Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Renten er vel på et relativt normalt nivå nå. Men når man betaler 8000 kroner i måneden bare i renter blir man jo oppgitt. Man oppfatter det jo slik at pengene går rett ut av vinduet. Neinei, det er når man leier man hiver penger ut av vinduet Det er i hvert fall det jeg har fått høre, når jeg betaler 2 250 kr i mnd for å bo i en fin og ikke så verst beliggende enebolig.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Neinei, det er når man leier man hiver penger ut av vinduet Det er i hvert fall det jeg har fått høre, når jeg betaler 2 250 kr i mnd for å bo i en fin og ikke så verst beliggende enebolig. Tja, du betaler kanskje mindre i sum, men høye renter eller ikke: hun sitter med en bolig som bare øker i verdi og egenkapitalen/overskuddet øker for hver måned ettersom boliglånet hennes betales ned. Dine månedlige leieutgifter gir deg derimot.... ikke en dritt, for å si det sånn.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Tja, du betaler kanskje mindre i sum, men høye renter eller ikke: hun sitter med en bolig som bare øker i verdi og egenkapitalen/overskuddet øker for hver måned ettersom boliglånet hennes betales ned. Dine månedlige leieutgifter gir deg derimot.... ikke en dritt, for å si det sånn.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Det er ikke noe å le av. På sikt er eiendom en trygg investering som man tjener på. Som i alle markeder vil prisene svinge og kjøpte du på topp og selger idag går du nok i minus, men tenker man et litt lengre perspektiv vil det lønne seg. Et annen moment, som gjør at jeg ikke bekymrer meg for at boligen min har lavere salgsverdi idag enn for et år siden er at jeg skal kjøpe og selge i samme marked. Det er ikke bare min bolig som har sunket i verdi men de fleste andre også.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Tja, du betaler kanskje mindre i sum, men høye renter eller ikke: hun sitter med en bolig som bare øker i verdi og egenkapitalen/overskuddet øker for hver måned ettersom boliglånet hennes betales ned. Dine månedlige leieutgifter gir deg derimot.... ikke en dritt, for å si det sånn. 50 kvm i Oslo har i gjennomsnitt blitt 150000 mindre verdt det siste året, 3000 kr per kvm.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Det er ikke noe å le av. På sikt er eiendom en trygg investering som man tjener på. Som i alle markeder vil prisene svinge og kjøpte du på topp og selger idag går du nok i minus, men tenker man et litt lengre perspektiv vil det lønne seg. Et annen moment, som gjør at jeg ikke bekymrer meg for at boligen min har lavere salgsverdi idag enn for et år siden er at jeg skal kjøpe og selge i samme marked. Det er ikke bare min bolig som har sunket i verdi men de fleste andre også. Selv om alt lønner seg på lang sikt, lønner noen ting seg mer enn andre. Å kjøpe på bunn er en av dem. Hvis en ikke hadde mulighet til det forrige gang er det bedre med en rimelig leie nå. Har lånet ditt sunket like mye som boligen din?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #7 Skrevet 3. november 2008 Tja, du betaler kanskje mindre i sum, men høye renter eller ikke: hun sitter med en bolig som bare øker i verdi og egenkapitalen/overskuddet øker for hver måned ettersom boliglånet hennes betales ned. Dine månedlige leieutgifter gir deg derimot.... ikke en dritt, for å si det sånn. hun sitter med en bolig som ØKER i verdi??? HVor har du vært det siste året? Boligene - ALLE boliger - faller i pris, måned for måned. Hennes bolig blir mindre verdt for hvert minutt som går. Jeg som leier (jeg er ikke samme gjest som du kritiserer) får renteinntekter av de 700.000 jeg har på konto. Skjønner du? Jeg TJENER på å leie.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #8 Skrevet 3. november 2008 Bare le du. Jeg tviler på at renteinntektene dine utgjør 120 000 i året, som er nettofortjenesten jeg hadde på salget av siste bolig. At markedet svinger betyr ikke at bolig ikke er en trygg investering, man skal være temmelig blåst for å påstå noe sånt. De aller færreste kjøper bolig for å selge et år eller to senere, folk flest skal bo der de bor i mange år og over tid øker verdien av boligen samtidig som lånet betales ned.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #9 Skrevet 3. november 2008 Bare le du. Jeg tviler på at renteinntektene dine utgjør 120 000 i året, som er nettofortjenesten jeg hadde på salget av siste bolig. At markedet svinger betyr ikke at bolig ikke er en trygg investering, man skal være temmelig blåst for å påstå noe sånt. De aller færreste kjøper bolig for å selge et år eller to senere, folk flest skal bo der de bor i mange år og over tid øker verdien av boligen samtidig som lånet betales ned. Du blander kortene noe fortreffelig.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #10 Skrevet 3. november 2008 Jeg blir skremt av at folk blir skremt av rentenivået nå. Det har ikke vært så høyt nivå så veldig lenge denne gangen og den kommer til å gå nedover igjen. Jeg synes det er merkelig om ikke folk tar høyde for perioder med høyere renter. Historisk sett er faktisk ikke renten så veldig høy nå, men ganske normal. Man bør takle et par år med dette rentenivået, selv om det kansje svir litt i pungen. Vi har selvsagt tatt høyde for renteøkning og har fremdeles mye å gå på. Allikevel kjennes det litt kjipt at rentebeløpet er så mye større enn selve avdraget. Og for oss vil jeg tro at det helt klart lønner seg å eie. Vi betaler jo til oss selv og selv om boligene akkurat nå synker i verdi så har vi økonomi til å sitte på huset til det blir bedre tider igjen. Skulle vi ut på leiemarkedet nå ville vi nesten betalt det samme i måneden for tilsvarende bolig (kanskje litt mindre), og da ville vi ikke fått spart noe mer enn i dag. Vi kjøpte for 3 1/2 år siden og fremdeles har boligen høyere verdi enn det vi betalte den gangen, i tillegg har vi betalt ned på gjelda og har større egenkapital.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #11 Skrevet 3. november 2008 At markedet svinger betyr ikke at bolig ikke er en trygg investering, man skal være temmelig blåst for å påstå noe sånt. De aller færreste kjøper bolig for å selge et år eller to senere, folk flest skal bo der de bor i mange år og over tid øker verdien av boligen samtidig som lånet betales ned. Nå må du høre. Bolig er ikke lenger en trygg investering. Det andre du tar feil i er at verdien økes over tid, den GJØR ikke det lenger. Den gjorde det de siste 20 årene, men nå taper den seg. Det er alle ekspertene enige om, den eneste som er uenig er du Til dere som sitter med bolig og vurderer å selge, GJØR DET! Selg fort som f, for fra februar neste år synker prisene til bunns.
Gjest Gjest_gro_* Skrevet 3. november 2008 #12 Skrevet 3. november 2008 De to siste leilighetene mine solgte jeg med hhv 600 000 og 500 000 kr i netto fortjeneste. Sånn sett så kan renter stige og nåværende bolig synke rimelig mye før jeg "går i tap" på å være i boligmarkedet istedenfor å leie. Hele poenget er å ligge unna investeringer som du kan risikere å bli "tvunget" til å selge på ugunstige tidspunkt. Verdien på boligen er egentlig ikke så viktig med mindre du er i ferd med å selge. Første leiligheten hadde jeg egentlig tenkt å flytte fra sist gang boligmarkedet var dårlig. Derimot bestemte jeg meg for heller å bite i det sure eplet å bli boende 1-2 år lengre istedenfor å flytte til annen kant av byen. Ja det ble lengre reisevei til jobben, men boligverdien gikk opp rimelig mye i det året og dermed ble det klart for salg allerede 11 måneder senere. Nå har jeg kjøpt meg hus mens boligmarkedet var på sitt maximum. Solgte også leiligheten min etter at markedet var gått ned igjen. Derimot er det lenge til markedsverdien har sunket til den prisen jeg kjøpte for så jeg var aldri bekymret for å gå med tap. Boligen jeg har investert i er gjort med tanke på at jeg kan fikse å bo her resten av livet.. har lån innenfor 60% (pga trivelige salgsgevinster i tidligere boligsalg) og kommer ikke til å bekymre meg om renta dobles en gang Den som evt driter seg ut er de som nå kvitter seg med bolig på bunnpris og ikke tør/har mulighet til å kjøpe seg nytt. Da risikerer man å ha kjøpt til høy pris, solgt til lav pris og ender opp med kanskje å kjøpe til stigende pris igjen om noen år. Da er det faktisk bedre å holde nervene i sjakk slik jeg gjorde med første bolig og avvente det hele.
flickan Skrevet 3. november 2008 #13 Skrevet 3. november 2008 Nå må du høre. Bolig er ikke lenger en trygg investering. Det andre du tar feil i er at verdien økes over tid, den GJØR ikke det lenger. Den gjorde det de siste 20 årene, men nå taper den seg. Det er alle ekspertene enige om, den eneste som er uenig er du Til dere som sitter med bolig og vurderer å selge, GJØR DET! Selg fort som f, for fra februar neste år synker prisene til bunns. hehe.. det er vel strengt tatt du som tar feil her.. Om man ser over de siste 100 årene har boligprisene bare gått en vei, oppover. Og ja, det har vært fall før også.. Men på lang sikt lønner det seg. Alltid. Er vel bare du som ikke har fått med deg det. Men man skal ikke spekulere i bolig nå, det er ikke akkurat tiden for det. Man må kjøpe for å bo over lang tid.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #14 Skrevet 3. november 2008 Men på lang sikt lønner det seg. Alltid. Lønne seg i forhold til hva? Hvem tror du kommer økonomisk best ut av det om 20 år - de som kjøpte for ett år siden, eller de som kjøper framover nå? Etternølerne må betale en fantastisk høy leie for å få det regnestykket til å gå opp.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #15 Skrevet 3. november 2008 hehe.. det er vel strengt tatt du som tar feil her.. Om man ser over de siste 100 årene har boligprisene bare gått en vei, oppover. Og ja, det har vært fall før også.. Men på lang sikt lønner det seg. Alltid. Er vel bare du som ikke har fått med deg det. Men man skal ikke spekulere i bolig nå, det er ikke akkurat tiden for det. Man må kjøpe for å bo over lang tid. Kjære deg, jeg jobber faktisk innenfor økonomi- og eiendomanalyse, det du sier er nesten ikke verdt å kommentere. Den som kjøper bolig i dag med tanke på å investere, den gjør et meget uklokt valg. Det vil være lenge til prisene stiger igjen, DERSOM de stiger. Du tror vel ikke at de bare skal bittelitt ned og så stige til himmels igjen? Du forstår at folk har brent seg på dette nå? At bankene aldri vil låne ut så store summer igjen? At arbeidsledigheten vi snart vil få se også kommer til å bremse en eventuell boligprisoppgang? Sett deg heller litt inn i realitetene istedet for å bombardere meningsmotstanderne dine med infantile funderinger ift boligproblematikken
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #16 Skrevet 3. november 2008 Den som evt driter seg ut er de som nå kvitter seg med bolig på bunnpris og ikke tør/har mulighet til å kjøpe seg nytt. Da risikerer man å ha kjøpt til høy pris, solgt til lav pris og ender opp med kanskje å kjøpe til stigende pris igjen om noen år. Da er det faktisk bedre å holde nervene i sjakk slik jeg gjorde med første bolig og avvente det hele. Jokerfaktoren her er i hvilken grad folk kan kvitte seg frivillig med boligen, eller blir tvunget til det.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #17 Skrevet 3. november 2008 Men på lang sikt lønner det seg. Alltid. Det lønner seg ikke til ethvert tidspunkt å kjøpe i stedet for å leie, derfor blir det feil å si alltid. Når prisene er på topp, før eller i begynnelsen av en nedgangsperiode, lønner det seg ikke nødvendigvis. Ofte (?) blir rentene høye i en slik periode også for å dekke opp bankenes tap, slik at det kan bli vanskelig for mange å betjene lånet og mye går til renter samtidig som verdien av boligen faller mens du bor der. Hvis man har mulighet for å leie relativt rimelig i en slik periode er ikke det dumt.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #18 Skrevet 3. november 2008 Det lønner seg ikke til ethvert tidspunkt å kjøpe i stedet for å leie, derfor blir det feil å si alltid. Når prisene er på topp, før eller i begynnelsen av en nedgangsperiode, lønner det seg ikke nødvendigvis. Ofte (?) blir rentene høye i en slik periode også for å dekke opp bankenes tap, slik at det kan bli vanskelig for mange å betjene lånet og mye går til renter samtidig som verdien av boligen faller mens du bor der. Hvis man har mulighet for å leie relativt rimelig i en slik periode er ikke det dumt. Halve innlegget ble borte Poenget er vel at så lenge en løper forholdsvis stor risiko for å MÅTTE selge med tap (fordi en av forskjellige grunner må selge), lønner det seg ikke å kjøpe. Men om en kjøper bolig for å BO resten av livet eller i hvert fall i mange år, lønner det seg mer. Det skal bli mest interessant å se hvordan det går med alle ett- og toromsleilighetene som har fungert som springbrett for de som var tidlig nok ute i boligmarkedet på 90-tallet. Når prisene er så høye som de er nå vil det ikke lønne seg for noen å kjøpe dem, fordi dette er boliger som selges etter få år når man går videre i livet med familie og jobb.
flickan Skrevet 3. november 2008 #19 Skrevet 3. november 2008 Vel, nå snakket ikke jeg om de som spekulerer i bolig, men om man kjøper for å bo der i lang tid mener jeg fortsatt det lønner seg å eie. Selv om det kan finnes kortere perioder hvor dette ikke stemmer. Men jeg snakke altså om på lang sikt. Om jeg kjøper nå og skal bo her i 15 år så tror ikke jeg man trenger å bekymre seg så veldig for om prisene synker eller stiger akkurat nå. Så lenge skatte og avgiftspolitikken er som den er er bolig et veldig gunstig sparealternativ.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #20 Skrevet 3. november 2008 La meg se om jeg forsto dette rett.. Det er altså ikke lønsomt å eie og jeg vil gå i tap de neste årene - selv om jeg ikke har tenkt å selge.... Jeg kjøpte et hus på nesten 300m2 og har 1.8 mål tomt. i et rolig og trivelig område ca 7 min fra Oslo S. Jeg leier ut 2 små hybelleiligheter og de dekker faktisk lånet ( betalte 2/3 av boligen og har lån på ca 1,2 mill). Jeg kjøpte huset 300 tusen under takst og rett før den siste stigningen av boligene.. Kan ikke se hvordan jeg skulle kunne tape på å eie? Kan noen forklare meg dette? Slik jeg ser det så må folk ha en plass å bo.. og Oslo er ikke en fraflyttnings kommune akkurat..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå