Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En liten avsporing fra Obama-McCain-tråden på aktuelt-forumet hvor det ble påpekt at Obama er muslim siden han har muslimsk far.

I tillegg har jeg forstått det slik at for å være jødisk må man ha jødisk mor.

Hva blir da barn av jødisk mor og muslimsk far?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja....religion er vel ikke akkurat direkte arvelig så ikke så lett å si før barnet eventuelt blir stor å velger selv.

Kanskje barnet blir buddist :fnise:

Skrevet

Eller hindu ;)

Skrevet

Baha'i ville jo vært et praktisk kompromiss...

Skrevet (endret)
Tja....religion er vel ikke akkurat direkte arvelig så ikke så lett å si før barnet eventuelt blir stor å velger selv.

Det både stemmer og stemmer ikke, det du sier her.

Hvis du er født av en jødisk mor, så er du jøde.

Ellers sakset jeg litt fra det mosaiske trossamfunnet:

11. Hvem er jøde?

En jøde er en person som er født av en jødisk kvinne eller som har konvertert til jødedommen.

I henhold til jødisk lov vil altså et barn født at jødisk mor og muslimsk far være jøde.

Endret av Brunhilde
Skrevet
En liten avsporing fra Obama-McCain-tråden på aktuelt-forumet hvor det ble påpekt at Obama er muslim siden han har muslimsk far.

Strengt tatt ble det vel ikke påpekt, det ble påstått.

Jeg tenker at Obama er muslim på samme måten som jeg er kristen. Det vil si: Ikke i det hele tatt. Men akkurat som det finnes en prest et sted med mitt navn i bøkene, så sitter det kanskje en mullah og har Barack Hussein Obama med i sin oversikt over muslimer fra Obamaslekten. Selv om jeg er hedning og han er kristen.

Skrevet

Obama har for øvrig ateistisk, men tidligere muslimsk, far.

Skrevet
Det både stemmer og stemmer ikke, det du sier her.

Hvis du er født av en jødisk mor, så er du jøde.

Ellers sakset jeg litt fra det mosaiske trossamfunnet:

I henhold til jødisk lov vil altså et barn født at jødisk mor og muslimsk far være jøde.

Men hva med islamsk lov da?

Skrevet
Men hva med islamsk lov da?

Tja, si det. Jeg kjenner ikke islamsk lov og jeg var egentlig bare interessert i å få bekreftet (for meg selv) at jødedommen følger mor.

(På den annen siden regner jeg med at en muslim og en jøde som velger å slå seg sammen ikke er veldig troende, men det er bare min antakelse.) ;)

Skrevet

Et barn har ingen medfødt religion. At det indoktrineres gjør ikke saken annerledes.

Skrevet
Et barn har ingen medfødt religion. At det indoktrineres gjør ikke saken annerledes.

Uenig.

Skrevet

Alle barn av muslimsk far blir automatisk muslimer.

Skrevet

Det synes jeg vi trygt kan overlate til barnet selv å bestemme når det blir gammel nok til å bry seg om religion.

Skrevet

Logisk sett burde vel barnet da bli en muslimsk jøde? :biggrin:

Skrevet
Det synes jeg vi trygt kan overlate til barnet selv å bestemme når det blir gammel nok til å bry seg om religion.

Hvem er "vi", Pastor Knut?

Jeg syns det er helt naturlig å diskutere slike ting, men du syns kanskje noe annet? Jeg opplever utsagnet ditt som i overkant arrogant, ser du virkelig ikke selv at det kan oppfattes slik?

Skrevet
Hvem er "vi", Pastor Knut?

Jeg syns det er helt naturlig å diskutere slike ting, men du syns kanskje noe annet? Jeg opplever utsagnet ditt som i overkant arrogant, ser du virkelig ikke selv at det kan oppfattes slik?

Det er ikke nødvendig å legge opp til konfrontasjon, for det er fullt mulig å se innlegget mitt som et argument i diskusjonen. Fritt valg. Uttrykket "vi" er i denne sammenheng selvsagt ikke spesifisert.

Skrevet
Tja, si det. Jeg kjenner ikke islamsk lov og jeg var egentlig bare interessert i å få bekreftet (for meg selv) at jødedommen følger mor.

(På den annen siden regner jeg med at en muslim og en jøde som velger å slå seg sammen ikke er veldig troende, men det er bare min antakelse.) ;)

Det var min første tanke også.

Skrevet
Uenig.

Foreldrene sin religion tilfaller ikke nødvendigvis barnet per se. Forstår ikke hvordan folk kan påstå noe sånt i et fritt samfunn.

Skrevet
Foreldrene sin religion tilfaller ikke nødvendigvis barnet per se. Forstår ikke hvordan folk kan påstå noe sånt i et fritt samfunn.

Jo, i jødedommen tilfaller mors religion barnet, men den bestemmer ikke at barnet blir troende jøde, forstår ikke hvordan du ikke kan forstå det.

Gjest Gjest_pastor knut_*
Skrevet
Jo, i jødedommen tilfaller mors religion barnet, men den bestemmer ikke at barnet blir troende jøde, forstår ikke hvordan du ikke kan forstå det.

Nei, det er feil. Det er ikke religionen som tilfaller barnet, men den jødiske etnisitet. Det å være jøde behøver nemlig ikke ha noe med religion å gjøre. I karaittisk jødedom er det annerledes, for her er det farens linje som følges. Så dette spørsmålet er nok ikke så enkelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...