Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Nå må jeg bare få vite hvordan det fungerer angående barselspenger. Jeg pratet nemlig med en kollega på jobb her om dagen, og jeg ble veldig forundret (og redd) over noe hun sa.

Vi snakket om barselspenger, og hun sa at jeg ikke måtte finne på å bare få meg en 50 % stilling og jobbe ekstravakter utenom slik at det tilsammen blir ca 100 %. Hun sa nemlig at da ville trygdekontoret BARE gi meg penger i barselsperioden av den 50% stillingen!!!! og da ville de IKKE beregne med det som jeg evt ville jobbet utenom! Dette kan da ikke være riktig!!! :o Det blir jo urettferdig! Det er jo ikke så lett å få seg 100 % stilling som sykepleier! Om dette er tilfellet, så burde man jo heller ikke betale skatt da av disse ekstra inntektene!!

Jeg (og vennene mine) trodde at trygdekontoret beregnet barselspenger av den samlede inntekten i mnd jeg....ikke bare den faste stillingen (evt vikariat)...er det ikke dette som er riktig????

Håper det er noen som vet! Jeg kan jo ringe/skrive selv til trygdekontoret, men jeg ville først prøve her! Er så mange flinke jenter her! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest *nurket*
Skrevet

Fant følgende på trygdeetaten.no:

Fødselspengene beregnes som hovedregel

etter inntekten de siste fire ukene du var i

arbeid. Dersom denne inntekten avviker

mer enn 25 prosent fra den vanlige årsinntekten,

kan f.eks. gjennomsnittet av de siste

tre årenes pensjonspoeng legges til grunn.

Hvordan man tolker dette er jo så som så. Ta kontakt med lokalt trygdekontor for sikkerhetsskyld. Men jeg ville forsøkt å fått svar fra flere personer. Jeg har fått feil informasjon derfra tidligere.... :-?

Gjest Anonymous
Skrevet

Da jeg fikk begge av mine barn hadde jeg jobbet variert hele tiden.

Jeg fikk beregnet 6 beste av de 10 siste måneder.

Det varierer litt og kan beregnes på forskjellige måter.

- 4 siste uker du var i arbeid

- 6 beste av 10 siste mnd.

- Gjennomsnittet av 3 siste års ligning

Gi trygdekontoret beskjed om at du vil ha snittet av 6 beste av 10 siste måndeder, sår får du det.

Nå jobber jeg fast 80% stilling og vil få utreknet for 4 siste uker jeg var i arbeid.

Ytelser ved svangerskap, fødsel og adopsjon

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?str...mrog_mradopsjon

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er IKKE trygdekontoret som beregner disse permisjonspengene, men ARBEIDSGIVER. Arb.giver sender inn opplysningene til trygdekontoret som ut i fra arb.givers opplysninger fører opplysningene over på et skjema. Det er hvor mye du tjener over en periode..kan være et år eller så, som betyr hvor mye du skal få i perm.tiden, ikke hvor stor stillingsprosent du har.

Har du stabil inntekt tar de(økonomiansv./lønningsansvarlig på jobben) gj.snitt av siste året eller siste måned, har du varierende inntekt tar de som regel siste året. Det lønner seg som regel ikke å jpbbe SUPERMYE siste måned...det blir gjennomskubart.

Gjest Anonymous
Skrevet
Det er IKKE trygdekontoret som beregner disse permisjonspengene, men ARBEIDSGIVER. Arb.giver sender inn opplysningene til trygdekontoret som ut i fra arb.givers opplysninger fører opplysningene over på et skjema. Det er hvor mye du tjener over en periode..kan være et år eller så, som betyr hvor mye du skal få i perm.tiden, ikke hvor stor stillingsprosent du har.

Har du stabil inntekt tar de(økonomiansv./lønningsansvarlig på jobben) gj.snitt av siste året eller siste måned, har du varierende inntekt tar de som regel siste året. Det lønner seg som regel ikke å jpbbe SUPERMYE siste måned...det blir gjennomskubart.

Dette kunne du ja...... :hoho:

Prøv å les brosjyrene.

Gjest gurimalla
Skrevet

Det er ikke arbeidsgiver som har ansvar for beregningen, det er trygdekontoret. Reglene for beregningen finner man i folketrygdloven.

Henvisning om "de seks beste av de siste ti mnd" gjelder kun for de som har mottatt dagpenger eller sykepenger i opptjeningsperioden.

Hovedregel for de som ikke mottar annen stønad er inntekten de siste fire ukene. Det gjøres ikke forskjell på inntekt som er opptjent i fast jobb eller i vikariat.

Beregningsreglene er ganske kompliserte fordi det er mange unntak og forskjellige regler for forskjellige situasjoner. Formålet med fødselspenger er å erstatte inntektstap i den perioden du er hjemme med barnet. Poenget med beregningen er at den erstatningen du skal ha skal være mest mulig reell, fødselspengene skal erstatte det reelle tapet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

jeg var gjest.

Til alle forståsegpåere...

JEG JOBBER MED DETTE

Skrevet

Barselspenger, hvem har rett???

Problemet med dette for min del er at hver gang jeg tar kontakt med trygdekontoret(og jeg har sagt det samme hver gang) og snakker med de så får jeg forskjellige svar... nesten så man skulle tro at det kommer ann på hvor "heldig" man er, alt ettersom hvem man snakker med, er det som gir uttelling for hvor mye man får i fødselspenger... Jeg vet det er mye skjønn med i bildet, men det er snakk om differanser på 3000kr i mnd på de to forskjellige måtene de har regnet dette på... skummelt at man ikke gjør dette på samme måte alle streder!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Henvisning om "de seks beste av de siste ti mnd" gjelder kun for de som har mottatt dagpenger eller sykepenger i opptjeningsperioden.

Jeg jobbet variabelt og hadde verken dagpenger eller sykepenger i opptjeningsperioden!

Hei,

jeg var gjest.

Til alle forståsegpåere...

JEG JOBBER MED DETTE

Så hvis du har variabel arbeidsinntekt er det arbeidsgiver som regner ut snittet? Og hvis du mottar dagpenger eller sykepenger så må arbeidsgiver også regne med det også?

Min forrige arbeidsgiver (som jeg kjenner) leverte kun arbeidsinntekten min for siste 10 mnd.

Skrevet

Hvis du ikke har arbeidsgiver er det trygdekontoret som fastesetter beløpet og utbetaler fødselspengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...