Gjest Gjest_Petronella_* Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Igår klarte jeg det kunstykket å miste laptopen i gulvet med en brak, i påslått tilstand. Skjermbildet låste seg og jeg måtte slå av maskina via av-knappen. Når jeg startet maskina på nytt kom det tikkelyder fra den, og skjermbildet hang. Jeg var trøtt og lei og tenke jeg fikk prøve igjen dagen etterpå. Som sagt, så gjort. I dag tidlig fikk jeg maskina opp å stå igjen uten tikkelyder. Det gikk ganske treig å starte ulike programmer, men den funket jo. Lastet ned Windows Vista oppdateringer. Men gleden var kortvarig. Fikk plutselig en blå skjerm uten noe feilmelding på, og etter dette ville ikke Windows starte. Maskina boota, men kom altså ikke inn i Windows. Jeg valgte da å kjøre en diskkontroll. Denne hang seg opp (eller tok ufattelig lang tid..), og jeg skrudde maskina av igjen manuelt. Jeg endte opp med å reinstallere Windows fra disk. Det funket en liten stund, før jeg fikk blåskjerm igjen og Windows ble utilgjengelig atter en gang. Prøvde reinstallere Windows et par tre ganger til via disk, men det ville ikke innstalleres. Så fant jeg frem cd'en med windows og prøvde reinnstallere operativsystemet på denne måten. Det funket. Jeg valgte å ikke innstallere Vista oppdateringene da jeg har hørt at mange opplever crash etter å ha lastet ned disse. Nå har maskinen vært stabil i mange timer. Tror dere maskina har helbredet seg selv, eller at reinnstalleringen av Vista vie cd har fått den stabil igjen? Hvor har det blitt av tikkelydene, kan de plutselig forsvinne av seg selv etter et fall? Hvis det var komponenter som ble skadet i fallet, så vil vel blåskjermen dukke opp før eller siden uansett?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Tikkelydene kan bety en skadet harddisk.
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Hvis harddisken er skadet, hvordan har det seg at jeg kan sitte og surfe på KG med en pc med skadet harddisk? Og pc'n har vært stabil i mange timer. Alt fungerer utmerket. Bedre enn før den smalt i gulvet faktisk. Men det var jo masse tikkelyder i går, og blåskjerm gjentatte ganger, så noe er jo skadet. Er vel bare et spørsmål om tid før pc'n takker for seg?
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Hvis harddisken er skadet, hvordan har det seg at jeg kan sitte og surfe på KG med en pc med skadet harddisk? Datamaskinen har forstått at harddisken er skadet, og lar være å bruke den delen. Hvis det er det som har skjedd.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #5 Skrevet 3. november 2008 Lar være å bruke delen av harddisken som er skadet altså. Så den effektivt er redusert i størrelse.
Fakse Skrevet 3. november 2008 #6 Skrevet 3. november 2008 Så lenge maskinen oppfører seg greit, så er dte jo bare å fortsette å bruke den. Men ta sikkerhetskopi av viktige data ofte(det bør man jo forsåvidt gjøre uansett da, men..). Selv om maskinen har lokalisert de døde segmentene på harddiksen etter fallet, så risikerer du at større deler eller hele disken plutselig takker for seg.
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 6. november 2008 #7 Skrevet 6. november 2008 Selv om maskinen har lokalisert de døde segmentene på harddiksen etter fallet, så risikerer du at større deler eller hele disken plutselig takker for seg. Det er det jeg frykter. Men etter reinnstaleringen av Windows har maskinen fungert fint i mange dager nå. Men jeg prøvde å innstallerer World of Warcraft på nytt, og fikk tidlig opp beskjed om at det ikke var nok diskplass igjen. I utgangspunktet har harddisken, lokal disk C, en kapasitet på 80 GB, og når jeg sjekker under kategorien "Datamaskin" står det oppført 63,8 GB ledig. Men det stemmer tydeligvis ikke. Ser ut til at harddisken er ødelagt pga. fallet, og at jeg nesten ikke har igjen diskplass til annet enn de aller nødvendigste programmene. Har en DATA-disk D på 20 G ledig av 20 G totalt, men aner ikke hvordan jeg eventuelt skal lagre WOW her, om det er slik at denne diskplassen er intakt.
Kamikatze Skrevet 6. november 2008 #8 Skrevet 6. november 2008 Ettersom maskina har vært i dørken, og fått seg en trøkk, bør den innom et verksted for å kikke etter løse kontakter og sånt som kan forårsake varmgang seinere. Og når harddisken har fåt en trøkk, er dette kanskje et godt tidspunkt til å bytte den ut med en større? Kjøp deg en bunke DVD-er, ta backup av alt, og benytt anledningen til å få inn 160-320 GB i den. Den gamle harddisken virker jo på sett og vis, så du kan sikkert stappe den inn i et USB-kabinett til en trehundrings, og bruke den til å sikkerhetskopiere saker og ting.
Fakse Skrevet 7. november 2008 #9 Skrevet 7. november 2008 Ettersom maskina har vært i dørken, og fått seg en trøkk, bør den innom et verksted for å kikke etter løse kontakter og sånt som kan forårsake varmgang seinere. Og når harddisken har fåt en trøkk, er dette kanskje et godt tidspunkt til å bytte den ut med en større? Kjøp deg en bunke DVD-er, ta backup av alt, og benytt anledningen til å få inn 160-320 GB i den. Den gamle harddisken virker jo på sett og vis, så du kan sikkert stappe den inn i et USB-kabinett til en trehundrings, og bruke den til å sikkerhetskopiere saker og ting. Gode råd, sånn bortsett fra at jeg tror ikke jeg ville ha brukt en "halvdød" disk til backup. Den lever nok på lånt tid, så det gjelder å redde ut det som er av viktige data så fort som overhode mulig.
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 8. november 2008 #10 Skrevet 8. november 2008 Takk for svar. Men alt av innhold på maskina, dokumenter, musikk, spill og bilder, gikk tapt da jeg valgte å reinnstallere windows fordi jeg ikke kom inn på windows på vanlig måte etter det O store fallet. Nå har jeg intet på pc'n annet enn oppstartsprogrammene som fulgte med Vista. Er student, så innholdet i lommeboka er ganske skral. Å sende pc'n inn på service for å bytte harddisken og se etter løse komponenter har jeg ikke penger til for tida. Men si at det ikke er løse komponenter, men en fucka harddisk; er det mye hokus pokus å bytte denne selv? Finnes jo endel instrukser på nettet og videoer på youtube for en 100% amatør som meg. Ellers vet jeg at jeg kommer til å savne å spille WoW i jula. Er det mulighet for å kjøpe en ekstern harddisk og lagre WoW på denne og spille spillet via den eksterne disken? Med en ekstern harddisk trenger jeg jo ikke ende opp med å kludre til hele interiøret på pc'n hvis jeg skulle driste meg til å åpne den for å bytte harddisk selv (noe som med 70% sannsynlighet hadde skjedd).
Kamikatze Skrevet 8. november 2008 #11 Skrevet 8. november 2008 Nei, det bør ikke by på uoverkommelige problemer å skifte selv, om du ser forskjell på en mus og en monitor. Det finns sikkert en oppskrift under HJELP i maskina di. Og en ny harddisk (HD) koster ikke skjorta. Eller blusa, heter det vel her på KG Det er lite hjelp i en ekstern disk, hvis den interne takker for seg. Da virker jo ikke maskina. Jeg vil tro at det går raskest med en intern HD, deretter en ekstern tilkoblet via firewirepluggen. (altså ikke USB). Har du tilgang på en erstatningsmaskin, om det verste skulle hende, kan en ekstern HD være midt i blinken. Aner ikke hva du trenger av plass til spill, men kanskje et stort minnekort kan være verdt å se på? - Sånn type 8-16 GB? Uansett tror jeg nok en sånn hendelse ville gjort meg en smule paranoid, og fått lommeboka til å hikke av angst, hver gang vifta startet...
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 8. november 2008 #12 Skrevet 8. november 2008 Nei, det bør ikke by på uoverkommelige problemer å skifte selv, om du ser forskjell på en mus og en monitor. Det finns sikkert en oppskrift under HJELP i maskina di. Og en ny harddisk (HD) koster ikke skjorta. Eller blusa, heter det vel her på KG Det er lite hjelp i en ekstern disk, hvis den interne takker for seg. Da virker jo ikke maskina. Jeg vil tro at det går raskest med en intern HD, deretter en ekstern tilkoblet via firewirepluggen. (altså ikke USB). Har du tilgang på en erstatningsmaskin, om det verste skulle hende, kan en ekstern HD være midt i blinken. Aner ikke hva du trenger av plass til spill, men kanskje et stort minnekort kan være verdt å se på? - Sånn type 8-16 GB? Uansett tror jeg nok en sånn hendelse ville gjort meg en smule paranoid, og fått lommeboka til å hikke av angst, hver gang vifta startet... Ikke at jeg helt forstår hva som menes med at HD går varm, men antar at det pga. lite kapasitet/skade ikke skal så mye til før den blir overopphetet (..). Iallefall går vifta på veldig raskt kontra hvordan det var før det lille uhellet mitt. Maskina låser seg også gjerne hvis jeg har to-tre vinduer oppe i IE. Den lever på lånt tid tydeligvis. Jeg har en reserve-laptop som er eksteriørmessig herpa (må bruke en tung bok for å støtte opp om skjermen), så den er ganske upraktisk men ellers fungerer den greit. Får kjøpe ekstern harddisk til den jeg skriver på nå, eller minnekort, og bruke denne inntil det sier stopp. For å spille WoW bør jeg vel ha 8-10 GB tror jeg. Men med ekstern HD eller minnekort er det altså slik at jeg lagrer WoW på minnekortet (eventuelt den eksterne harddisken) og dette erstatter den kapasiteten som maskinen har tapt pga. skadet HD, slik at maskina ikke fryser når jeg spiller WoW, forutsatt at det bare er HD som er skadet?
feuerstein Skrevet 8. november 2008 #13 Skrevet 8. november 2008 Jeg støtter Kamikatzes forslag om å kjøpe ny intern disk. Det er bare et tidsspørsmål før den interne tar kvelden, og ytelsen på eksterne disker er jevnt over elendig i forhold til interne, selv for trege bærbardisker. Å bytte disk på en bærbar er ofte mindre arbeid enn på en stasjonær. På min nåværende er det å skru løs én skrue, skli ut den gamle disken, skli inn den nye (og den passer bare én vei) og sette inn skruen igjen.
Fakse Skrevet 8. november 2008 #14 Skrevet 8. november 2008 Det er ofte ganske greit å bytte harddisk på en bærbar selv, gjerne greiere enn på en stasjonær pc. Finn grundige instruksjoner på hvordan det skal gjøres på akkurat din maskin, og sett i gang. Problemet er selvfølgelig at du ikke vet om det er mer som er galt, og om pc'en takker for seg i løpet av kort tid, vil jo penger til ny harddisk være penger ut vinduet. Uansett lurt å ha alt av viktige greier (spesielt skoleoppgaver og sånn!) som du jobber på nå på en ekstern disk eller minnepinne.
Kamikatze Skrevet 8. november 2008 #15 Skrevet 8. november 2008 Vel altså, det som skjer er at harddisken er skadd, og maskina forsøker etter beste evne å kompensere. Men dette kan du ikke regne med er en evigvarende tilstand. Slike harddisker har en lei tendens til å takke for seg, og vanligvis på det minst passende tidspunkt. Når du har en annen maskin, ville jeg også gått for en ekstern harddisk først, og tatt en kopi av dine fungerende data dit. Det er størrelsen på datastrømmen som avgjør hvor god en ekstern er i forhold til en intern. Hastigheten fra data er på disken, til det ligger i RAM. Om USB-koblinga er hurtig nok til at du kan spille uten hikke, kan jeg ikke svare deg på. Kanskje noen andre vet? Det jeg vet er at firewirekontakta er kjappere enn USB-kontakta, men at firewireharddisker er litt dyrere. Ser komplett har noen som har begge to. Sjekk i alle fall at den andre maskina har firewireinngang, før du eventuelt kjøper. Eller spander en tohundrings på et firewirekort til den, hvis det blir aktuelt. Og den der dolokkskjermen, den fester du en hyssing i øverst på baksiden, så kan du surre den noen tørn rundt en plugg
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 13. november 2008 #16 Skrevet 13. november 2008 Blir nok til at jeg forsøker bytte HD selv, virker som det mest fornuftige alternativet på sikt, men utsetter det til etter eksamen, og skriver skolesaker på pc'n som falt i gulvet enn så lenge og lagrer på minnepenn eller printer ut direkte slik at jeg ikke mister det, siden pc'n fremdeles går jevnt og trutt uten andre merkbare defekter enn noen hangups hvis jeg kjører flere programmer simultant. Blir spennende å se innsiden på en pc for første gang, håper jeg ikke føkker det til enda mer enn slik ståa er idag. Takk til dere som tok dere tid til å svare! Much appreciated. Og den der dolokkskjermen, den fester du en hyssing i øverst på baksiden, så kan du surre den noen tørn rundt en plugg
Kamikatze Skrevet 13. november 2008 #17 Skrevet 13. november 2008 (endret) Jeg tror nok du gjør rett i å skifte den interne harddisken, som du skriver. Du kan seinere kjøpe et eksternt USB-kabinett til noen få hundrelapper, til å sette den gamle i. Du kan bruke den gamle til underholdning og ting som ikke er kritisk, til du får råd til å skifte ut den med en ny. Da har du jo allerede kassen, og alt du behøver fra før. Og kan kjøpe en langt rimeligere innebygningsharddisk, som derved blir en ekstern. Lynlim, host host! (Du finner slike beslag, som holder koffertlokk oppe, i gamle stresskofferter, kassett/CD-kofferter, og annet som skal kunne ha åpent lokk. Kanskje du har no gammelt liggende å slenge? Endret 13. november 2008 av Kamikatze
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 13. november 2008 #18 Skrevet 13. november 2008 Lynlim, host host! (Du finner slike beslag, som holder koffertlokk oppe, i gamle stresskofferter, kassett/CD-kofferter, og annet som skal kunne ha åpent lokk. Kanskje du har no gammelt liggende å slenge? Har mye rask og rusk liggende, men ikke noe slikt nei. Den herpa pc'n, ikke den jeg skriver på nå (selv om den på sett og vis er herpa den også, men det synes heldigvis ikke ;p) er en gammel laptop fra 2004 som er totalvrak utvendig med ikke bare skjermdelen hengende i bare ledningen festet til resten av pc'n, men også manglende taster slik at jeg må koble til ekstern tastatur. Greit nok det, men blir alltid et stort prosjekt å skulle få pc'n opp og stå. Tror ikke jeg gidder bruke ett øre på å få tak i noe som kan få den til å se ut som en vanlig laptop da den er et lost case på alt for mange måter. Får nøye meg med å bruke et eksemplar av Ringenes Herre for å holde skjermen oppe Men tusen takk for gode råd! Akk, den som hadde 15 000 cash til en Mac!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #19 Skrevet 13. november 2008 Blir nok til at jeg forsøker bytte HD selv, virker som det mest fornuftige alternativet på sikt, men utsetter det til etter eksamen, og skriver skolesaker på pc'n som falt i gulvet enn så lenge og lagrer på minnepenn eller printer ut direkte slik at jeg ikke mister det, siden pc'n fremdeles går jevnt og trutt uten andre merkbare defekter enn noen hangups hvis jeg kjører flere programmer simultant. Blir spennende å se innsiden på en pc for første gang, håper jeg ikke føkker det til enda mer enn slik ståa er idag. Takk til dere som tok dere tid til å svare! Much appreciated. Lagre på minnepenn, evt brenn ut på cdr/dvdrplater, slik at du ikke mister noe personlige greier. Enig med Kamikatze om å skaffe taki en ekstern disk, du vil uansett trenge en slik til backup i fremtiden. Prisen er omtrent lik for både interne (laptop) og eksterne disker for tiden, men du får mer MB/krone hvis du går for en ekstern! En annen måte å bevare data på, er jo å kopiere filer over til den "utvendig herpa" maskinen via kabel. Den dyre måten å gjøre dette på, er å bruke en sånn, en rimeligere måte er å bruke en sånn. Veiledning til siste typen kabel, finner du her.
Gjest Gjest_petronella_* Skrevet 14. november 2008 #20 Skrevet 14. november 2008 Lagre på minnepenn, evt brenn ut på cdr/dvdrplater, slik at du ikke mister noe personlige greier. Enig med Kamikatze om å skaffe taki en ekstern disk, du vil uansett trenge en slik til backup i fremtiden. Prisen er omtrent lik for både interne (laptop) og eksterne disker for tiden, men du får mer MB/krone hvis du går for en ekstern! En annen måte å bevare data på, er jo å kopiere filer over til den "utvendig herpa" maskinen via kabel. Den dyre måten å gjøre dette på, er å bruke en sånn, en rimeligere måte er å bruke en sånn. Veiledning til siste typen kabel, finner du her. Jøss, tusen hjertelig takk for alle tips og linker. Har minnepenn og lagrer alt viktig jeg driver med på pc'n, dvs. skolearbeid, for ca. annenhver setning jeg skriver
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå