Gå til innhold

Typen til svigermor har alkoholproblemer

Anbefalte innlegg

Gjest oppgitt
Skrevet

Dette er en laaang historie, men jeg skal prøve å gjøre den kort her...

Svigermor er en topp dame, hun er verdens beste bestemor, og unga elsker henne!!!! Men, hun har en kjæreste med drikkeproblemer!!!!!

De har vært sammen i noen år nå, men drikkingen blir bare tettere og tettere.(de bor sammen).(vi bor 15 mil unna hverandre, så er der på helgebesøk o.l)

Problemet er at denne karen, starter dagen med øl, og drikker gjevnt og trutt frem til natta.. Dvs at han konstant er full!!! Både ejg og min samboer sier det er uakseptabelt å komme dit med to små barn (9 mndr og 3 år), når han sjangler, bråker(skikkelig kverulant, og negativt til alt), raper og sovner hvor som helst.. Vi kan ha vært ute, og kommer inn, da kan han ligge dritafull kun i trusa på sofan.. Han skjuler ikke at han er full eller drikker heller, og legger ikke skjul på at det er et problem.

Han er i og for seg en ok kar (når han er edru), og jeg skulle gjerne hjulpet han.. Men nå har vi sagt i fra så mange ganger, og vi ser null forbedring.. Og svigermor vil ikke droppe han heller.. Dette har medført til at vi ikke drar til henne mer, og til at det er kun hun som får komme til oss.. Noe hun og han mener er dårlig av oss. Fordi forholdet mellom svigermor og barnebarna blir dårligere.

Men seriøst...vi gjør det pga barna våre!!!

Hva mener dere vi burde gjøre??

Videoannonse
Annonse
Gjest oppgitt
Skrevet
Dette er en laaang historie, men jeg skal prøve å gjøre den kort her...

Svigermor er en topp dame, hun er verdens beste bestemor, og unga elsker henne!!!! Men, hun har en kjæreste med drikkeproblemer!!!!!

De har vært sammen i noen år nå, men drikkingen blir bare tettere og tettere.(de bor sammen).(vi bor 15 mil unna hverandre, så er der på helgebesøk o.l)

Problemet er at denne karen, starter dagen med øl, og drikker gjevnt og trutt frem til natta.. Dvs at han konstant er full!!! Både ejg og min samboer sier det er uakseptabelt å komme dit med to små barn (9 mndr og 3 år), når han sjangler, bråker(skikkelig kverulant, og negativt til alt), raper og sovner hvor som helst.. Vi kan ha vært ute, og kommer inn, da kan han ligge dritafull kun i trusa på sofan.. Han skjuler ikke at han er full eller drikker heller, og legger ikke skjul på at det er et problem.

Han er i og for seg en ok kar (når han er edru), og jeg skulle gjerne hjulpet han.. Men nå har vi sagt i fra så mange ganger, og vi ser null forbedring.. Og svigermor vil ikke droppe han heller.. Dette har medført til at vi ikke drar til henne mer, og til at det er kun hun som får komme til oss.. Noe hun og han mener er dårlig av oss. Fordi forholdet mellom svigermor og barnebarna blir dårligere.

Men seriøst...vi gjør det pga barna våre!!!

Hva mener dere vi burde gjøre??

Og er det forresten galt av oss å nekte barna dit når situasjonen er som den er?

Skrevet

Jeg mener det dere gjør er riktig. Små barn skal ikke utsettes for slik fyll du beskriver. Om han ikke kan holde seg edru mens barna er der, så må de skjønne at dere holder barna unna.

Skrevet (endret)

Jeg er i utgangspunktet tilhenger av at man skal tåle litt særheter og uvanlig oppførsel uten å "trekke barna tilbake" så og si, men her synes jeg ikke dere er urimelige i det hele tatt. Å finne "bestefar" snorkende i trusa er rett og slett ikke OK for barn. At han sjangler rundt og raper på blanke formiddagen er heller ikke noe jeg ville latt mine egne unger få se.

Jeg synes det er rart at svigermor ikke har forståelse for det. Hun burde i det minste, hvis hun ønsker besøk hjemme hos seg selv, være behjelpelig med å "planlegge" slik at sånne episoder ikke inntreffer. Hvis det er helt umulig, synes jeg dere bare kan stå på deres standpunkt om at hun er hjertelig velkommen hjemme hos dere.

Endret av Nigo-san
Skrevet
Og er det forresten galt av oss å nekte barna dit når situasjonen er som den er?

Huff, dette høres ikke bra ut. Det er ikke galt av dere å nekte barna å komme, jeg syns det virker som svigermor ikke forstår alvoret i det som skjer. Kanskje hun gjør det, men fortrenger det?

Du kan foreslå at skal det bli aktuelt at barna får være på besøk så må han få hjelp med problemene sine, ellers så får svigermor komme på besøk til dere.

Gjest oppgitt
Skrevet
Jeg er i utgangspunktet tilhenger av at man skal tåle litt særheter og uvanlig oppførsel uten å "trekke barna tilbake" så og si, men her synes jeg ikke dere er urimelige i det hele tatt. Å finne "bestefar" snorkende i trusa på en ettermiddag er rett og slett ikke OK for barn. At han sjangler rundt og raper på blanke formiddagen er heller ikke noe jeg ville latt mine egne unger få se.

Jeg synes det er rart at svigermor ikke har forståelse for det. Hun burde i det minste, hvis hun ønsker besøk hjemme hos seg selv, være behjelpelig med å "planlegge" slik at sånne episoder ikke inntreffer. Hvis det er helt umulig, synes jeg dere bare kan stå på deres standpunkt om at hun er hjertelig velkommen hjemme hos dere.

Sist vi skulle til henne sa hun at typen skulle være hos hans mor den helgen, så han skulle ikke være hjemme i det hele tatt.

Så vi kom, men etter noen timer det kom plutselig karen, og skulle ikke dra noen steder..

Blir sååå irritert! Svigermor er så forståelsesfull midt i situasjonen, og kjefter og smeller på han.. Men INGENTING skjer!!!!?????? Og så blir hun lei seg og sur fordi vi vil beskytte unga mot dritafulle mennesker..

Jeg mener hun burde kasta han ut, vi burde da være viktigere enn en alkiss som ikke vil forandre seg???

Skrevet

Sannsynligvis skjønner hun det hele veldig godt, hun lever bare i fornektelse av hvordan situasjonen egentlig er. Det hun vil er at dere skal være der mye, og at fyren hun elsker skal oppføre seg ordentlig og være der samtidig. Dessverre skjer ikke det.

Jeg synes ikke dere trenger å gå inn i noen diskusjoner med henne, eller ha dårlig samvittighet på noe som helst vis. Dere kan si til henne at dere dessverre ikke kan la barna omgås en drikkende alkoholiker, derfor er hun hjertelig velkommen til å besøke dere, men dere kommer ikke på besøk slik situasjonen er i dag.

Skrevet

Forklar henne at det ikke er hun dere har noe i mot, men oppførselen til typen hennes.

Skal dere besøke henne, ville jeg overnattet på hotell el.l., slik at dere ihvertfall har et sted å gå når han kommer drita full.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...