Gjest Birthe Skrevet 3. november 2008 #1 Skrevet 3. november 2008 Jeg fikk meg en liten aha-opplevelse da jeg leste dette. Jeg trodde faktisk ikke barn ble hørt i barnevernssaker i utstrakt grad. Og det er veldig godt å se at barnevernet kan innrømme dette selv. Nå gleder jeg meg til det blir vanlig praksis å høre på barnets ønsker også.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #2 Skrevet 12. november 2008 Paradoksalt nok har barnevernet manglet kompetanse og rutiner for å ta med barnestemmene i sine beslutninger. Dette sier Astrid Strandbu, forsker ved Barnevernets Utviklingssenter i Nord-Norge. Dette er jo egentlig et ganske oppsiktsvekkende utsagn. Tro om de ansatte i barnevernet kommer til å innrømme at dette er sant da?
Far til 2 Skrevet 12. november 2008 #3 Skrevet 12. november 2008 Jeg er også enig i at det er flott at denne erkjennelsen har kommet. Men jeg er forsiktig mht å være for optimistisk før jeg ser dette i praksis. Barnevernet har utifra de rapportene jeg har lest vist stor kreativitet for å omgå "normale rutiner" som skulle ha kvalitetssikret det arbeidet de har gjort. Deriblandt høre barna. I mange av de linkene vi har sett fra en del oppegående kritikere fra barnevernet viser det seg at barnet er glemt i den store krigen barnevernet har ført for å gjøre tiltak eller for å unngå å gjøre tiltak. Dette er i samsvar med min egen erfaring når det gjelder den kontakten jeg har hatt med barnevernet mhp tryggheten for egne barn. Men tross denne skepsisen skal vi være glad for at det faktisk finnes oppegående mennesker i barnevernet. Det er bare så synd de er i et så ekstremt mindretall foreløpig. Jeg er ikke i tvil om at det gradvis tvinger seg frem en erkjennelse også hos barnevernet, men den organisasjonsstrukturen og tradisjonen de synes å ha gir ikke håp for snarlig bedring. Vi må bare fortsette å applaudere de få som tør si fra om manglende fokus og kompetanse i egen etat. Da vil bedringene etterhvert komme raskere og raskere.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2008 #4 Skrevet 13. november 2008 Vi må bare fortsette å applaudere de få som tør si fra om manglende fokus og kompetanse i egen etat. Da vil bedringene etterhvert komme raskere og raskere. Enig! Og derfor dytter jeg denne tråden opp igjen. Er forresten ganske overrasket over at de ihuga barnevernstilhengerne ikke kommenterer denne saken. :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå