lillede Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 Heisann..har en tenåring hjemme,som har skrevet emo med store bokstaver på armen sin..jeg har spurt hva det står for,da har han svart lett at det står for emosjonell(på engelsk) nå i kveld hørte jeg at han fortalte søsteren sin at det står for selvskading,heavy-musikk og de som kun går i svarte klær(han går ikke i bare sorte klær) det som bekymrer meg VELDIG er dette med selvskading..har sett at han har rispet seg på armen for litt siden(på skolen)å begrunnet det med at han kjedet seg bare(smilte også) Vet han snakker endel med helsesøster på skolen..kan de sitte med viktig informasjon uten å fortelle meg om det..(hvis han virkelig skader seg) Han er ellers en veldig snill og grei gutt..og tror gjerne at det er for oppmerksomheten han skriver det på armen eller for å sjokkere?? hva gjør jeg???
fløtepia Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Hei Om du trenger å bekymre deg eller ikke må du selv vurdere.. vet at det er mange som bare gjør det for oppmerksomhetens skyld, og fordi at dette faktisk er en trend nå til dags. jeg tror forresten ikke at helsesøster kan holde på slik informasjon om han er under 18 år.. men hadde jeg vært deg så ville jeg prøvd å observere atferden hans, og prøve å legge merke til om han stenger seg mye inne og prøve å følge med på armene om han kutter/risper seg noe mer. selvskading er noe forferdelige greier.. søsteren min driver med dette, og hun er også fan av emo stilen. selvskadingen hennes begynte med trenden at dette liksom var "kult" men endte med en sykdom og besettelse for å skade seg selv som har tatt helt overhånd, uten av vi i familien har merket det. Hun har tatt på seg et smil, spilt pliktoppfyllende og sjult alt hun har slitt med. men nå er det ikke sånn at alle emoer skader seg selv da.. kan være at han bare liker stilen! men jeg vil tro at ingen skader seg selv fordi at de kjeder seg.. at han skriver emo på armen, vil jeg sammenligne med at når vi var i ungdomstida skrev "bad girl" og "bitch" på armene våre, fordi vi synes at dette var sååå kule ord.. huff =P men om han snakker en del med helsesøster, så vil jeg tro at det er noe han sliter med.. du kan jo prøve å ta opp dette med han selv og høre hva han har å si? uansett, ønsker deg masse lykke til, og håper virkelig ikke at han driver med selvskading.. dette er noe som forekommer bland ungdommer nå til dags alt for ofte..
mmmSjokolade Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Emo kan være er en slags sub kultur av gothkulturen men syns det er litt udefinerbart. Han ga nok et mer riktig svar til søsteren sin enn til deg selv om det jo også betyr mennesker som er emosjonelle, blir dratt mot det deprimerende eller hva jeg skal si. Han sa bare et minimum til deg. Det kan være en fase eller at han føler seg dratt mot kulturen, men hadde det vært min gutt hadde jeg fulgt det litt opp på grunn av at du har sett skader på armen hans. Du kan jo forsiktig prøve å ta det opp med helsesøster, og si at du er bekymret. Det er en del emoer som er selvskadere. Les litt på nettet også. Sikker på at du i hvertfall finner utenlandske forum for emoer. Det fins i hvertfall for goth kulturen, men jeg vet ikke hvor nære disse to ligger.
Amanlis Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Dette med å være emo er nok en trend som Fløtepia sier. Jeg forstår om du er bekymret, som de skriver over meg, så er det nok lurt å observere poden og atferden hans. Jeg kjenner flere tenåringer som kaller seg emo, uten at de har den minste anelse av hva det egentlig går ut på. Kilden til deres kunnskap om emoer er hva de har hørt fra andre "emoer" i friminuttet på skolen.
lillede Skrevet 4. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. november 2008 Takk for svar!! han kom innom meg rett i sted å så at jeg leste om emo på nettet..han bare smilte å sa:har du søkt på det nå...så tok han seg litt er kakao å gikk igjen.. håper det er bare noe som er litt kult nå..jeg vet han sliter litt med divers ting..faren sin som han sjeldent ser og så har han litt problemer med det sosiale på skolen..passer liksom ikke helt inn..kanskje han skriver det for å være/virke litt kulere ovenfor de andre? Har aldri sett at han har skadet seg før..ikke trekker han seg vekk fra meg heller(en skikkelig klemme og kosegutt) Tror kanskje han vil ha oppmerksomhet..for han sa i sted:jeg trodde du visste hva det betydde jeg... Hvis han står for dette emo-greiene,så er det kun for selvskadingen ,for ikke går han med sorte klær og hører kun på sånn boyband musikk. han liker ikke rock ol. Tuusen takk for svar..kom gjerne med flere ting..hadde lyst å kjefte på han i sted,be han finne på noe annet for å få oppmerksomhet!!
mmmSjokolade Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Ikke kjeft på han da. Følg heller bare litt med han og snakk med han. Mange som går for den kulturen gjør det fordi de ikke føler de passer helt inn. Men han høres litt god ut da
camilla* Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Høres ut som en kos gutt Ikke kjeft på han, men om du er redd for selvskading så kan du snakke med han om det. Jenta mi fortalte i dag at en venninne av henne var blitt helt emo. ( de er 10 år) Hva er det da? sa jeg hennes forklaring :" går bare i svart tøy. Hele tiden asså"
Gjest Gjest_sol_* Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Det å skade seg selv og å være emo har blitt en trend blandt de unge. Noe jeg synst er svært uheldig egentlig. Mange som faktisk sliter med selvskading de blir "gjemt" pga disse "emoene". Jeg som hører på metal og går i litt mørke klær av og til og har svart hår får ofte kommentarer fra unge rundt 13-15 år om jeg kutter meg selv...på f.eks kjøpesenteret. Jeg gjør jo ikke det, men det har blitt en trend som sagt.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #9 Skrevet 5. november 2008 Det å skade seg selv og å være emo har blitt en trend blandt de unge. Noe jeg synst er svært uheldig egentlig. Mange som faktisk sliter med selvskading de blir "gjemt" pga disse "emoene". Jeg som hører på metal og går i litt mørke klær av og til og har svart hår får ofte kommentarer fra unge rundt 13-15 år om jeg kutter meg selv...på f.eks kjøpesenteret. Jeg gjør jo ikke det, men det har blitt en trend som sagt. EMO
la Flaca Skrevet 5. november 2008 #10 Skrevet 5. november 2008 Stedatteren til søstra mi på 12 år sa hun skulle kle seg ut "Emo" på Halloween. Da jeg spurte hva det var svarte hun at det er "nesten sånn punker". Så sminket hun seg svart rundt øynene og tupperte håret. Nå skjønner jeg litt bedre hva det handler om. Det er vel en poppis trend som alle andre. Ingen ting å bekymre seg for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå