Gjest Árvakr Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 (endret) Til de som lurer på hva slags navn de skal gi sine barn, så vil jeg anbefale at man leser disse artiklene først: Linker fjernet. /Furstina (moderator) Endret 5. november 2008 av Furstina
FoxyFish Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Fra arikkelen: Når folk gir sine barn hebraiske navn, så gjør de dette i den tro at disse navnene er norske eller kommer fra et annet europeisk land, og jeg er ganske så overbevist om at hvis folk flest hadde vært bekjent med disse navnenes opprinnelse, så ville omtrent ingen ha gitt sine barn hebraiske navn. Det er derfor et samfunnsansvar å opplyse folk om disse tingene, sånn at vi i fremtiden unngår slike pinlige tabeller som noen av navnestatistikkene fra Statistisk sentralbyrå kan fremvise. ELLER det kan kanskje ha en liten betydning at folk tenderer til å LIKE navnet man gir sitt barn.
Gjest Árvakr Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Fra arikkelen: Når folk gir sine barn hebraiske navn, så gjør de dette i den tro at disse navnene er norske eller kommer fra et annet europeisk land, og jeg er ganske så overbevist om at hvis folk flest hadde vært bekjent med disse navnenes opprinnelse, så ville omtrent ingen ha gitt sine barn hebraiske navn. Det er derfor et samfunnsansvar å opplyse folk om disse tingene, sånn at vi i fremtiden unngår slike pinlige tabeller som noen av navnestatistikkene fra Statistisk sentralbyrå kan fremvise. ELLER det kan kanskje ha en liten betydning at folk tenderer til å LIKE navnet man gir sitt barn. Tja, det kan jo godt være, men saken er den at årsaken til at vi har mange slike hebraiske navn i dag, er fordi mange av dem er "bibelske", og uten denne kunstige utbredelsen som kom i kjølvannet av bibelens utbredelse, så ville ikke disse navnene vært så "populære" som de er i dag. Folk gir gjerne sine barn navn som er mer enn vanlige, for å si det sånn. Men om man tar seg bryet med å lete etter skjeldne nordiske navn, så er det jo mange gullkorn man kan komme over. Jeg synes det er synd at et flott navn som Heidrek ikke lenger er i bruk her til lands, og at mange norrøne navn er lite i bruk ellers. Noen norrlne navn finnes det mange av, slik som Sigurd, Bjørn, Leif osv., men vi ser likevel at antallet har gått ned de siste år.
FoxyFish Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Tja, det kan jo godt være, men saken er den at årsaken til at vi har mange slike hebraiske navn i dag, er fordi mange av dem er "bibelske", og uten denne kunstige utbredelsen som kom i kjølvannet av bibelens utbredelse, så ville ikke disse navnene vært så "populære" som de er i dag. Folk gir gjerne sine barn navn som er mer enn vanlige, for å si det sånn. Men om man tar seg bryet med å lete etter skjeldne nordiske navn, så er det jo mange gullkorn man kan komme over. Jeg synes det er synd at et flott navn som Heidrek ikke lenger er i bruk her til lands, og at mange norrøne navn er lite i bruk ellers. Noen norrlne navn finnes det mange av, slik som Sigurd, Bjørn, Leif osv., men vi ser likevel at antallet har gått ned de siste år. Og igjen så vil jeg påstå at det muligens har noe med smaken å gjøre.
Gjest Lamia Lenis Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Jeg klarer ikke helt å skjønne hva som er så "destruktivt" ved å gi barna hebraiske navn, jeg...
Tusenfryd Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Jeg tror at man før man i det hele tatt tar stilling til disse artiklene, skal lese litt mer på sidene deres. Dette er en parti side, og dette partiet er en salig smørje av Frp, Vigrid, wicca, Åsatro ispedd en diger dose egotripp og fraskrivelse av samfunnsansvar for den enkelte og jeg vet sannelig ikke hva. Dette kan jeg ikke ta seriøst! Dessuten tror jeg det ikke noengang er større bevissthet rundt hva navn betyr som i dag. I dag har vi begynt å markere navnedager, hver eneste avis har hver dag en kort sammenfatning av hva navn betyr. Så for dem som bryr seg så tror jeg ikke det er problemet. Dessuten, hva er galt å være krsten og bruke et kristent/hebraisk navn? Ja jeg har lest ditt fantastiske partiprogram, så jeg vet hva du mener, men likkavæl - kom ut - kom frem - fortell!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå