Gå til innhold

Vaniljeekstrakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I boka "Nigella Ekspress" er det en ting som går igjen i oppskriftene: Vaniljeekstrakt.

Problemet er at dette er ikke å få tak i Norge.

Kan jeg erstatte dette med noe annet, eller er dette å få tak i i et annet land?

Somebody?

Skrevet

Kanskje du kan prøve vaniljeessens eller vailjestang og skrape ut frøene??

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har en flaske vaniljeekstrakt som jeg mener å huske at jeg kjøpte på Ultra på Bryn i Oslo.

Men du kan jo bruke vaniljestang eller vaniljesukker i stedet. Se etter vaniljesukker som er laget av ekte vanilje dersom du vil ha mest mulig ekte vaniljesmak. Ellers er jo syntetisk vanilje en ganske bra etterligning, og helt ok til vafler og kaker og sånt syns jeg.

Skrevet

Du kan lage vaniljeekstrakt selv.

Se her.

:)

Skrevet
Se her.

Så vaniljeekstrakt kan lages slik som vaniljevodka. Da kan man vel bare dra på polet å kjøpe vaniljeekstrakt der da? :fnise:

Skrevet

Nå har jeg kjøpt noen flasker med vaniljeekstrakt i England, men jeg merker ikke forskjell på om jeg bruker den eller Tørsleffs Vanila (som du får i stort sett alle større matbutikker). Jeg har forøvrig også sett vaniljeekstrakt på Ultra på Bryn, men jeg tror ikke alltid de har det inne.

Skrevet
Så vaniljeekstrakt kan lages slik som vaniljevodka. Da kan man vel bare dra på polet å kjøpe vaniljeekstrakt der da? :fnise:

Mulig, rent bortsett fra at vaniljevodka nok ikke vil ha like konsentrert vaniljesmak som det man er ute etter nar man bruker vaniljeekstrakt. Sant?

Gjest miramis
Skrevet
I boka "Nigella Ekspress" er det en ting som går igjen i oppskriftene: Vaniljeekstrakt.

Problemet er at dette er ikke å få tak i Norge.

Kan jeg erstatte dette med noe annet, eller er dette å få tak i i et annet land?

Somebody?

Jeg kjøpte vaniljeekstrakt på KIWI istad. Det stor sammen med romessens og sånne ting ...

Skrevet
Jeg kjøpte vaniljeekstrakt på KIWI istad. Det stor sammen med romessens og sånne ting ...

Den er ikke helt lik den engelske, dessverre - den norske er mye mer konsentrert. Så hvis du bruker den, trenger du ikke mer enn noen få dråper (mens Nigella jo gjerne slenger oppi en god teskje av den engelske varianten).

Gjest miramis
Skrevet
Den er ikke helt lik den engelske, dessverre - den norske er mye mer konsentrert. Så hvis du bruker den, trenger du ikke mer enn noen få dråper (mens Nigella jo gjerne slenger oppi en god teskje av den engelske varianten).

ok ... jeg skulle bruke den til Chocolate fudge cake på detsoteliv, og her er det den norske flasken som gjelder ;)

Skrevet

Jeg har brukt brun rom og bittelitt vanlijesukker jeg - funker som bare det i Nigellaoppskriftene i allefall :)

Skrevet
ok ... jeg skulle bruke den til Chocolate fudge cake på detsoteliv, og her er det den norske flasken som gjelder ;)

Hmm, så rart, der står det jo 2 ts... Kanskje de har endret på den norske, da, det er 3-4 år siden jeg undersøkte dette skikkelig. :)

Gjest Ludovie
Skrevet (endret)
Hmm, så rart, der står det jo 2 ts... Kanskje de har endret på den norske, da, det er 3-4 år siden jeg undersøkte dette skikkelig. :)

Det man får kjøpt i de fleste norske butikker er vaniljeessens, som i mange tilfeller ikke inneholder vanilje, men i stedet vanilin. Vaniljeekstrakt er derimot alltid laget av vaniljestenger.

Endret av Ludovie

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...