Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Jeg er midt i en barnefordelingssak, og venter på dato til det saksforberedende møtet. Mitt barn har kommet med en del info til meg som er blitt sagt og gjort av den andre forelderen og samboeren som ikke akkurat er fordelaktig for vedkommende. Jeg har skrevet ned datoen når barnet har fortalt dette og hva som ble sagt eller gjort. Så er spørsmålet mitt, er dette noe jeg kan bruke?? Det er ganske graverende ting, og jeg vet at barnet ikke har diktet dette opp, da vedkommende er for ung til det. Den andre forelderen har heller ikke betalt barnebidrag de siste mnd, det går gjennom innkrevingssentralen, og de sier at de har sendt purringer. Kan dette også brukes?? Hadde vært fint med tilbakemeldinger, kjenner jeg blir rasende bare tanken på det som den andre forelderen gjør og sier til barnet.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Jeg syns du skal vise frem det du har notert ned og forklare sammehengen. Hvis dette er ting som er så alvorlige for deg at du noterer dem ned for å huske dem, så er det kanskje ikke noen god idè at barnet er for mye hos andre forelderen. Det må vel også bevises at påstandene stemmer, men det blir nok tatt hensyn til.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Dette bør du vel ta opp med din advokat. Det er vanskelig å si om det kan brukes når man ikke vet hva det er. Men i min sak ble barnas utsagn om ting den andre forelderen hadde sagt brukt og tillagt stor vekt, jeg vil vel si at det var av de utslagsgivende tingene i forhold til det resultatet vi fikk. Det som var ekstra bra for meg, var at barna sa disse tingene direkte til sakkyndig, uten at jeg hadde fortalt det først, og uten at jeg hadde bedt dem om å gjøre det.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Vanskelig problemstilling. I verste fall kan det brukes mot deg. Særlig hvis motpartens advokat fremstiller deg som en manipulerende løgner. Mitt råd er også å prate med advokaten om dette. Dere bør sammen bli enige om hvordan det er best å legge det frem. Du må være forberedt på at dommeren ikke vektlegger det hvis du ikke har beviser. I mitt tilfelle ble alt avvist selv om jeg hadde dokumentasjon. Saken hadde til og med vært etterforsket av politiet, men ble henlagt etter bevisets stilling.
Gjest regine ii Skrevet 5. november 2008 #5 Skrevet 5. november 2008 Som andre har sagt - snakk med din advokat om det. Men det er svært viktig at du fortsetter å notere det barnet sier og når det blir sagt. Jeg førte i sin tid ganske så nitid logg ifht. samværsproblematikk, og det hjalp mye da det ble sak. Jeg kunne tidfeste ting, og da blir det mye mer troverdig enn om du "mener å huske" "tja ,det var kanskje da....". At bidrag ikke betales bør selvsagt med i saken - men du kan ikke ta det for gitt at det teller negativt for samværsforelder. Det kan nesten like gjerne framstilles som at du er grådig. Du skrive ingenting om kjønnsfordelingen dere i mellom, men erfaringsmessig er det lett slik at kvinner som krever bidrag/pukker på at dette ikke betales, nærmest sees på som grådige og som "kun er ute etter penger og ikke ser barnets beste". Hvis situasjonen hos dere er omvendt så tror jeg neppe det er like "negativt" om det er far som krever bidrag. men igjen - notert, og snakk med advokaten din og vær så saklig du kan også n år du legger fram ting som gjør deg rasende. lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #6 Skrevet 5. november 2008 Det er klart at du må samle inn og notere alle opplysninger du kan for å styrke din og barnets sak mot barnefaren. Du må også tenke gjennom hva dere har vært gjennom og notere alle hendelser som kan hjelpe deg i kampen mot faren. Presise opplysninger styrker alltid troverdigheten. Jeg er enig med dem som anbefaler å konferere med juristen før du presenterer opplysningene under mekling eller rettsak. Dersom opplysningene fra barnet er så graverende som en får inntrykk av, må du også konferere med advokaten hvorvidt barnefaren må politianmeldes. Det er dessverre også nødvendig at du er mentalt forberedt på at det du sier, ikke uten videre vektlegges eller godtas slik du vet at det burde. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå