Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange vil nok si at jeg overreagerer på hva mannen min har gjort, så jeg tror ikke jeg skal si hvilken handling han har utført. La oss bare si at det er ikke noe som har med direkte utroskap å gjøre.

Men, vi har en avtale på hva som er ok og ikke. Og i helgen hadde vi vennefest hvor han ble veldig full, og brøt dette. Det fant jeg ut via noen andre enn han. Jeg er så utrolig skuffet. Jeg er en person som sliter med å stole på folk i utgangspunktet, og det vet han, og så gjør han dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mange vil nok si at jeg overreagerer på hva mannen min har gjort, så jeg tror ikke jeg skal si hvilken handling han har utført. La oss bare si at det er ikke noe som har med direkte utroskap å gjøre.

Men, vi har en avtale på hva som er ok og ikke. Og i helgen hadde vi vennefest hvor han ble veldig full, og brøt dette. Det fant jeg ut via noen andre enn han. Jeg er så utrolig skuffet. Jeg er en person som sliter med å stole på folk i utgangspunktet, og det vet han, og så gjør han dette.

Skjønner at du er skuffet. Men er "avtalen" deres en avtale som ethvert par ville sett på som naturlig, eller har du overreagert på noe, og fått han til å gå med på en avtale som er urimelig.

Når vi ikke vet bakgrunnen (som du tydeligvis er usikker på om du har overreagert på) og heller ikke avtalen dere har inngått, så er det vanskelig for oss å si hvem av dere som er urimelig, og om du har "rett" til å være skuffet.

Om så er, at det er du som er urimelig, så går du kanskje rundt og lar deg plages og har det vondt pga. noe som egentlig ikke er noe..

Skriv gjerne litt mer, så kan vi iallefall si hva vi mener om det han har gjort..

Skrevet
Skjønner at du er skuffet. Men er "avtalen" deres en avtale som ethvert par ville sett på som naturlig, eller har du overreagert på noe, og fått han til å gå med på en avtale som er urimelig.

Når vi ikke vet bakgrunnen (som du tydeligvis er usikker på om du har overreagert på) og heller ikke avtalen dere har inngått, så er det vanskelig for oss å si hvem av dere som er urimelig, og om du har "rett" til å være skuffet.

Om så er, at det er du som er urimelig, så går du kanskje rundt og lar deg plages og har det vondt pga. noe som egentlig ikke er noe..

Skriv gjerne litt mer, så kan vi iallefall si hva vi mener om det han har gjort..

Jo, men for meg er ikke selve handlingen verst, men det at man bryter en avtale man har. Går man med på en avtale på hva som er ok og ikke, burde man kunne stole på det. Det er så forskjellig hva ulike mennesker synes er greit, derfor ønsker jeg ikke å begi meg innpå en diskusjon om selve handlingen.

Her er sakens kjerne at vi har hatt en prat for lenge siden på hva som er ok å gjøre og ikke, og han har brutt det. DET er det som sårer meg. Og jeg lurer da på hvilke andre ting han vil kunne bryte som vi egentlig er enige om. Og jeg føler meg dum som stolte på han. Som sagt har jeg vanskelig for å stole på folk, men jeg stolte tilslutt på han. Vel, så mye var det verdt tydeligvis. så jeg antar alle kynikere har rett, man kan virkelig ikke stole på noen andre enn seg selv.

Skrevet

kan du ha "presset" han inn i denne avtalen den gangen dere lagde den ?

På den måten at han sa seg enig med deg bare for å få slutt på diskusjonen?

Virker som om avtalen egentlig er urimelig, siden du ikke vil si noe om handling, men at det er et avtalebrudd.

Avtalebrudd skjer ofte f.eks.

han :" Jeg kommer hjem om en time"

hun :"ok"

det han skulle tar litt lenger tid. Han kommer hjem senere = avtalebrudd.

selv om han ringer og sier ifra så er det et avtalebrudd.

Skrevet
kan du ha "presset" han inn i denne avtalen den gangen dere lagde den ?

På den måten at han sa seg enig med deg bare for å få slutt på diskusjonen?

Virker som om avtalen egentlig er urimelig, siden du ikke vil si noe om handling, men at det er et avtalebrudd.

Avtalebrudd skjer ofte f.eks.

han :" Jeg kommer hjem om en time"

hun :"ok"

det han skulle tar litt lenger tid. Han kommer hjem senere = avtalebrudd.

selv om han ringer og sier ifra så er det et avtalebrudd.

Nei, jeg synes ikke avtalen er urimelig. Men jeg vet at her inne, vil det fort dreie seg om selve avtalen vår og hva folk synes om den. Og det er ikke poenget her.

Vi har definert hva som er ok og ikke å gjøre når man er i et forhold. Vil si at det er noe annerledes enn om man kommer litt sent hjem.

Og det spiller vel ingen rolle om hvorfor man går med på en avtale? Har man lovet noe så burde man kunne stole på det. Hvis ikke, hva er en avtale verdt, om man skal ta forbehold om at han kanskje ikke er enig i den?

Skrevet
Nei, jeg synes ikke avtalen er urimelig. Men jeg vet at her inne, vil det fort dreie seg om selve avtalen vår og hva folk synes om den. Og det er ikke poenget her.

Vi har definert hva som er ok og ikke å gjøre når man er i et forhold. Vil si at det er noe annerledes enn om man kommer litt sent hjem.

Og det spiller vel ingen rolle om hvorfor man går med på en avtale? Har man lovet noe så burde man kunne stole på det. Hvis ikke, hva er en avtale verdt, om man skal ta forbehold om at han kanskje ikke er enig i den?

Jeg er delvis enig med deg. Man skal holde en avtale man har inngått.

MEN: Dersom avtalen er urimelig, unormal, eller noe man nærmest er presset inn i for husfredens skyld, så er jeg kanskje ikke enig.

Jeg skjønner hva du vil frem til, men her går en grense.

Vet ikke helt hva du ønsker å høre. Vi her inne vet altfor lite til å kunne si om han er en man kan stole på i andre situasjoner eller ikke.

Beklager, men det er vanskelig å gi et godt råd på dette grunnlaget. Du må nesten komme med litt detaljer, eller så må du gå i deg selv litt og se med nøytrale øyner på denne avtalen. Det virker nesten som om du selv synes at du har overreagert litt her.

Enden på visa kan jo faktisk bli at han går lei, føler seg kvelt, og alle de klassiske tingene...

Skrevet
Jo, men for meg er ikke selve handlingen verst, men det at man bryter en avtale man har. Går man med på en avtale på hva som er ok og ikke, burde man kunne stole på det. Det er så forskjellig hva ulike mennesker synes er greit, derfor ønsker jeg ikke å begi meg innpå en diskusjon om selve handlingen.

Her er sakens kjerne at vi har hatt en prat for lenge siden på hva som er ok å gjøre og ikke, og han har brutt det. DET er det som sårer meg. Og jeg lurer da på hvilke andre ting han vil kunne bryte som vi egentlig er enige om. Og jeg føler meg dum som stolte på han. Som sagt har jeg vanskelig for å stole på folk, men jeg stolte tilslutt på han. Vel, så mye var det verdt tydeligvis. så jeg antar alle kynikere har rett, man kan virkelig ikke stole på noen andre enn seg selv.

Man lever bare en gang, man blir bare helt nødt til å våge å satse om man skal vinne...

Slik er det for oss alle iblant. Vi får en på trynet, men som regel klarer vi å reise oss igjen. Antagelig har du opplevd å bli skikkelig såret en eller flere ganger, men la ikke dette gå ut over den mannen du er sammen med nå.

At du har vanskelig for å kunne stole på noen er ditt problem, ikke hans. Ikke forvent at han skal løse det, det må du gjøre selv. Behandler du han annerledes enn det som er normalt (det han er vant med, det en annen dame ville ha gjort osv.) er det han som må leve med ditt problem. Det er ikke sikkert han vil gjøre det i lengden.

Skrevet
Man lever bare en gang, man blir bare helt nødt til å våge å satse om man skal vinne...

Slik er det for oss alle iblant. Vi får en på trynet, men som regel klarer vi å reise oss igjen. Antagelig har du opplevd å bli skikkelig såret en eller flere ganger, men la ikke dette gå ut over den mannen du er sammen med nå.

At du har vanskelig for å kunne stole på noen er ditt problem, ikke hans. Ikke forvent at han skal løse det, det må du gjøre selv. Behandler du han annerledes enn det som er normalt (det han er vant med, det en annen dame ville ha gjort osv.) er det han som må leve med ditt problem. Det er ikke sikkert han vil gjøre det i lengden.

Så når han sårer meg, er det mitt problem, ikke hans?

Skrevet
Så når han sårer meg, er det mitt problem, ikke hans?

Når du legger saken såpass diffust som du gjør, må folk prøve å svare i generelle vendinger.

Ingen av oss kan vite hva som er rett i akkurat deres situasjon, ettersom vi ikke har noen formening i hva tillitsbruddet består av.

Ingen er supermennesker, ingen er perfekte, og alle gjør feil mot hverandre. Er det en liten feil, eller et lite tilletsbrudd, bør en la det passere. En som begår et lite brudd, vil ikke nødvendigvis begå større brudd.

En må se litt på alvorlighetsgraden også, ikke bare pukke på at den andre har gjort en feil.

Neste gang kan det være din tur til å gjøre en feil. Hvordan vil du bli behandlet da?

Skrevet
Når du legger saken såpass diffust som du gjør, må folk prøve å svare i generelle vendinger.

Ingen av oss kan vite hva som er rett i akkurat deres situasjon, ettersom vi ikke har noen formening i hva tillitsbruddet består av.

Ingen er supermennesker, ingen er perfekte, og alle gjør feil mot hverandre. Er det en liten feil, eller et lite tilletsbrudd, bør en la det passere. En som begår et lite brudd, vil ikke nødvendigvis begå større brudd.

En må se litt på alvorlighetsgraden også, ikke bare pukke på at den andre har gjort en feil.

Neste gang kan det være din tur til å gjøre en feil. Hvordan vil du bli behandlet da?

Vel, vi er blitt enige om at hvordan det er ok å danse med andre enn partneren. Og blant annet "dirty dancing" eller slow dance ( dvs helt rolig sang hvor man holder rundt hverandre) er IKKE greit. Dette er noe vi er enig om.

I helgen ble han veldig full, og jeg fikk vite at han hadde danset slow dance med en veninne av oss. Nå er hun heldigvis ikke så veldig pen, så jeg slapp å være redd for at han skulle være tiltrukket, men det var likevel et stort tillitsbrudd. Han har nå forklart det hele, og jeg tror han, og han har sverget å aldri gjøre det igjen. Det var mange av de som danset, og når det da kom en rolig dans var det bare naturlig å danse rolig. Var ikke noe vandring av hender eller noe og alle som danset hadde også en group slow dance senere.

Men, det jeg også syne er rart og sårende, er at denne veninnen synes det er ok å danse slow dance med en veninnes mann. Det hadde ALDRI fallt meg inn å danse slik med mannen til en veninne. ALDRI. så jeg er ganske skuffet over henne også. Og jeg føler meg ikke fullt så trygg på henne, siden hun er singel. Jeg tror egentlig ikke det lå noe mer bak, men det er jo ikke poenget, men å respektere andres forhold og grenser.

Jeg vet ikke om jeg skal ta det opp med henne, eller bare droppe kontakten.

Skrevet
Vel, vi er blitt enige om at hvordan det er ok å danse med andre enn partneren. Og blant annet "dirty dancing" eller slow dance ( dvs helt rolig sang hvor man holder rundt hverandre) er IKKE greit. Dette er noe vi er enig om.

I helgen ble han veldig full, og jeg fikk vite at han hadde danset slow dance med en veninne av oss. Nå er hun heldigvis ikke så veldig pen, så jeg slapp å være redd for at han skulle være tiltrukket, men det var likevel et stort tillitsbrudd. Han har nå forklart det hele, og jeg tror han, og han har sverget å aldri gjøre det igjen. Det var mange av de som danset, og når det da kom en rolig dans var det bare naturlig å danse rolig. Var ikke noe vandring av hender eller noe og alle som danset hadde også en group slow dance senere.

Men, det jeg også syne er rart og sårende, er at denne veninnen synes det er ok å danse slow dance med en veninnes mann. Det hadde ALDRI fallt meg inn å danse slik med mannen til en veninne. ALDRI. så jeg er ganske skuffet over henne også. Og jeg føler meg ikke fullt så trygg på henne, siden hun er singel. Jeg tror egentlig ikke det lå noe mer bak, men det er jo ikke poenget, men å respektere andres forhold og grenser.

Jeg vet ikke om jeg skal ta det opp med henne, eller bare droppe kontakten.

Håper du tuller!

Har aldri vært bort i noen som nekter mannen sin å danse slow dance med noen,om han vet hvor han hører hjemme er det ingenting å frykte.

Du må være en fryktelig sjalu person!

Har hatt 3 lange seriøse forhold hvor vi ha danset med venners kjærester,har aldri hatt noe problemer med dette.

Har til og med hatt badstu og badestamp nakne med vennerog deres kjærester,aldri noe problem.

Når man vet hvem som er sin hjærtenskjær trur jeg ikke du har noe og frykte.

Lykke til!

Skrevet
Håper du tuller!

Har aldri vært bort i noen som nekter mannen sin å danse slow dance med noen,om han vet hvor han hører hjemme er det ingenting å frykte.

Du må være en fryktelig sjalu person!

Har hatt 3 lange seriøse forhold hvor vi ha danset med venners kjærester,har aldri hatt noe problemer med dette.

Har til og med hatt badstu og badestamp nakne med vennerog deres kjærester,aldri noe problem.

Når man vet hvem som er sin hjærtenskjær trur jeg ikke du har noe og frykte.

Lykke til!

Herregud, var det jeg visste. At om jeg sa hva det gjaldt, ville noen spore helt av, og uttale seg om hvor grensen bør gå og ikke. Det er individuelt, opp til hvert enkelt par. Og i et forhold blir man enige om grenser som gjelder begge veier. Så når ikke han liker om jeg danser slow dance med andre, vel, da er det det samme andre veien. Jeg har også hørt om folk som synes det er ok å kysse andre jeg, som mener at de som ikke godtar det er veldig sjalu.

Du må få ha dine grenser i ditt forhold, og jeg mine. Det var ikke det dette dreide seg om, men når man bryter en slik avtale på hvor man er blitt ENIGE om at grensen går.

A bade naken sammen med venner feks ville jeg synes var ufattelig merkelig og ubehagelig og overhodet ikke naturlig. Igjen, andre synes det er greit med partner bytte og mener det er greit så lenge man vet hvor hjertet er....

Gjest Betty89
Skrevet (endret)

Jeg fortår deg TS absolutt! Hadde heller aldri tolerert at kjæresten min danste slik med andre jenter! Det er fordi vi også er enige om hvor grensa går.

Vi har det liksom slik at vi kan danse sammen med andre, men man trenger ikke holde rundt personen. Funker supert for oss :-)

Jeg vet ikke hva jeg ville gjort i din situasjon. Jeg hadde også blitt såret! Avtale er en avtale! Kanskje kan du gjøre igjen? Så er dere "skuls".

Ikke for å være hevngjerrig, men for å få han til å innse at det er vondt å se kjæresten danse tett sammen med en annen.

Han husker nok det fremmover ;)

Lykke til :)

Endret av Betty89
Skrevet

Hei TS, jeg forstår deg godt jeg..

Men jeg tror du merker det på han om det lå noe mer bak det eller

ikke. Det er et tillitsbrudd og du har all grunn til å være skuffet, men om han virkelig er lei seg for at det skjedde og elsker deg så må du ikke konkludere at du aldri mer kan stole på han. Alle kan gjøre feil og det ville være leit å bryte et forhold for noe slikt.

Håper det ordner seg for deg

Skrevet

Ja, TS du gikk i fellen med å fortelle akkurat hva saken gikk ut på. Da kan du ikke regne med å bli møtt på et generelt grunnlag her på KG.

Ofte kan de avtalene som i utgangspunktet ikke virker så alvorlige for utenforstående være ganske krenkende ved brudd for de det gjelder. Kanskje nettopp fordi man opplever avtalen blir brutt selv om det burde være lett å overholde den.

Samtidig synes jeg det er ganske feigt å gå med på en avtale for husfredens skyld når man ikke har virkelige intensjoner om å holde den. Likeledes de som angrer på en avtale som de i utgangspunktet var enig i, men bryter den i stedet for å ta avtalen opp til ny vurdering. Å mangle evnen til å reforhandle er en belastende faktor for ethvert forhold.

Skrevet

Det kan ha vært tilfeldigheter som gjorde at de danset slow-dance. Hvis de f.eks begynte å danse til rask musikk, og de rakk bare litt av den, ville det vært litt uhøflig å bare gå og sette seg når neste dans begynte.

For begge to faktisk.

Og når det gjelder venninna, er det ikke sikkert hun var så bekvem med å danse slow med mannen din heller, kanskje de begge ble usikre på hva de skulle gjøre, og så ble det bare til at de fortsatte.

Skrevet

Jeg forstår deg godt TS.

Jeg er ikke supersjalu, men synes det er noe intimt og personlig ved å danse tett inntil en annen person i slow dance.

Ja, er enig i at dersom dere begge gikk inn i en avtale om dette, begge var enige om den avtalen så var det respektløst av han å bryte den ute på byen.

Jeg ville ikke tatt det opp med venninna så sant ikke hun tar det opp. Det er mannen din som brøt avtalen, ikke venninna. Så er det bare å prate med mannen og fortelle at det såret deg og fortelle han at dersom han fortsetter å bryte grenser dere sammen er enige om så vil det gå utover den generelle tillitten din til han.

Deretter om du velger å la det gå, så må du la det gå.. ikke nevne det hele tiden.

Gjest Gjest_Evi_*
Skrevet

Tror ikke det er noe bra for et forhold å ha denne type regel. Det er lett å føle at kjæresten holder deg i en tvangstrøye da. Jeg hadde aldri tålt denne type forbud fra en kjæreste. At du vurderer å avslutte kontakten med din venninne viser at du har totalt mangel på perspektiv i denne saken. Dump kjæresten din heller, sier jeg, og befri han fra tvangstrøya.

Skrevet
Tror ikke det er noe bra for et forhold å ha denne type regel. Det er lett å føle at kjæresten holder deg i en tvangstrøye da. Jeg hadde aldri tålt denne type forbud fra en kjæreste. At du vurderer å avslutte kontakten med din venninne viser at du har totalt mangel på perspektiv i denne saken. Dump kjæresten din heller, sier jeg, og befri han fra tvangstrøya.

he, jeg synes vel kanskje det er vel drastisk å skille seg fra mannen sin istedet for å kutte kontakt med veninnen. Skjønner ikke hva det har med total mangel på perspektiv å gjøre å vurdere å kutte kontakt med en veninne som tydelig ikke respekterer andres forhold.

Igjen, så var det ikke hva andre syntes om regel som var issuet her. Begge har gått med på regeln, så jeg har også den å forholde meg til. Men det fikk du kanskje ikke med deg? om par velger å inngå regler og avtaler for å gjøre ting enklere er virkelig ikke opp til deg å synse noe om når ingen har spurt deg. Igjen, avsporing.

Når det gjelder det noen nevnte med at det er uhøflig å sette seg, ville jeg heller fornærmet noen andre, enn å såre mannen min. Man må jo se på hvem det er verst å svikte/fornærme/såre. Bare fordi noen ønsker noe, betyr ikke det at du må gjøre det.

Skrevet
he, jeg synes vel kanskje det er vel drastisk å skille seg fra mannen sin istedet for å kutte kontakt med veninnen. Skjønner ikke hva det har med total mangel på perspektiv å gjøre å vurdere å kutte kontakt med en veninne som tydelig ikke respekterer andres forhold.

Igjen, så var det ikke hva andre syntes om regel som var issuet her. Begge har gått med på regeln, så jeg har også den å forholde meg til. Men det fikk du kanskje ikke med deg? om par velger å inngå regler og avtaler for å gjøre ting enklere er virkelig ikke opp til deg å synse noe om når ingen har spurt deg. Igjen, avsporing.

Når det gjelder det noen nevnte med at det er uhøflig å sette seg, ville jeg heller fornærmet noen andre, enn å såre mannen min. Man må jo se på hvem det er verst å svikte/fornærme/såre. Bare fordi noen ønsker noe, betyr ikke det at du må gjøre det.

Så fordi han valgte feil én gang, så er det bortimot utilgivelig?

Håper du er perfekt selv da og aldri gjør noen feil i forholdet deres

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...