Gå til innhold

Hvor kan vi feire julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lagt denne inn på julen 2008 også, men den passer her også synes jeg:)

Vi er en liten famile på tre.

Min mann, meg og vår datter på 2,5 år.

Alle familiemedlemmer skal reise bort i julen og vi vet ikke helt hva vi kan finne på.

Er jo ikke noe problem å feire julen alene, men det skulle jo gjerne vært litt spesiellt for datteren vår som får meg seg mye nå og gleder seg til nissen og pakker.

Noe sted dere kan anbefale oss å feire julen?

(ikke syden for det har vi ikke penger til)

Har sjekket litt priser og det koster fra 11 000 og så mye kan vi nok ikke bruke på en tur.

Finnes det noe høyfjellshotell med en del juleaktiviteter, evt båttur e.l.

Tar i mot alle forslag med stor takk:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke feire god, gammeldags norsk jul bare dere tre? Vi var ikke flere vi da jeg var liten (eller noen år var vi flere, andre år var vi bare oss tre), og jeg tror da ikke jeg hadde noen dårligere jul enn andre? Et tips er å henge opp lapp på butikken eller høre med kollegaer og naboer om noen av de har en tenåringssønn som kunne tenke seg å tjene noen kroner på å være nisse hos dere.

Skrevet

Jeg kan ikke se for meg noen koseligere måte å feire jul på enn hjemme i fredelige omgivelser. La datteren være med på å pynte huset til jul, bake julekaker, pynte juletre, se pakkene ligge å vente under treet på julaften morgen, kose seg sammen med juletegnefilmer på tv... Ah, drømmejulen det jo! :)

Men hver sin smak!

Skrevet

Koselig med hjemmejul også. Da kan dere begynne å legge løpet for deres egne juletradisjoner og lage noe ekstra ut av det.

Skrevet

Vi pleide å være fire, og det holdt i massevis. Første gang jeg feiret jul med tre familier samlet holdt jeg på å dø av stress, enda jeg bare var åtte år gammel. :)

Skrevet

Siden vi har mine, dine og våre barn så blir det annenhver jul med alle fire ungen og motsatt jul har vi bare minstemann.

Selv om vi bare er tre stykker på julekvelden koser vi oss skikkelig sammen og har våre egne tradisjoner.

Vi har feiret jul med søsken og foreldre, men vi synes det ble litt masete, derfor har vi valgt det slik :)

Skrevet

Jeg er enig med de fleste her; kos dere hjemme og begynn å lage egen tradisjoner. Selv om man er en liten familie, blir det kjempekoselig alikevel. Og kan man få en nabo el.lign. til å stikke innom som nisse er jo det helt topp.

Da vi fikk vårt første barn bestemte vi oss fort for å feire julen hjemme hos oss selv. Dette for å unngå konflikter, såre følelser og stress. Vi visste at begynte vi å besøke noen i jula, måtte andre også besøkes, var vi hos svigers i fjor, blir det forventet hos egne foreldre i år osv, osv. Julen skal være kos. Etter hvert som vi har fått flere barn og foreldrene våre blir eldre har vi sagt at de er hjertelig velkommen, men det er de som må flytte på seg. Å fylle bilen med 4 barn, xxx antall gaver, klær osv, osv er uaktuelt.

Vi elsker julen hele familien så se ikke negativt på å være "bare" dere.

Skrevet

Tusen takk for gode forslag og innspill.

Det var bare oss tre i fjor også og vi hadde det veldig koselig.

Tenkte at det kanskje ble litt "kjedelig" for henne i år med bare mamma og pappa, men det gjør kanskje ikke det.

Vi hadde også da en nabo som kom og var nisse og mannen min var nisse der etterpå, så slik blir det sikkert i år også:)

Hvilke juletradisjoner har dere i deres familie?

(kanskje jeg kan få noen tips)

Gjest regine ii
Skrevet

Hvis en unge på 2,5 år forventes å KJEDE seg på julefeirng med "bare" foreldrene sine, så mener jeg det er neo alvorlig galt et sted.

Små barn (og større for den del) har behov for ro og fred, ikke masse underholdning. Jeg skal vedde på at hun fortsatt er like opptatt av papiret på pakkene som det som er inni. For henne er det garantert kjekt å være med mamma og pappa, uten at det er masse stress med det ene eller det andre.

hvis dere allerede legger opp til et enormt underholdningspress når ungen er så liten - hvordan blir det ikke da når hun blir eldre?

Pynt juletreet, lag pepperkaker og pepperkakehus - gå i kirka - lær dere julesanger og gå rundt treet (ringen må kanskje skjøtes på, men det er bare hyggelig), spill spill (ok - hun er lita, men billedlotto går an) - det er bare fantasien som setter grenser.

Gjest Gjest_nissemor_*
Skrevet
Tusen takk for gode forslag og innspill.

Det var bare oss tre i fjor også og vi hadde det veldig koselig.

Tenkte at det kanskje ble litt "kjedelig" for henne i år med bare mamma og pappa, men det gjør kanskje ikke det.

Vi hadde også da en nabo som kom og var nisse og mannen min var nisse der etterpå, så slik blir det sikkert i år også:)

Hvilke juletradisjoner har dere i deres familie?

(kanskje jeg kan få noen tips)

Jeg tror ikke jeg begynte å se jula som kjedelig før jeg var godt oppi tenårene. Inntil da var jula magisk, enten vi var mange eller få. Og nå som tenårene er tilbakelagt for lenge sia så er jula blitt magisk igjen. Jeg gleder meg til å feire jul kun sammen med min samboer i år. Jeg bekymrer meg ikke et sekund for å kjede meg, og det tror jeg ikke et barn ville gjort heller.

Mine juletradisjoner fra jeg var lita (det meste henger fortsatt med):

- Stå opp til et julepyntet hus. Pynte meg med kjole allerede fra morgenen av. (En behagelig kjole som man kan bevege seg i)

- Se på juletegnefilmer på tv, pluss tre nøtter til askepott. Sistnevnte er nok for kjedelig for en toåring, men man skal jo ikke tilbringe hele dagen foran tv'n likevel.

- Lese/se i julehefter

- Ha mandariner, nøtter og pepperkaker på bordet hele dagen

- Gå tur i byen og se på julelys, julebutikkvinduer, grana på torget osv

- Se på gavene under treet, gjette hva som var inni

- Lage julelenker for å få tida til å gå fortere

- Lage snølykter og ha stearinlys eller fakkelbokser inni (om det ikke er snø på julaften kan man fryse ned isblokker i fryseren på forhånd. Da kan man i tillegg ha litt konditorfarge i vannet før man fryser det, så får man fargede lykter

- Ut og lage snømann som får nisselue på seg

- Få nisse på besøk (nabo, slektning, kollega, innleid nisse)

Julaften kan være så innholdsrik selv om man "bare" er tre at en toåring blir overveldet likevel. Jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste om man setter lista for aktivitetsnivå for høyt i tidlig alder, at man nok heller bør jobbe for å begrense seg enn å finne på masse å gjøre.

Ha en riktig god jul!

Skrevet

Hjemme hos oss begynner Julaften med strømpe på sengen. Oppi der har vi twist, en mandarin, kanskje en marsipangris. Ting som jeg fikk når jeg var liten. Mine unger er i tenårene nå men vil likevel ha julestrømpe på sengen. Så får de lov til å åpne en gave. Vi spiser frokost mens vi ser på tegneserier. Jeg og datteren min må ha med oss tre nøtter til askepott mens guttene klager. Det er også tradisjon. :) Mye av Julaften for meg foregår på kjøkkenet. Syns det er koselig når ribbelukten sprer seg i huset, og jeg kan ta meg et glass vin mens jeg lager mat. Alle lysene er tent i lysestaker og ungene begynner å mase om vi skal åpne gavene snart. Syns det er så fint å se at julen ennå er magisk for dem. Det er en dag vi nikoser oss hjemme alle fire.

Skrevet

Åh, det høres kjempekoselig ut med en jul med bare dere tre!

1. strømpe på morgenen, som plutselig henger ved senga el. så det er noe av det første hun ser. (har alltid hatt det, er nå midt i 20-årene, og fremdeles får jeg den strømpa om jeg sover hjemme natt til julaften - høyt skattet tradisjon!)

2. åpne en liten gave på morgenen på julaften - bare for å skru opp forventningene maks.

3. se på juleprogrammene på tv sammen, og spise godteri og bli litt kvalm

4. ha julegrøt, med mandel - hvor det viser seg at selvfølgelig får minsten den. F.eks. gjør et stort nummer av å legge mandelen i grøtkjelen, og røre rundt (uten at du mister den av syne), slik at hun blir veldig spent på hvor den kan ligge.

Mye er hun for liten til å forstå på egenhånd kanskje, men det er bare for dere å gjøre masse ut av det, slik at hun virkelig gleder seg!

Tenk det; dere tre. Dere kan bruke masse tid på å fortelle historier, leke ute i snøen (om det er snø), hun kan være med på alt av forberedelser - en 2-åring kan ikke krydre ribba, men hun kan hjelpe til med å dekke på osv. Dere får tid til å konsentrere dere om hverandre - og hvor mange dager i året er dere helt og holdent overlatt til dere selv, uten noe å stresse med?

Og når hun har lagt seg, har dere masse tid til å rydde bort det lille rotet som blir. Og så kan dere konsentrere dere om hverandre! :)

Åh, kjenner jeg blir helt misunnelig på hvor koselig dere kan ha det, jeg.

Skrevet

Forresten - hva med å invitere nabo på julegrøt eller noe?

Går an det og. Eller at man møtes ute alle sammen for å ake. Det er lite jeg husker med så mye glede som de gangene mamma og pappa var med ut og baste i snøen, akte og hylte som oss barna. Og med naboer blir det enda mer moro! Dere kan jo prøve å få til en tradisjon i nabolaget med gløgg og julegrøt og snøbasing eller noe sånt? Tenk så koselig å ha god kontakt med naboene sine! Det er jo så mange som ikke har det. Så legger dere grunnlaget for f.eks. barnevakt senere. hehe.

Skrevet

TS her.

Ååååååååååå, tusen hjertelig takk for fantastiske innlegg.

Nå kjenner jeg at julestemningen kommer over meg og sitter her med et smil om munnen når jeg tenker på den gode julestemningen vi tre kan få.

Nå har jeg virkelig ikke lyst til å feire julen andre steder enn med den bittelille familien min.

Tusen, tusen takk og ha en fantastisk jul alle sammen, for det skal vi ha :smilyblomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...