skulle være ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er usikker på hvor glatt det er pleier jeg å prøvebremse, som skrevet over. Ser selvfølgelig etter at det ikke er noen bak meg, og kjører heller ikke i 80 km for så å stå på bremsen. ;)

Hver vinter finner jeg meg en tom parkeringsplass og sladder litt rundt der (ulovlig det vel?) bare for å få følelsen av bilen som mister veigrepet igjen. Jeg kan det jo, men liker å få gjort det under kontrollerte omgivelser bare for å få feelingen av bilen på vinterføre igjen.

Og en ting jeg var opptatt av før: hva de andre bak meg måtte mene. Om føret er grusomt kjører jeg i den farten jeg føler meg komfortabel med. Om køen blir lang slipper jeg folk forbi fremfor å kjøre i en høyere fart enn jeg føler meg trygg på.

I dag for eksempel. Vi fikk et plutselig omslag fra regn til tett snø og føret var grusomt. Jeg lå i 45-50 i 80sonen siden jeg ikke så noe som helst. Laang kø bak meg. Kom til forbikjøringsfelt og INGEN kjørte forbi. Farten min var visst grei allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var selv ute å kjørte i sta.. Gikk fra regn til masse snø gjennom en tunnel.. De var nysnø, glatt og det er andre året jeg kjørte..

Pga MYE snø (vindusviskerne gikk på fullt), dårlig føre og jeg er "nybegynner" så lå jeg i 50 i en 60 sone.. Og det tror jeg var forståelig, for billisten bak meg lå ca i samme fart, men utrolig langt bak, folk sklei rundt i rundtkjøringer (smått da) og kjente selv at rompa sklei litt ut i hver sving hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg er usikker på hvor glatt det er pleier jeg å prøvebremse, som skrevet over. Ser selvfølgelig etter at det ikke er noen bak meg, og kjører heller ikke i 80 km for så å stå på bremsen. ;)

Hver vinter finner jeg meg en tom parkeringsplass og sladder litt rundt der (ulovlig det vel?) bare for å få følelsen av bilen som mister veigrepet igjen. Jeg kan det jo, men liker å få gjort det under kontrollerte omgivelser bare for å få feelingen av bilen på vinterføre igjen.

Og en ting jeg var opptatt av før: hva de andre bak meg måtte mene. Om føret er grusomt kjører jeg i den farten jeg føler meg komfortabel med. Om køen blir lang slipper jeg folk forbi fremfor å kjøre i en høyere fart enn jeg føler meg trygg på.

I dag for eksempel. Vi fikk et plutselig omslag fra regn til tett snø og føret var grusomt. Jeg lå i 45-50 i 80sonen siden jeg ikke så noe som helst. Laang kø bak meg. Kom til forbikjøringsfelt og INGEN kjørte forbi. Farten min var visst grei allikevel. ;)

Hehe, egendannet kolonnekjøring det der :)

TS:

Som nevnt farten må du bare føle an. Har du ABS bremser på bilen kan du enda bremse mens du svinger, men det hjelper lite om du har mistet veigrepet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg kjører gjerne i en 60-80 km/t når det er fare for glatte partier. det er her lokalt da, hvor jeg kjenner veien godt.

Slakker av litt inn i svingene og gir gass ut av svingene, istedenfor å file bremser gjennom svingen, sånn som noen gjør. Irriterer meg å se bremselysene til enkelte:)

Kommer det biler hurtig opp bak meg, så slipper jeg dem forbi en plass det er godt egnet. Følg med i speilene for å få god flyt i trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS:

Som nevnt farten må du bare føle an. Har du ABS bremser på bilen kan du enda bremse mens du svinger, men det hjelper lite om du har mistet veigrepet

Funker ytterst dårlig å svinge med abs bremser og. Bilen svinger i tempo med en snegle.

Enklest som man blir lært på glattkjøring. Brems, sving, brems etc. Men som noen nevner, å leke seg på en parkeringsplass for å få feelingen er en god ide, selvom det ikke er direkte lovlig, men man setter ihvertfall ikke andres liv i fare med øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører i hundrogtyve uansett, vinteren er fin for da kan man drifte hele tiden

Hehe, supert=) Men ikke hvis en tulling kommer i veien for deg, når du drifter=)

Gøy det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjører i hundrogtyve uansett, vinteren er fin for da kan man drifte hele tiden

Kan du ikke bare gå og levere fra deg sertifikatet med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...