Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Mor Åse
Skrevet

Jeg vurderer å ta opp 40 000 kr i forbrukerlån for å realisere en gammel drøm, nemlig å legge meg under kniven for å få rettet opp noen fysiske skavanker som virkelig har gitt meg problemer med selvbildet i mange år. Problemet er at jeg bare er vikar, og har ganske dårlig betalt. Så jeg må nok bruke lang tid på å betale tilbake dette lånet. Og renten på slike lån er vel gjerne veldig høy?

Hvor dumt er det for en i min situasjon å ta opp et slikt lån? Jeg vil jo ikke ende opp som gjeldsslave heller liksom..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dritdyrt!!

Jeg har slitt med ett forbrukslån i mange år, klarer helt fint å betale mer en det jeg må hver måned, så ingen gjeldsslave, men fy herk så sure penger!

For en som tjener dårlig, som ønsker å realisere en drøm, ville jeg heller spart, spart og spart litt mer, for så å ta operasjonen først når jeg hadde penger til det.

jeg ville IKKE brent av 40.000 via forbrukslån, du kan gange det opp ganske mange ganger før du da får det beløpet du har brukt på operasjonen.

Gjest Mor Åse
Skrevet

Hei. Jeg skrev nok feil, det er 30 000, ikke 40 000. :)

Takk for svar Aline. Er det lov å spørre hvor mye du tok opp i lån, siden du sier du har betalt på det i flere år? :)

Jeg ønsker å betale tilbake mitt lån i løpet av maksimum ett år. Men er ingen racer i matte så jeg greier ikke å regne ut hvor mye det blir å betale pr måned, hihi.

Det er jo ikke sikkert jeg får lån engang forresten, siden jeg bare er vikar. :tristbla:

Skrevet
Hei. Jeg skrev nok feil, det er 30 000, ikke 40 000. :)

Takk for svar Aline. Er det lov å spørre hvor mye du tok opp i lån, siden du sier du har betalt på det i flere år? :)

Jeg ønsker å betale tilbake mitt lån i løpet av maksimum ett år. Men er ingen racer i matte så jeg greier ikke å regne ut hvor mye det blir å betale pr måned, hihi.

Det er jo ikke sikkert jeg får lån engang forresten, siden jeg bare er vikar. :tristbla:

Jeg tok vel opp 30.000 tror jeg. Har nok ikke vært flink eller målrettet nok i forhold til nedbetalinger (selv om jeg har betalt mer en minimum alltid), det blir mye ekstra i renter og andre ting som faller på. Du må betale en sum per måned for å ha selve lånet også, selv nå som det står i null hos meg, kommer det på nesten 200 i mnd bare for å ha det stående uten å bruke det. (og jada, skal avslutte det)

Er du så flink at du kan betale det ned i løpet av ett år, ville jeg heller spart den nødvendige summen per måned i ett år, og ta operasjonen først når du har spart deg opp. Det blir uansett rimeligere for deg en å betale med forbrukslån og nedbetale det over ett år.

Gjest Mor Åse
Skrevet
Jeg tok vel opp 30.000 tror jeg. Har nok ikke vært flink eller målrettet nok i forhold til nedbetalinger (selv om jeg har betalt mer en minimum alltid), det blir mye ekstra i renter og andre ting som faller på. Du må betale en sum per måned for å ha selve lånet også, selv nå som det står i null hos meg, kommer det på nesten 200 i mnd bare for å ha det stående uten å bruke det. (og jada, skal avslutte det)

Er du så flink at du kan betale det ned i løpet av ett år, ville jeg heller spart den nødvendige summen per måned i ett år, og ta operasjonen først når du har spart deg opp. Det blir uansett rimeligere for deg en å betale med forbrukslån og nedbetale det over ett år.

Forsto ikke helt hva du mener med at det koster 200 kr for å ha lånet stående. Jeg har planer om å bruke pengene så fort de kommer inn på kontoen min jeg. :)

Kan man velge hvor mye man vil betale pr måned altså? Kan man betale mer pr mnd enn man egentlig skal og?

Grunnen til at jeg vurderer lån i stedet for å spare opp er at jeg vil ordne utseendet mitt så fort som mulig. Har møtt en mann på internett, og jeg vil ikke treffe han før jeg har operert meg og ser litt mer "normal" ut. :sjenert: Teit - jeg vet. Men slik er det nå bare...

Skrevet

Betale regningen må du jo gjøre enten i forkant eller etterkant, og det blir mye dyrere å betale i etterkant pga renta. Nå er det vel gjerne godt over 10% rente på forbrukslån (de har forresten nesten slutta å reklamere for sånne lån for tiden pga finansurolighetene), dvs at du betaler omtrent 3000 ekstra på et lån på 30 000 i løpet av året. Om du ikke klarer å regne ut selv hvor mye det blir, hva typen rente betyr og hva du må betale i måneden, vil jeg nesten fraråde deg å ta opp lån bare pga det, men hør i det minste med rådgiver hvor mye du betaler. Har du ikke fast jobb er det forresten ikke sikkert du får forbrukslån for tida, fordi du vil få betalingsproblemer om du ikke får nytt vikariat, men det kommer an på flere ting.

Skrevet
Jeg vurderer å ta opp 40 000 kr i forbrukerlån for å realisere en gammel drøm, nemlig å legge meg under kniven for å få rettet opp noen fysiske skavanker som virkelig har gitt meg problemer med selvbildet i mange år. Problemet er at jeg bare er vikar, og har ganske dårlig betalt. Så jeg må nok bruke lang tid på å betale tilbake dette lånet. Og renten på slike lån er vel gjerne veldig høy?

Hvor dumt er det for en i min situasjon å ta opp et slikt lån? Jeg vil jo ikke ende opp som gjeldsslave heller liksom..

Det er vel ikke rette tidsp. da nei,men hvorg\for går du ikke i banken?

Gjest -Maggie-
Skrevet

En veldig dårlig idé, spør du meg.

Skrevet

Heia,du må ALDRI finne på det.Jeg sa akkurat som du:jeg skal bet det fort ned,bla bla.Åsså så sikker jeg var men neida..Det er jo ei umennesklig rente.Aldri igjen!!Gå heller i banken å spør om lån,hvis ikke så drøy det til du har pengene ;-))

Gjest Mor Åse
Skrevet
Heia,du må ALDRI finne på det.Jeg sa akkurat som du:jeg skal bet det fort ned,bla bla.Åsså så sikker jeg var men neida..Det er jo ei umennesklig rente.Aldri igjen!!Gå heller i banken å spør om lån,hvis ikke så drøy det til du har pengene ;-))

Men det er jo i banken jeg skal spørre om lån da.. :) Hvor ellers liksom? Hehe. Finnes det andre typer lån enn forbrukslån jeg kan ta opp til dette?

Og blir ikke lånet mer enn 3000 kr dyrere i løpet av ett år, er det da ikke så ille??

Skrevet

Blir mer enn 3.000 kr dyrere - i tillegg til renter kommer det på etableringsgebyr, samt fakturagebyr hver måned.

Skrevet
Og blir ikke lånet mer enn 3000 kr dyrere i løpet av ett år, er det da ikke så ille??

Det er vel pr. mnd vel...?

Skrevet

Renta på eventuelt forbrukslån i vår bank er på 20% nå! Altså 6000 på ett år!

Skrevet

http://www.finanspunktet.no/default.asp?contentID=602

Her kan du sjekke. Med renten som er oppgitt her (9.9% - hvilket jeg synes høres lavt ut for forbrukslån. ) må du betale ca 2700,- pr mnd i et år.

Ville IKKE anbefale å ta opp forbrukslån på noe du ikke kan betale for i løpet av den neste måneden (feks med feriepenger).

Skrevet

Nå vil jeg ikke svare på spørsmål og forbrukslån og slikt, men jeg kan fortelle deg min historie og kanskje det hjelper.

Jeg hadde det dessverre slik at jeg hadde en temmelig stor og fæl skavanke som jeg aldri helt kom over, det plaget meg så mye at jeg selv satt og lekte med tanken på å belåne meg til himmels og ordne det på den måten. Men først ville jeg snakke med min fastlege angående operasjonen, jeg kom inn til ham og fortalte at jeg i svært mange år har hatt ett elendig selvbilde pga min feil og jeg ville rette opp i det. Han forstod hvor mye jeg slet, og sendte meg faktisk til en operasjon på statens regning! Så jeg fikk altså hele greia gratis pga jeg har slitt med meg selv og kroppen min i mange år. Kan nevne at tilfellet var utrolig usymetriske bryster, faktisk 2 cup forskjell på dem, jeg kunne aldri gå på stranden eller i bassenget i fare for å dø av skam og tettsittende topper var ett mareritt.. la meg ikke komme inn på temaet å stå naken forran en mann.... :sjenert:

Snakk med fastlegen din, kanskje du ikke trenger å belåne deg, så lenge det tærer så hardt på selvbildet ditt, kan du faktisk få det dekket!

Skrevet

Ring til banken din å be om å få hevet Mastercard grensa di til 50 000kr. Jeg fikk gjort det på 1 min - og jeg er 20 år som er nettopp ferdig med studiene. Hun bankdama sa at det er mye, mye lettere å øke mastercard grensa enn å få forbrukslån.

Skrevet
Ring til banken din å be om å få hevet Mastercard grensa di til 50 000kr. Jeg fikk gjort det på 1 min - og jeg er 20 år som er nettopp ferdig med studiene. Hun bankdama sa at det er mye, mye lettere å øke mastercard grensa enn å få forbrukslån.

Mastercard er det samme som forbrukerlån etter min mening. Og renta på vår mastercard er nå 20% lik gjesten ovenfor har på forbrukslånet sitt

Skrevet

Mastercardgjeld er ikke noe bedre enn forbrukslån. Begge deler er veldig dyrt. Jeg vil anbefale folk å tenke seg nøye om før de tar opp slike lån. Riktig brukt er det er god løsning (som ekstrakort på tur, ved bestillinger på nettet og til andre kjøp som blir tilbakebetalt innen rentene begynner å gå, ev. etter veldig kort tid). I jobben min kommer jeg i kontakt med mange som har tatt opp store forbrukslån og som sliter veldig å betale de tilbake igjen. Derfor vil jeg be ts om å tenke seg veldig nøye om før hun tar opp en slik type lån. Du har ikke mulighet til å få et privat lån fra foreldre el.?

Skrevet
Nå vil jeg ikke svare på spørsmål og forbrukslån og slikt, men jeg kan fortelle deg min historie og kanskje det hjelper.

Jeg hadde det dessverre slik at jeg hadde en temmelig stor og fæl skavanke som jeg aldri helt kom over, det plaget meg så mye at jeg selv satt og lekte med tanken på å belåne meg til himmels og ordne det på den måten. Men først ville jeg snakke med min fastlege angående operasjonen, jeg kom inn til ham og fortalte at jeg i svært mange år har hatt ett elendig selvbilde pga min feil og jeg ville rette opp i det. Han forstod hvor mye jeg slet, og sendte meg faktisk til en operasjon på statens regning! Så jeg fikk altså hele greia gratis pga jeg har slitt med meg selv og kroppen min i mange år. Kan nevne at tilfellet var utrolig usymetriske bryster, faktisk 2 cup forskjell på dem, jeg kunne aldri gå på stranden eller i bassenget i fare for å dø av skam og tettsittende topper var ett mareritt.. la meg ikke komme inn på temaet å stå naken forran en mann.... :sjenert:

Snakk med fastlegen din, kanskje du ikke trenger å belåne deg, så lenge det tærer så hardt på selvbildet ditt, kan du faktisk få det dekket!

Jeg har vært hos legen for å snakke om det, men hun mente tydeligvis ikke at et ødelagt selvbilde var god nok grunn... Hun henviste meg videre til spesialist, men ventetiden der er opp til 4 mnd (jeg var hos legen i august, og har enda ikke hørt fra spesialisten).

Familien min har dårlig råd, så jeg kommer neppe til å få låne av dem. :(

Jeg er egentlig ganske desperat etter å få unnagjort denne operasjoen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...