Gå til innhold

Mosaikkfliser (på gulv)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du, eller kjenner du noen som har, mosaikkfliser over store flater? Og da spesielt på gulvet.

Jeg har så lyst på dette, men en ansatt i en flisebutikk sa at det kanskje kunne være vanskelig å holde rent pga all fugemassen.

Noen med erfaring? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg skulle hatt mosaikkflis på gulv så hadde jeg valgt en helt mørk fugemasse. Gjerne koksgrå.

Har du fliser på gulv fra før? Hvordan er fugene der? Skitne?

Evt så kan du fuge med epoxyfugemasse eller bruke en tilsetning i fugemassen som gjør den tettere.

Skrevet

Takk for svar. :)

Gulvet skal flislegges for første gang, så det er ingen fliser under. Interessant å høre om midler som gjør fugemassen tettere.

Skrevet
Har du fliser på gulv fra før? Hvordan er fugene der? Skitne?

Lurte bare på om du hadde fliser andre plasser i leil./huset sånn at du hadde erfaring med å vaske de flisene/ fugene.

Skrevet

Jeg har hatt på gulv, på et bad som ikke var så stort. Merket ingenting til at fugene ble stygge. Jeg hadde ganske mørke fliser, og grå fugemasse. Nesten ingenting syntes av støv og hårstrå e.l heller. Nå har jeg større fliser på gulvet, og alt synes, ordentlig irriterende.

Skrevet
Lurte bare på om du hadde fliser andre plasser i leil./huset sånn at du hadde erfaring med å vaske de flisene/ fugene.

Ah, sånn sett. Nei, jeg kan vel egentlig ikke si at jeg noen sinne har hatt følelsen av at de andre flisbelagte gulvene mine er skitne pga fugemassen. (men kanskje de er det? Hm..) Damen i butikken sa dette med mosaikkgulv uten at jeg i det hele tatt hadde nevnt at jeg synes at det er veldig pent. Hun snakket bare generelt om mosaikkflis.

Jeg har hatt på gulv, på et bad som ikke var så stort. Merket ingenting til at fugene ble stygge. Jeg hadde ganske mørke fliser, og grå fugemasse. Nesten ingenting syntes av støv og hårstrå e.l heller. Nå har jeg større fliser på gulvet, og alt synes, ordentlig irriterende.

Takk for svar. :) Da har det kanskje mer med fargevalg på flis og fuge å gjøre, enn selve fugemassen/flisvalget altså - logisk nok kanskje. Mørk farge er vel det man bør holde seg til da - i hvert fall for at støv og lignende ikke skal synes så godt.

Søren, jeg som har lyst på en lys grå variant. :ler:

Gjest Gjest_Mari_*
Skrevet
Ah, sånn sett. Nei, jeg kan vel egentlig ikke si at jeg noen sinne har hatt følelsen av at de andre flisbelagte gulvene mine er skitne pga fugemassen. (men kanskje de er det? Hm..) Damen i butikken sa dette med mosaikkgulv uten at jeg i det hele tatt hadde nevnt at jeg synes at det er veldig pent. Hun snakket bare generelt om mosaikkflis.

Takk for svar. :) Da har det kanskje mer med fargevalg på flis og fuge å gjøre, enn selve fugemassen/flisvalget altså - logisk nok kanskje. Mørk farge er vel det man bør holde seg til da - i hvert fall for at støv og lignende ikke skal synes så godt.

Søren, jeg som har lyst på en lys grå variant. :ler:

Ensfarget fliser viser all dritten! :) Litt mønster hjelper godt på!

Skrevet

Bruk grå fugemasse! med tiden blir fugene nemlig grå uansett enten du velger svart hvit eller farget vil fargen med tiden vaskes ut ug fugene tiltrekke seg skit og lort slik at det blir grå. alle andre farger enn går vil du få "stier" der du går/der det er mest slitasje. på vegg kan du velge farve på fuger fritt det er mye mindre slitasje og resultatet vil forbi bra over ganske lang tid. men gulv = grå! og særlig hvis det er snakk om mosaikk der fugnene blir en betydlig andel av gulvet.

epoxy er noe drit å bruke og helsskadelig for de som utfører jobben. det blir dyrt ikke like pent og er helt unødvendig og bruke i et vanlig hjem. det finnes mange andre mye bedre alternativer. som tåler både vann skitt høytrykksvasking osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...