Gjest stille bryllup Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Vi ønsker å gifte oss i kirken på min runde dag. Det er en ukedag. Vi vurderte først å gjøre det hos sorenskriveren, men det føles mest riktig å kunne gjøre det i kirken. Vet noen om det vil la seg gjøre å gifte seg i kirken en vanlig ukedag eller er det kun lørdager dette går? Det blir kun oss, barna og noen av de nærmeste i familien.
Kristin Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Så lenge det ikke er mandag,(som de fleste prester ha fri på) så er nokdet ikke no problem! Ring kirkekontoret og snakk med de.. Gratulerer forresten!!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Tusen takk :-) Skal gjøre det. Prøvde å finne info på siden til den norske kirke, men der står alt annet nn akkurat det jeg lurte på ;-)
nanya Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Min venninne giftet seg i kirka på en fredag, men da hadde hun jobbet _veldig_ hardt for å få det til. Ukedagene er som regel avsatt til begravelser, for hennes del endte det med at hun måtte forskyve vielsen litt slik at de hadde hatt tid til evt begravelse på formiddagen.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 Oj, ja det hadde jeg ikke tenkt på. Er det kanskje slik at de ikke ønsker å gjøre to sånne ting samme dag? Skal ringe kirkekontoret i dag og spørre om muligheten her. (Er en fredag det er snakk om for oss også)
Mariblom Skrevet 4. november 2008 #6 Skrevet 4. november 2008 Vi hadde bestilt vielse på min manns runde dag, som var en lørdag. Presten ringte oss faktisk to uker før vielsen for å spørre om vi kunne ta det på en torsdag i stedet, da han egentlig skulle ha fri den lørdagen vi skulle gifte oss... Så det går tydeligvis an å gifte seg midt i uka
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 :-) håper det gikk greit for dere? Er jo litt redd for at vi ikke skal få det til, har blitt viktig for meg å kunne gjøre det akkurat denne dagen. Personlig tro gjør at kirken føles mest riktig.
Mariblom Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Jada, gikk greit for oss - vi insisterte selvsagt på å ha vielsen vår den dagen vi hadde bestemt (lørdagen), og det var ok for presten i og med vi forklarte at dette var en helt spesiell dato for oss. Men i og med han foreslo torsdag i stedet, så må jo det bety at det er helt greit å gifte seg midt i uka. Skjønner greia med kirkelig vielse. Det var også veldig viktig for oss, selvom vi ikke skulle ha noen gjester og stort kalas. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Så bra at dere fikk dagen dere ønsket. Da er det forhåpentligvis god mulighet for oss også. Blir spennende å ringe dit i dag. Det er ingen som kjenner til planene våre enda (foruten de som leser her ;-)) Gleder meg så utrolig til å få giftet meg med mannen i mitt liv :-)
Pastor Knut Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Vi ønsker å gifte oss i kirken på min runde dag. Det er en ukedag. Vi vurderte først å gjøre det hos sorenskriveren, men det føles mest riktig å kunne gjøre det i kirken. Vet noen om det vil la seg gjøre å gifte seg i kirken en vanlig ukedag eller er det kun lørdager dette går? Det blir kun oss, barna og noen av de nærmeste i familien. Joda, man kan godt gifte seg på vanlige ukedager. Det er ingen regel som sier at det må være lørdag, som er blitt den tradisjonelle vielsesdagen. Har kirken tid og kapasitet den dagen dere ønsker, da burde det gå greit. Det er stort sett et spørsmål om det passer med andre ting som også skal gjøres samme dag.
Litavesla Skrevet 4. november 2008 #11 Skrevet 4. november 2008 Vi gifta oss på en onsdag, men vet ikke om det blir det samme da vi gifta oss på nyttårsaften Gikk hvertfall greit for oss å booke prest og kirke til den dagen.
eleit Skrevet 4. november 2008 #12 Skrevet 4. november 2008 Vi skulle egentlig gifte oss på en ukedag, men har flyttet det til helg.. Det var ikke noe problem i vår kirke i allefall:) Tror også det er lettere å få den presten man ønsker ol. når man velger ukedag, fordi at når det er flere prester i ei kirke, har de hver sine helger.. Kan ikke tenke meg at det er noe problem!
Gjest stille bryllup Skrevet 6. november 2008 #13 Skrevet 6. november 2008 Da går vi og venter på svar fra menighetskontoret. Han jeg snakket med mente at det skulle la seg gjøre på en eller annen måte. Er begravelsesdagen i kirken, så kunne bli utpå ettermiddagen, men det er jo bare helt perfekt om det blir så. Spent på svaret. Vi har fått inn en kvinnelig prest som viasstnok skal være et vveldig fint menneske. Passer nok bra da vi ikke er et typisk tradisjonelt par.
Gjest Gjest Skrevet 6. november 2008 #14 Skrevet 6. november 2008 Så lenge det ikke er mandag,(som de fleste prester ha fri på) så er nokdet ikke no problem. Hvorfor jobber prester på søndager, de skulle jo hold ehviledagen hellig? Så har de mandagen hellig istden nå da plutselig?
Gjest stille bryllup Skrevet 12. november 2008 #15 Skrevet 12. november 2008 Hvorfor jobber prester på søndager, de skulle jo hold ehviledagen hellig? Så har de mandagen hellig istden nå da plutselig? Hi hi hi... så sant :-) Vi går fortsatt og venter på sikkert svar. Ringt dit i går og fikk beskjed av hun jeg snakket med at det med all størst sannsynlighet ville gå greit, men skulle gjerne hatt et 100% svar da.... Får vente litt til og fortsette å krysse fingrene ;-)
Pastor Knut Skrevet 12. november 2008 #16 Skrevet 12. november 2008 Hvorfor jobber prester på søndager, de skulle jo hold ehviledagen hellig? Så har de mandagen hellig istden nå da plutselig? Noen av oss har sabbaten som hviledag, dvs. lørdag.
Gjest stille bryllup Skrevet 13. november 2008 #17 Skrevet 13. november 2008 Fikk svar fra menighetskontoret i går og vi kan få giftet oss den ønskede dagen. Da dette er en fredag kunne vi få velge når på ettermiddagen til og med :-) Kjempegøy!!! Nå gleder vi oss sinnsykt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå