Gjest Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Fellesutgifter er det man betaler i mnd for å betale ned bla fellesgjeld, vask, vedlikehold, (strøm, tv, internett). Fellesgjeld er lånet man har på siden når det gjelder leiligheten, om man f.eks betaler ned hele fellesgjelden når man kjøper boligen så får man mindre fellesutgifter.
thapara Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Fellesgjelden er den gjelden borettslaget har på eiendommen, en viss andel av denne "henger ved" din leilighet. I veletablerte borettslag vil din andel være under 100 000, mens mange nye borettslag har høy andel fellesgjeld (1-2 mill). Høy fellesgjeld er ikke så bra. Hva fellesutgiftene dekker varierer fra sameie til sameie. Noen steder betaler man for vaktmester (vasking, snømåking pluss forefallende), kommunale avgifter, varmtvann, og avdrag på fellesgjelden. Tror det skal være oppgitt hva fellesutgiftene faktisk dekker. Om man f. eks skal betale 5000 i mnd, og det ikke dekker fellesgjeld kan man begynne å lure, men 2000-3000 tror jeg er helt vanlig, og ikke stort mer enn det du ville betalt om du hadde eid selv.
Gjest Mann på 43 Skrevet 4. november 2008 #4 Skrevet 4. november 2008 Fellesgjelden er den gjelden borettslaget har på eiendommen, en viss andel av denne "henger ved" din leilighet. I veletablerte borettslag vil din andel være under 100 000, mens mange nye borettslag har høy andel fellesgjeld (1-2 mill). Høy fellesgjeld er ikke så bra. Hva fellesutgiftene dekker varierer fra sameie til sameie. Noen steder betaler man for vaktmester (vasking, snømåking pluss forefallende), kommunale avgifter, varmtvann, og avdrag på fellesgjelden. Tror det skal være oppgitt hva fellesutgiftene faktisk dekker. Om man f. eks skal betale 5000 i mnd, og det ikke dekker fellesgjeld kan man begynne å lure, men 2000-3000 tror jeg er helt vanlig, og ikke stort mer enn det du ville betalt om du hadde eid selv. Høy fellesgjeld er da bare en fordel nå. Jeg har en leilighet med fellesgjeld 730000 og innskuddet var 320000. Om jeg skulle betalt alt selv måtte jeg ha egen gjeld på 1050000. Fellesgjelden har en rente som nå ligger rundt to, tre prosent under deg jeg selv ville fått. På ett år betyr forskjellen bare her nesten 20000 sparte rentekroner. Om markedet detter slik enkelte tror så ville min leilighet kunne hatt en verdi på litt over 600000. I et slikt tilfelle kan jeg gå fra leiligheten min og bare tape innskuddet. Hadde jeg hatt all gjelden privat ville jeg tapt 130000 til. Fellesgjeld er ikke farlig men sjekk hva du får. Ser at enkelte oppgir fellesutgifter uten rentekostnader av fellesgjelden. Her hadde jeg ikke turt å kjøpe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå