Gjest LanaLane Skrevet 5. november 2008 #1 Skrevet 5. november 2008 (endret) Nå har tiden kommet for når folk spør hva vi ønsker oss til jul. Jeg svarer som best jeg kan men har ærlig talt ikke mye å ønske meg nå, så til foreldrene mine har jeg sagt keyboard og penger siden jeg er fattig student. Men i går fikk jeg plutselig mail av en venninne jeg ikke har mye kontakt med mer. Vi er i samme vennegjeng og jeg var med på bursdagsgaven hennes av ren høflighet siden alle andre var med. Jeg tror jeg har møtt henne 3 ganger i år, kanskje 2 timer av gangen. Var gode venner før, men nå har hun meldt seg mer eller mindre ut av "gjengen". Hun hadde skrevet ønskeliste, 20 ting, fra sokker til dvd-bokser. Jeg var ikke sikker på om jeg skulle kjøpe gave til henne engang, i beste fall lage noe hjemmelaget konfekt, ramme inn et bilde e.l. Så sendte enda ei fra samme vennegjeng(som ikke liker meg engang!) også en ønskeliste til meg og resten av gjengen. Hundebøker, sminke etc. Har dårlig råd nå og tenkte jeg skulle lage bildecollager til de beste vennene mine og noe hjemmelaget til de andre. Men nå føler jeg meg ikke bare forpliktet til å kjøpe gave til de jeg ikke tenkt å kjøpe gave til, men også det at jeg må kjøpe noe fra lista deres. Før har vi alltid avtalt om vi skal kjøpe til hverandre. Vi er alle 22 år gamle, er ikke dette ganske frekt? Eller er det bare jeg som er frekk og snerpete? Edit: Jeg skrev mail til alle vennene mine om at jeg ikke ville si hva jeg ønsket meg da jeg ville det skulle være noe DE ville gi meg, ikke noe jeg på en måte har bedt om. Kanskje de 2 overnevnte ble fornærmet? Endret 5. november 2008 av LanaLane
MissStiles Skrevet 5. november 2008 #2 Skrevet 5. november 2008 Jeg spør de nærmeste vennene mine hvor mye vi skal kjøpe til hverandre for. Altså vi blir enig om en sum. Det synes jeg er greit. Spesielt hvis man er student eller/og har dårlig råd. Men her en dag fikk jeg også mld av ei venninne at hun har bestemt seg for å ikke kjøpe julegaver til vennene sine i år. Det var greit at hun sa ifra om det. I stedet har hun invitert vennene sine på julemiddag. Det synes jeg var hyggelig! Jeg skriver alltid en liste til familie og venner over hva jeg ønsker meg. Skriver ikke det samme til alle da. Spesielt når det gjelder cder, bøker el filmer.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 5. november 2008 #3 Skrevet 5. november 2008 En ønskeliste er nettop det, en ønskeliste, ikke noe du MÅ følge. Jeg hadde gitt det jeg hadde planlagt jeg. Uansett om det var på listen eller ikke Vi i venninnegjenen har sluttet å kjøpe gave til hverandre. Vi er så mange, så det blir så dyrt. Alle kjøper heller en gave, som kan passe til alle, som vi tar med på julebordet, og da trekker vi om hvem som skal få hvem gave.
Gjest LanaLane Skrevet 5. november 2008 #4 Skrevet 5. november 2008 En ønskeliste er nettop det, en ønskeliste, ikke noe du MÅ følge. Jeg hadde gitt det jeg hadde planlagt jeg. Uansett om det var på listen eller ikke Vi i venninnegjenen har sluttet å kjøpe gave til hverandre. Vi er så mange, så det blir så dyrt. Alle kjøper heller en gave, som kan passe til alle, som vi tar med på julebordet, og da trekker vi om hvem som skal få hvem gave. Det prøvde vi et år, men noen klaget over at det var så stusselig med en gave fra alle sammen... Jeg har 15 venner jeg skal kjøpe/lage gave til og har ikke råd til å handle for 200 kr til alle sammen da jeg heller vil bruke litt ekstra tid og penger på kjæresten min og de 6 bestevennene mine.
Idnar Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Jeg synes egentlig det var litt frekt å sende ut ønskeliste på den måten! Jeg er litt fan av ønskelister, men det er sånn man gir hvis noen spør hva man ønsker seg. Jeg synes du skal holde deg til planen, og hvis noen klager på det er det deres problem, og ikke ditt! Lag det du hadde tenkt til å lage! Det er fine gaver Hvis du ikke har tenkt til å gi julegave til alle dine venninner, bør dere snakke om det på forhånd! Fortell de det gjelder at du ikke har så mye penger og at du vil gi gave til de som står deg aller nærmest. De du har mye kontakt med. Hvis de blir sur for det, så syns jeg de bare skal få bli det!
Gjest ¤bella¤ Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Forstår godt at du ikke har råd til det. Vi er alle i full jobb i da, men det blir fortsatt dyrt. Hos oss er heldigvis alle enige om at det holder med den ene gaven til 300-350kr. Vi har jo alle familier og nære venner som vi også skal kjøpe gaver til. Syns du bare skal gå for det du hadde planer om jeg
thapara Skrevet 5. november 2008 #7 Skrevet 5. november 2008 Om det er en ønskeliste med mange ting på, bla sokker synes jeg ikke det er frekt. Kanskje synes de selv det er vanskelig å komme på ting de kan kjøpe, også vil de gjøre det lettere for deg. Jeg skriver ønskeliste hvert år som jeg poster på bloggen min, men det betyr da virkelig ikke at jeg ikke blir glad for andre ting, eller at jeg forventer noe som helst! Om du har dårlig råd, men vil gi gave, gir du bare det du hadde tenkt, og om du ikke vil gi sier du bare i fra at du har litt lite penger, og om dere ikke kan gjøre noe sammen i stedet?
Gjest Gjest_Spagetti_* Skrevet 5. november 2008 #8 Skrevet 5. november 2008 Synes at hvis noen ber om ønskeliste, kan man komme med det; ikke ellers. Man bør absolutt avtale om man i det hele tatt skal kjøpe gaver til hverandre. Har en 11-åring som noen ganger kommer hjem fra juleavslutninga med en gave eller to fra noen hun ikke har avtalt med. Litt irriterende... Synes man kan droppe å gi gaver til andre enn sine beste venner; men som sagt, dette er noe man bør avtale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå