Gjest Gjest_fortvilet_* Skrevet 4. november 2008 #1 Skrevet 4. november 2008 For snart ett år siden kjøpte samboeren og jeg en liten hund. Fra å ha et forholdsvis stillesittende liv (kanskje en tur i uka, student på dagtid) har jeg gått over til å gå tur i moderat tempo i snitt ca en time hver dag. Enkelte dager blir det mindre, andre mye mer. Kostholdet mitt er det samme som det har vært endel år; litt for få måltider, men når jeg først spiser er det forholdsvis sunt. Spiser kanskje litt store porsjoner når jeg først spiser også. Litt snop, men kun i helgene. Det jeg ikke blir klok på er at jeg går opp i vekt... Hadde jo håpet å gå ned litt, eller i det minste stå på stedet hvil. Kan jo fortelle bittelitt om kostholdet også; På en god dag spiser jeg ei lita skål all bran til frokost. 2 skiver brød med et eller annet vanlig pålegg, feks ost, til lunsj. Eple til mellommåltid, feks wok til middag, og 2 skiver brød til kvelds. På en dårlig dag: Ingen frokost, osteloff til middag, stor porsjon middag og ingenting, eventuelt brød til kvelds. Jevnt over er det nok litt vel mye karbohydrater. Det som jo er rart er at jeg har spist som dette i mange år nå, og vært forholdsvis stabil i vekta. Nå, med mer aktivitet, går jeg altså opp. Er 169 høy, ca 67 kg og 90-95 cm rundt midja (fant ikke målbåndet nå). Noen som forstår seg på den merkelige kroppen min?
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 4. november 2008 #2 Skrevet 4. november 2008 Mente selvfølgelig osteloff til lunsj på en dårlig dag.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 4. november 2008 #3 Skrevet 4. november 2008 Dersom du går opp i vekt inntak du flere kcal enn du forbruker. Enkelt og greit! Om du registrerer deg i www.vektklubben.no (Grete Roede) så kan du plotte inn hva du spiser i løpet av en dag, og hvor mange kcal det utgjør. Det er ofte mer enn man tror!! Jeg fikk litt sjokk da jeg sjekk!
Fluffie Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Mest sannsynlig er det stoerre muskelmasse som har gjort at du har lagt paa deg litt, saa lenge det ikke er andre endringer.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Mest sannsynlig er det stoerre muskelmasse som har gjort at du har lagt paa deg litt, saa lenge det ikke er andre endringer. Trodde det var ei "myte" jeg, at vektforskjellen i muskler og fett ikke er så stor som er blitt populært å tro? Men hadde jo vært kjekt da Målte meg nå, er 90 cm rundt livet på det tykkeste (navlehøyde), og det er omtrent sånn jeg har vært ei stund..
hjema Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Om du ikke merker noen forskjell i klesstørrelse, eller generellt på klærne eller andre ting så er det mest sansynlig muskler som gjør det. Musklene veier mer enn fett, du får større evne til å lagre karbohydrater i musklene og dette binder vann, slik at vekta går nok litt opp ja...
Fluffie Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 Trodde det var ei "myte" jeg, at vektforskjellen i muskler og fett ikke er så stor som er blitt populært å tro? Men hadde jo vært kjekt da Målte meg nå, er 90 cm rundt livet på det tykkeste (navlehøyde), og det er omtrent sånn jeg har vært ei stund.. Midjen skal maales paa det smaleste, noen cm over navlen Du har i alle fall ikke lagt paa deg over magen, saa du har nok intet aa frykte. Mest sannsynlig er det muskler. Saa vidt jeg forstaar det mer muskler og fett er at muskler tar mindre plass enn det fett gjoer. En kilo muskler og ett kilo fett veier jo det samme, men plassen det tar opp er forskjellig. Mulig jeg tar litt feil paa det der, er ingen ekspert, men jeg vet jo med meg selv at vekta i seg selv ikke har saa mye og si for hvordan jeg ser ut.
The Kitten Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 For snart ett år siden kjøpte samboeren og jeg en liten hund. Fra å ha et forholdsvis stillesittende liv (kanskje en tur i uka, student på dagtid) har jeg gått over til å gå tur i moderat tempo i snitt ca en time hver dag. Enkelte dager blir det mindre, andre mye mer. Kostholdet mitt er det samme som det har vært endel år; litt for få måltider, men når jeg først spiser er det forholdsvis sunt. Spiser kanskje litt store porsjoner når jeg først spiser også. Litt snop, men kun i helgene. Det jeg ikke blir klok på er at jeg går opp i vekt... Hadde jo håpet å gå ned litt, eller i det minste stå på stedet hvil. Kan jo fortelle bittelitt om kostholdet også; På en god dag spiser jeg ei lita skål all bran til frokost. 2 skiver brød med et eller annet vanlig pålegg, feks ost, til lunsj. Eple til mellommåltid, feks wok til middag, og 2 skiver brød til kvelds. På en dårlig dag: Ingen frokost, osteloff til middag, stor porsjon middag og ingenting, eventuelt brød til kvelds. Jevnt over er det nok litt vel mye karbohydrater. Det som jo er rart er at jeg har spist som dette i mange år nå, og vært forholdsvis stabil i vekta. Nå, med mer aktivitet, går jeg altså opp. Er 169 høy, ca 67 kg og 90-95 cm rundt midja (fant ikke målbåndet nå). Noen som forstår seg på den merkelige kroppen min? Hvor mange dårlige dager har du iløpet av en uke da? Det er jo kaloriinntaket over tid som har noe å si.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Tja, kan hende det er muskler, men jeg føler at jeg blir større rundt midjen.. Nå ser jeg jo på målet at jeg ikke er større nå enn jeg var for et år siden, merkelig det. Men har lett for å bli oppblåst da, kanskje det er derfor det føles slik. Gode/dårlige dager, de er vel omtrent 50/50. Skulle ønske jeg kunne si jeg hadde flere gode enn dårlige, men det tror jeg ikke. Jobber med saken! Takk for svar alle sammen, forresten
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Jeg må si det er usannsynlig at du har lagt på deg så mye i muskelmasse. Med hard styrketrening og riktig kosthold er det vanskelig for jenter å legge på seg mer enn rundt 1 kg ren muskelmasse per år. Nå binder riktignok muskler mer vann, og man kan merke en vektøkning pga dette også, men jeg stiller meg tvilende til at dette er grunnen til vektøkningen (uten å kunne si noe sikkert, selvfølgelig). Å skjerpe kostholdet og/eller trene mer er nok nøkkelen til å gå ned i vekt for deg. Kroppen forandrer seg, og det som var greit for kroppen inntaksmessig tidligere trenger ikke å være det noen år senere. Jeg legger langt lettere på meg nå enn for 10 år siden, selv om jeg trener langt mer nå, og har et mye bedre kosthold. Det er vel alderen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå