Gå til innhold

Sinktabletter mot kviser?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maja_*
Skrevet

Har noen spist sinktabletter for å få mindre kviser?

Har det hjulpet?

Hvor mye må man ta?`

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Linda_*
Skrevet

Har det hjulpet?

Hvor mye må man ta?`

Dette lurer jeg også på, så jeg håper noen svarer her :)

:popcorn:

Skrevet

Ja, dette er jeg også interessert i! Egentlig interessert i alt som hjelper mot kviser, så bare å bøtte på med gode innspill her :jepp:

Skrevet (endret)

Hentet fra boken Hudpleieren3:

"Alle med fet eller uren hud bør unngå produkter som kan tette talgkanalen eller øke talgproduksjonen. Noen har høy talgproduksjon uten kviser, mens mange har en kombinasjon av fet hud, kviser og hudormer. På en fet hud er det viktig med ingredienser som regulerer eller demper talgproduksjonen. Slike ingredienser er blant annet den bioteknologiske ingrediensen asebiol, den aromatiske planteessensen ylang ylang og sporstoffet sink. Svovel og enkelte svovelholdige stoffer har også vist seg å kunne dempe talgproduksjonen motvirke betennelser og fjerne døde hudceller. Sinksulfat er et salt hvor effekten av sink og svovel kombineres. En fet hud kan også ha behov for ingredienser som absorberer fett. Slike ingredienser benyttes spesielt i masker. Grønn leire har en slik absorberende effekt, det samme har et vegetabilsk pudder som lages av nesleplanter. På uren hud benyttes ofte stoffer som aktivt motvirker komedoner (hudormer) og kviser. En uren hud kjennetegnes av for mange døde hudceller (hyperkeratose), som gjør at talgkanalen tettes igjen av en blanding av døde hudceller og fett. Slike "propper" eller komedoner er et grunnlag for kviser, ettersom aknebakterien ikke tåler oksygen. Ingredienser som fjerner døde hudceller, vil derfor motvirke komedoner og kviser. Glykolsyre og salisylsyre er kjente keratolytiske ingredienser. Det samme er A vitaminsyre, men den er bare tillatt som legemiddel. For å motvirke eller forebygge kviser brukes også stoffer med antiseptiske, antibakterielle og betennelseshemmende effekter. Her er mange aromatiske planteessenser aktuelle, som essenser fra sitron, timian, rosmarin, kamille og tea tree. Sebomin er en bioteknologisk ingrediens som direkte motvirker aknebakterier."

Sinktabletter blir ofte brukt i behandling (og regulering av talgsekresjon) av akne fordi sink frigjør vitamin A fra lageret i leveren og regulerer mengden av vitamin A i blodet og vevet. Så det vil helt sikkert hjelpe, men hvor mye du må ta vet jeg ikke.

Håper dette var til noe hjelp. Ellers vil jeg anbefale Acne Problematic Skin serien fra Pevonia.

Endret av Timeglasset
Skrevet

Jeg fant denne artikkelen om det:

http://www.holisticacnetreatments.com/zinc-acne/

Jeg kjøpte sinktabletter på apoteket i dag. De er med c-vitamin og.

Men det er den "dårlige" typen sink i dem, den som funker dårligst mot kvisene.

Også er det bare 25 mg sink per tablett, så må spise 3-4 om dagen for å få best effekt. Man skal ikke spise mer enn 100 mg sink om dagen da.

I artikkelen står det at man helst skal spise essensielle fettsyrer, kokosnøttolje og torskelever-olje (samme som omega 3/tran?) i tillegg til sinktablettene for å få best effekt.

Man bør ikke ta jerntilskudd om man ikke trenger det pga jernmangel heller.

Jern gir mer kviser, sink gir mindre.

Skrevet

Jeg tror greia med den siden der, er at kviser ikke blir (permanent) borte av kremer, piller, osv.

Men at de blir borte om du spiser mat som er bra for deg og stresser ned og sånt.

Tror kanskje h*n som har skrevet det, mener at du må spise sånn mat som fantes naturlig der du bor for maaaange år siden.

Sånn steinalder-diett kanskje?

For inuitter og sånne folk, hadde ikke kviser de fikk tak i sukker og ferdigmat og sånt.

Gjest TS igjen
Skrevet

For inuitter og sånne folk, hadde ikke kviser FØR de fikk tak i sukker og ferdigmat og sånt. *

Skrevet (endret)

Ellers er vel AHA syrer vel kjent for å kunne hjelpe på komedoner, pustler og papler i huden. MD formulation er i så måte bra. Har du prøvd Basiron som fås på apoteket? Det er et legemiddel som skal hjelpe.

Vil du i tillegg ha prevensjon, er Diane et godt alternativ, da det er et preparat mot acne, som har preventiv effekt.

Er problemet plagsomt kan man gå til legen. Legen kan skrive ut andre kremer/geler som Aberela, Differin, Skinoren eller tetracykliner som oxytetral, tetracyklin og tetralysal. Jeg leste for kort tid siden en artikkel, hvor det kom frem at acne var en av de mest underbehandlede tilstandene, særlig blant unge.

Ved alvorlige eller gjenstridige tilfeller, vil legen kunne henvise til hudlege for vurdering av Roaccutan.

Endret av Saeria
Skrevet

Diane virka ikke, spiste 10 brett av den.

Men betyr det at kvisene mine ikke er hormonelle?

Jeg har ikke lyst til å dra til legen..

Skrevet

Det trenger det ikke å bety. Hvilke typer kviser får du og hvor? Hva er det som gjør at du ikke vil dra til legen?

Har du gode renseprodukter og gode kremer? Hvilken type make-up bruker du? Hvilken hudtype har du?

Skrevet

Får mest små kviser, og hvite og svarte prikker. Men ganske mye.

Noen er litt større og.

Får dem i ansiktet, og på ryggen og brystet..

Nå bruker jeg brevoxyl, og som fuktighetskrem bruker jeg av og til Jason Aloe Vera body lotion.. xP

Og har en Clinique clarifying lotion mild som jeg bruker av og til.

Men har hvertfall kjøpt MD teen anti acne-kit som jeg får i posten snart.

Også skal jeg jo ta sinktablettene, og b-vitaminer også, og skal slutte å spise usunne ting i så store mengder, og skal trene.

Så da håper jeg de forsvinner litt.

Vil ikke dra til legen fordi jeg har på en måte sosial angst, og legen er skikkelig ekkel.

Skrevet (endret)
Får mest små kviser, og hvite og svarte prikker. Men ganske mye.

Noen er litt større og.

Får dem i ansiktet, og på ryggen og brystet..

Nå bruker jeg brevoxyl, og som fuktighetskrem bruker jeg av og til Jason Aloe Vera body lotion.. xP

Og har en Clinique clarifying lotion mild som jeg bruker av og til.

Men har hvertfall kjøpt MD teen anti acne-kit som jeg får i posten snart.

Også skal jeg jo ta sinktablettene, og b-vitaminer også, og skal slutte å spise usunne ting i så store mengder, og skal trene.

Så da håper jeg de forsvinner litt.

Vil ikke dra til legen fordi jeg har på en måte sosial angst, og legen er skikkelig ekkel.

Da ville jeg byttet lege. Når du sliter med huden på rygg og bryst, er det et typisk tegn på at det er hormonrelatert. Det er ikke en beviselig link mellom mat og kviser, men en sunnere livsstil er ikke å forakte da. :)

Det jeg i første omgang kan tenke meg at du vil kunne få av en lege, er en krem eller gel som skal løse opp talgproppene i huden din, men det kan også hende at du ville kunne få tetracykliner som er en tablettbasert behandling.

Jeg har selv slitt med samme problemene som deg. Nå er ikke jeg tenåring, men problemet mitt startet i tenårene. Jeg måtte desverre gå hele behandlingsstigen, for mine problemer var veldig gjenstridige. Så jeg endte opp med å få Roaccutan.

Forhåpentligvis slipper du dette, men jeg ville faktisk byttet lege og fått noe for dette. Acne er en hudsykdom og hudproblemer vil kunne påvirke ens psykiske helse. Ta det fra meg som i sommer, for første gang på ti år, viste meg i offentligheten med bare skuldre. Det var befriende det!

Endret av Saeria
Skrevet

Ja jeg vet det pleier å være hormonrelatert, men Diane virka jo ikke.. Pluss at jeg ble deprimert osv av den.

Vil egentlig ikke ta antibiotika heller.

Jeg skal prøve det jeg skrev i noen måneder først i hvertfall.

Så drar jeg kanskje til legen om det ikke funker.

Skrevet

En behandling behøver ikke virke på alle. Jeg var f.eks. gjennom to ulike typer tetracykliner, men uten tilfredsstillende resultat. Jeg kjenner flere som har fått knallhjelp av samme preparat.

Du får prøve sink i noen måneder og se om det hjelper. Ellers vil jeg tipse om mineralsminke. Det kan også være med på å minske problemene i ansiktet.

Skrevet

Bruker mineralsminke. Føler huden blir litt bedre med det enn med vanlig sminke hvertfall =)

Forresten, får man finere hud av å spise avocado, fet fisk, og ubehandlede nøtter?

Skrevet

Det kan gjerne hjelpe litt på hudens smidighet, ja. Det er uansett godt for kroppen på mange andre måter. :)

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_athena_*
Skrevet

Har det hjulpet?

Hvor mye må man ta?`

Hey!

Jeg tar kombinasjonen Nattlysolje kapsler kombinert med sink hver dag, og etter allerede ca 1 uke på dette er huden min mye finere. Anbefales!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...