Aurela Skrevet 4. november 2008 #1 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Vi har flere pakker med torskefileer i fryseren som jeg tenket det var på tide å bruke.. Jeg liker ikke kokt torsk og stekt torsk smaker ikke så spesielt godt det heller. Kokt og stekt torsk er godt hvis det er tilsatt litt andre ting, f.eks. i en gryte.. Er det noen som har noen tips til tilbredning av torsk? Edit: gjerne med følgende oppskrift Endret 4. november 2008 av Aurela Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 4. november 2008 #2 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Fisk i form er alltid greit. Ha litt olivenolje i ildfast form, legg i fiskestykker (500 g er nok til to, og fyller en vanlig ildfast glassform), Salte og pepre. Hell over fløte (1-1,5 dl) og presset saft av ¼ sitron. Ha så over finhakket vårløk, hvitløk og bladpersille, og dekk alt med hakkede friske tomater (gjerne klasetomater) og mozzarella, eller annen reven ost. Stek ved 225 grader i 20 min for fersk filet. Godt med ris til, feks basmatiris kokt sammen med litt surret løk og 1 ts gurkemeie. Ellers er jo torskefilet veldig anvendelig, og passer sammen med mange smaker. Stekt eller kokt sier jo ikke stort - tilbehøret har også masse å si for hvordan hele retten framstår! Stekt torsk med ovnsstekte potetbåter og ertepuré er feks kjempegodt - eller du kan frityrsteke den med tempurarøre slik at det blir litt fish and chips-aktig: http://www.bbcgoodfood.com/recipes/5544/ul...-fish-and-chips Samme ertepuré kan også kombineres med kokt torsk, kokte poteter og sprøstekt bacon, feks. Eller pakk torskestykker inn i bacon, og stek dem i ovnen. For helt andre smaker enn "standard" fiskemiddag går det også an å bruke hvit fisk i curry med kokosmelk. Endret 4. november 2008 av Eurydike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. november 2008 #3 Del Skrevet 4. november 2008 Surr en løk i stekepanna, ha i litt paprika og en boks hermetiske tomater. Kok opp og smak til med salt, pepper og urter etter smak. Tilsett torsk i biter og la den trekke til den er gjennomkokt. Server med ris. Lag fiskegrateng. Fiskesuppe fra pose med torsk i biter. Koke torsk og noen poteter og lag pytt i panne med fisk. Stek løk og kokte poteter, tilsett fisken. Salt og pepper. Godt brød med smør ved siden av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 4. november 2008 #4 Del Skrevet 4. november 2008 En annen idé som jeg bruker i blant er å lage panering med smak på fiskefileten, og ovnsbake den. Feks av brødkrumme, hakkede urter og sitronskall. Eller hakkede hasselnøtter blandet med hakket bladpersille og bittelitt smeltet smør. Legg torskestykker på bakepapir på en stekeplate, pensle lett med eggehvite, trykk nøtteblandingen på og stek i ovnen som i foregående oppskrift. Tilbehør kan feks være en god hjemmelaget potetmos, ovnsbakte tomater/tomatsalat og/eller grønne bønner eller spinat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miramis Skrevet 4. november 2008 #5 Del Skrevet 4. november 2008 Gå på dinmat.n og sjekk ut fiskegryte og jarlsbergtorsk. Meget gode retter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miramis Skrevet 4. november 2008 #6 Del Skrevet 4. november 2008 Gå på dinmat.n og sjekk ut fiskegryte og jarlsbergtorsk. Meget gode retter DINMAT.NO skulle det være ... men det skjønte du vel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #7 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg er også en sånn som "egentlig ikke liker fisk". Den må tilberedes rett for at den skal smake. Men her er to oppskrifter som jeg synes er kjempegode. Tomatfiskesuppe: Skjær gulrot og potet i små terninger, hakk en løk og skjær litt purre i ringer. Fres i en kaserolle. Tilsett melk, vann og tomatpuré. La koke i 5 minutter. Tilsett torsk i terninger, la trekke i 10 minutter. Voila. Kjempegodt. Du kan også ha oppi kikerter om du vil. Torsk med creme fraiche og mandler: Ha litt olje i en ildfast form, og legg torskefileter i porsjonsstykker oppi. Bland sammen creme fraiche med salt og sitronpepper, og fordel i rikelige mengder over fisken. Strø over (rikelig) med grovhakkete mandler. Bak i ovnen i ca 20 minutter. Kan serveres med f.eks. raspet gulrot og eple, og stekte poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #8 Del Skrevet 5. november 2008 Jeg er også en sånn som "egentlig ikke liker fisk". Den må tilberedes rett for at den skal smake. Men her er to oppskrifter som jeg synes er kjempegode. Tomatfiskesuppe: Skjær gulrot og potet i små terninger, hakk en løk og skjær litt purre i ringer. Fres i en kaserolle. Tilsett melk, vann og tomatpuré. La koke i 5 minutter. Tilsett torsk i terninger, la trekke i 10 minutter. Voila. Kjempegodt. Du kan også ha oppi kikerter om du vil. Torsk med creme fraiche og mandler: Ha litt olje i en ildfast form, og legg torskefileter i porsjonsstykker oppi. Bland sammen creme fraiche med salt og sitronpepper, og fordel i rikelige mengder over fisken. Strø over (rikelig) med grovhakkete mandler. Bak i ovnen i ca 20 minutter. Kan serveres med f.eks. raspet gulrot og eple, og stekte poteter. Glemte å skrive at i suppen må du smake til med salt, pepper, karri og litt sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. november 2008 #9 Del Skrevet 8. november 2008 Vi har flere pakker med torskefileer i fryseren som jeg tenket det var på tide å bruke.. Jeg liker ikke kokt torsk og stekt torsk smaker ikke så spesielt godt det heller. Kokt og stekt torsk er godt hvis det er tilsatt litt andre ting, f.eks. i en gryte.. Er det noen som har noen tips til tilbredning av torsk? Edit: gjerne med følgende oppskrift Bor sammen med en som heller ikke syns ren fiskemiddag er så godt, disse rettene derimot syns han er supre: Fisk i eplekarri Del opp løk og eple i biter. Surr løken i pannen til den blir myk, ha karri oppå. Tilsett ca 1 dl eplejuice og epler i biter. Legg fisken oppå(ferdig saltet/pepret) og la trekke til fisken er ferdig. Server med poteter. Fisk i form: Del opp potet og gulrot i staver/båter. Lag en blanding av olivenolje og sitronsaft(sånn gul flaske) Ha ca en cm grovhakket ingefær i blandingen og hell over potet, gulrot og fisk(som er ferdig saltet/pepret) Stekes i stekeovn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå