Jane F. Skrevet 3. november 2008 #1 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) På grunn av at familien til min samboer er så liten har han tilbydd seg at vi skal hode "julemiddagen" altså julaften. Jeg sa jo ja for min elskede samboer kan være veldig overtalende og så liker jeg familien veldig godt. Jeg kjenner jula kommer snikende opp og snurper sammen halsen selv om jeg hovedsaklig gleder meg mest, for nå slipper vi å reise så langt. Men så fikk jeg høre at mamma og pappa kanskje blir alene på julaften fordi min søster skal muligens feire sammen med sin samboers familie, og derfor kom jeg med den komentaren at "de kunne jo komme hvis de ville" så nå blir vi da 8 til middag. og da skal vi ha Ribbe og stek, for jeg bil ha ribbe og sambo stek, men dette gå det jo fint an å kombinere, om man kan lage mat. Jeg har aldri laget mat til flere enn familien hjemme og da var det enkle ting som gryterett og pizza og pølse og potetstappe.. huff og huff hva har jeg rotet meg opp i. Skulle aldri ha tilbydd oss dette men vi vil jo ikke at noen skal sitte alene på juleaften og både svigers og mine foreldre har lite hus og ikke plass til så mange til middag(pluss at vi har kjøpt oss nytt spisebord som vi ønsker å prøvekjøre ) Må si at jeg tror det blir koselig uansett, og får vel sikkert hjelp av både mamma og svigermor på kjøkkenet, svigermor har vel også jobbet som kokk en liten periode så det går nok bra og ribba har jeg hjulpet til med før(som da forsåvidt skal forstekes og fryses slik at det bare er steken som skal ligge i ovnen halve dagen) Så til fakta:Jeg vet jeg kommer til å glemme noe så det hade vært fin med litt hjelp til å lage en sjekkliste over ting man må kjøpe inn til jul. Både mat og tilbehør og kos i tillegg til kjøkkenutstyr (må kjøpe rivjern og kaffekanne feks) og andre ting som jeg ikke husker som kan være praktisk å ha når man får masse folk i hus. Endret 3. november 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigo-san Skrevet 3. november 2008 #2 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg var i dine sko for et par år siden- etter mange late og deilige år som "barnet" i familien skulle jeg plutselig lage julemiddag. Skummelt! Men det gikk helt fint. Vi er ribbe-mennesker, så alfa og omega var å lykkes med ribben. Jeg leste meg opp på alle tips, det bør du gjøre også. Google litt rundt og se på hvordan man får sprø svor og slikt. Ellers hadde jeg følgende liste: - Stor tynnribbe - Medisterkaker - Julepølse (startet med ribba først, og lot medisterkakene og pølsa komme under etterhvert) - Poteter (og persille til å klippe over) - Rosenkål - Rødkål (pose funker fint) - Surkål Det siste var min eneste, lille tabbe. For selv om posesurkål er OK, så er den altfor søt. Og det er en veldig enkel sak å lage hjemmelaget surkål. Det skal jeg gjøre i år, tar kanskje en halvtime ekstra, men det er det verdt. Mange drikker jo juleøl og akevitt til julemiddagen, så det er sikkert greit å ha det i hus. Selv foretrekker jeg en litt kraftig rødvin. Du får se an hva dere vil ha. Og farris, og evt brus. Husk på bordpynten. Du trenger (etter mitt skjønn) ikke å gå bananas med nisser og tjo og hei. Men bruk det peneste serviset. Og om du ikke har noen juleduk, så kan du enkelt lage stemning med en billig, mørkeblå stoffduk, små sølvstjerner som du strør over, og noen stearinlys. Og så, desserten. Her er det jo mange som liker riskrem. Personlig synes jeg det blir waaay over the top etter en kraftig middag. I steden lager jeg verdens beste fruktsalat (ingen boks-varianter i sirup her, men alle slags frukter og bær, med appelsinjuice, korinter og nøtter) og serverer den med en god vaniljeis. Så var det kakene. Som ingen orker. Fordi de er mette allerede, og fordi julekaker egentlig ikke er så fryktelig godt- med et par hedelige unntak. Jeg ville hatt et par sorter, kanskje sirupssnipper og kokosmakroner stående på et fat, og heller servert god kaffe og en likør/cognac til den eldre garde. Sånn er min oppskrift på en vellykket førstereis som juleselskapholder. Men det finnes utallige variasjoner. Og forresten- husk å kjøpe inn lomper og rakfisk for frokosten på første juledag, da kan du også bruke ribberester og annet snadder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 3. november 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) hehe ser at vi tenker veldig likt. Bortsett fra det med frokosten første juledag men godt tips med å bruke ribbe å slikt Tenkte jeg skulle bake to tre sorter, risboller(u/fett bare ris og mørk/lys sjokolade ), after eightkaker, og en til men den har jeg ikke bestemt meg for enda. Så skal jeg og mor til bestemor for å hjelpe henne med å bake flattbrød og lefser så da får jeg med meg litt der også, kanskje smultringer også. Fenomenalt med fruktsalat Yndlingsdesserten til sambo faktisk så det faller nok i smak leste litt rundt nå og fant et godt tips, å be folk ta med seg litt drikke, en vinflaske eller litt brus, øll for slikt er dyrt og det er langt til sverige fra der jeg bor:P Heldigvis har jeg ganske mye julepynt fra i fjor så det blir ikke noe problem, tok en titt nedi eska mi og det eneste jeg må få tak i er en duk som er stor nok til spisebordet. Og jeg får sikkert låne litt av min mor, for der hardet samlet seg opp litt iløpet av årene Endret 3. november 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonsai Skrevet 3. november 2008 #4 Del Skrevet 3. november 2008 *abonnere* En dag blir det meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 3. november 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 3. november 2008 (endret) Min egenJuleliste: Så jeg husker hva jeg har tenkt Middagen: Ribbe Kalvestek Sossiser Middagspølse Poteter Sur og rød kål Waldorfsalat? Flattbrød Tyttebær (!) Dessert: Fruktsalat vaniljesaus krem Drikke: Div brus +Julebrus <3 Pappvin conguac Baileys Kaffe Julegodt: pepperkaker smultringer div lefser aftereight kaker risboller Nøtter (ingen jul uten nøtter) Noe salt Julebrød <3 Pålegg til julefrokost: Røkelaks Rull Ellers: Duk Juletrefot (Låne/kjøpe) Endret 4. november 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelida Skrevet 3. november 2008 #6 Del Skrevet 3. november 2008 Skal også lage julemiddag for første gang i år! Hjelpe meg! Vi får stå på så godt vi kan, og X fingrene for at vi kan få en hjelpende hånd underveis! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 3. november 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 3. november 2008 Skal også lage julemiddag for første gang i år! Hjelpe meg! Vi får stå på så godt vi kan, og X fingrene for at vi kan få en hjelpende hånd underveis! Ja X for det... Rekner med det går bra da, men hadde ikke sett for meg at det skulle gå så fort. Mente det ikke var lenge siden det var sommer jeg! ;p Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sauen Shaun Skrevet 3. november 2008 #8 Del Skrevet 3. november 2008 Jeg hadde også satt pris på å få tyttebærsyltetøy til middagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 3. november 2008 #9 Del Skrevet 3. november 2008 Husk at svineribbe skal rutes (dvs svoren), gnis inn med salt og pepper og legges tildekket på et fat i kjøleskap e.l. med svorsiden ned i 1-2 døgn før steking. Hvis du bruker frossen ribbe, må du også huske på å ta den opp og tine sakte i kjøleskap en dag eller to før det igjen. Lett å glemme når man ikke har gjort det før! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camilla* Skrevet 3. november 2008 #10 Del Skrevet 3. november 2008 og sterk sennep (på glass). Tannstikkere til de "eldere". Jeg hadde min første julemiddag for noen år siden, og det gikk kjempebra! Leste meg opp på ribben, og lagde en "førjulsribbe -middag" til oss bare for å prøve... Familien min liker å ha forett. Foreldregenerasjonen er glad i røket laks på flattbrød. Så hadde jeg ribbe, medisterkaker og julepølse. Poteter og surkål. Som dessert - fruktsalat og is som dere har nevnt før. Jeg dekket med hvit duk og røde løpere på tvers av bordet. Har juleservice som vi brukte. Du kan ikke ha for mye stæsj på bordet pga alle fatene med mat, så gjør det enkelt. Jeg satte fatene på bordet før jeg pyntet bordet, så jeg så hvor stor plass de tok. Tror ikke du trenger mye kaker etter maten. Litt frukt utover kvelden er også godt. Kaker gikk det lite av hos oss. Du vet jo hva de fleste liker av de som kommer til dere. (noen liker peanøtter, andre snop, andre kaker..) Akevitt, juleøl, brus, farris, rødvin og conjac handlet vi inn. Dette kommer til å gå så fint ! Var nervøs jeg og, men det var det ingen grunn til ! (og så er det jo "baer" familien som kommer da.. og alle er i godt humør og hjelpsomme.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 3. november 2008 #11 Del Skrevet 3. november 2008 Ser at du ikke har noe slags saus på lista di. Noen bruker jo saus til svineribbe, mens andre bruker bare ribbefett. Om din familie er av de som bruker saus, så må du huske å ha i hus ingredienser til den. Vil tippe at samboeren din er vant med saus til steika, så da kan det jo være lurt å finne ut hvaslags type, og hva det skal være i den. Husk forresten at det ikke nødvendigvis trenger å være du som gjør all jobben, selv om middagen skal være hos dere. Kanskje blir svigermor glad for å få bidra til steik, og din mor glad for å få hjelpe med ribba? Og siden dette orginalt er samboeren din sin ide regner jeg med at det er en selvfølge at han har like mye ansvar for forberedelsene som du har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camilla* Skrevet 3. november 2008 #12 Del Skrevet 3. november 2008 Min egenJuleliste: Så jeg husker hva jeg har tenkt Middagen: Ribbe Kalvestek Sossiser Middagspølse Poteter Sur og rød kål Waldorfsalat? Flattbrød har du kalvestek også ? skal du ikke ha medisterkaker? Til varm ribbemiddag er vi vant med : ribbe medisterkaker julepølse surkål (evt rødkål for de som vil) poteter eple i båter og svisker (vet ikke om noen spiser dem, men de legges ved ribba inne i ovenen..) tyttebær sennep Og husk som en sier å rute opp ribben. Noen ribber er ferdig rutet opp. Om ribben ikke har en jevn tykkelse så legg en dyp tallerken snudd under ribben der den er tynnest. (mange har det uansett hørte jeg på jobben) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 4. november 2008 #13 Del Skrevet 4. november 2008 Heldigvis har jeg ganske mye julepynt fra i fjor så det blir ikke noe problem, tok en titt nedi eska mi og det eneste jeg må få tak i er en duk som er stor nok til spisebordet. Og jeg får sikkert låne litt av min mor, for der hardet samlet seg opp litt iløpet av årene Det går faktiskt alldeles jättebra att använda ett vanligt enfärgat underlakan till enkelsäng. Det bör dock inte vara allt för slitet... Jag har dukat både på vita, mörkblå och röda underlakan. Sätt på en löpare på mitten av bordet i avvikande färg, kanske använda bordstabletter (såna små "dukar" att ha under tallriken), och sen kommer grytunderlägg, uppläggningsfat med mat, flaskor, glas, någon julenisse?, ljusstakar och/eller telyshållare. Duken/lakanet kan dessutom tvättas på 80 grader så eventuella fläckar är lätta att få bort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 4. november 2008 Forfatter #14 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Hehe tenkte jeg også mn vi har ikke annet en frottelaken:P så da blir det like dyrt å kjøpe to laken enn en billig hvit/rød duk:P Endret 4. november 2008 av Jane F. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
camilla* Skrevet 4. november 2008 #15 Del Skrevet 4. november 2008 Du får mange fine billige duker. Men - man trenger ikke ha duk heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 4. november 2008 Forfatter #16 Del Skrevet 4. november 2008 Fikk snakket med svigermor og hun lovte å ta seg av steika, dvs. kjøpe en som er bra og hjelpe meg litt på kjøkkenet. så nå ble jeg glad. og om mamma og de kommer kommer hun til å hjelpe til også(det blir trangt på kjøkkenet hehe..) Kommer til å oppgradere lista mi etterhvert nå tror jeg. må vel ha planene klare snart, for å finne ut hva man har råd til å hva man må evt kutte ned på. Der slipper jeg å tenke på pynt hvertfall:P:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 4. november 2008 #17 Del Skrevet 4. november 2008 Ser du har fått mange gode tips til selve dagen. Julemat er ikke så veldig vanskelig, men det blir jo mange småting å huske på. Hva med å øve litt i helgene før jul? Vi startet allerede forrige søndag med første runde med pinnekjøtt og kålrabistappe. Hvis du sikter deg inn på å lage en julemiddag hver søndag i advent, har du jo fått en del trening når julaften kommer. Jeg husker jeg var kjempenervøs første gang jeg skulle servere ribbe, dette med svoren er jo veldig viktig...=) Men nå når jeg har laget julemiddager noen år, er det absolutt ingen sak lenger. (men så har jeg jo også fått meg blåselampe - sikrer svoren uansett komfyr) Når jeg skal ha så mange som 8 til middag, pleier jeg også alltid å be hver "gjest" ta med en kake, eventuelt en annen rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jane F. Skrevet 4. november 2008 Forfatter #18 Del Skrevet 4. november 2008 Takk for gode svar kjenner at presset på skuldrene letter for hver post som kommer inn. Må også legge til at dette er vår første jul i ferdigoppusset stue så det blir på en måte første jul hjemme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 5. november 2008 #19 Del Skrevet 5. november 2008 Det kommer til å bli så bra! Husk at det er du som har det mest kritiske blikket på alt, gjestene kommer ikke til å merke små ting som du kanskje ikke er helt fornøyd med. Etterhvert har jeg hatt noen juler hjemme hos meg, og det alle har hatt felles er at de er blitt veldig, veldig hyggelige. Det kommer din jul til å bli også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå