Gå til innhold

Sønnen min fikk penger...

Anbefalte innlegg

Gjest What to do?
Skrevet

Hva gjør jeg når sønnen min, som går i andre klasse, kommer hjem fra skolen og forteller at han har fått et større pengebeløp fra en jente i klassen? Det dreier seg om flere hundre kroner, og sønnen min har ikke bursdag før på vårparten, så det kan ikke være noen misforståelse der. Han har rett og slett fått penger, han viste meg sedlene i stad. Sønnen min er en type som leker med de fleste, han har flere ganger snakket om denne jenta, men ikke noe mer enn de fleste andre venner.

Hva gjør jeg med dette?

Han kan jo ikke beholde dem. Men hvordan går jeg fram? Hva om foreldrene til denne jenta tror at han har stjelt dem (jeg kjenner dem ikke, vet knapt hvem de er)? Bør læreren vite noe? Dette er veldig ukomfortabelt, og jeg vet ikke helt hva som er riktig å gjøre. Kan jo bare gi sønnen beskjed om at disse pengene skal XXXX ha tilbake, men så lenge de er så små burde jeg kanskje involvere andre? Har dere noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontak med jentas foreldre. Du har sikkert fått en klasseliste med navn og telefonnumre. Det ville jeg ha gjort :)

Skrevet

Som mlilja sier, ta det opp med jentas foreldre. Men gå for all del forsiktig fram, for det høres rart ut at ei så lita jente har så mye penger mellom hendene. Har hun tatt pengene fra sine foreldre kan det fort bli bråk, for jenta, eller for deg og sønnen din, eller alle tre.

Skrevet

Jeg hadde ringt foreldrene, og hadde jeg ikke hatt nummeret deres hadde jeg ringt læreren for å fått det :)

Skrevet

Det kan jo også være at barnet ditt har tatt pengene og lyver og sier han fikk de av denne jenta. Er vel ikke så uvanlig å lyve litt i den alderen.. uansett bør du vel ringe jentas foreldre og få saken ut av verden.

Skrevet

Ring foreldrene og ikke vær hysterisk.

Gjest ¤bella¤
Skrevet (endret)
Det kan jo også være at barnet ditt har tatt pengene og lyver og sier han fikk de av denne jenta. Er vel ikke så uvanlig å lyve litt i den alderen.. uansett bør du vel ringe jentas foreldre og få saken ut av verden.

Veldig enig i dette.

Hvorfor i alle land og dager skulle han plutselig fåt masse pnger av ei jente i klassen?

Endret av ¤bella¤
Skrevet (endret)

Snakk med foreldrene til det barnet som gav ditt barn denne pengesummen!

Fortell som det er, å gi da pengene tilbake.

Du snakker med ditt barn, og foreldrene til personen som gav deg penger snakker (forhåpentligvis) med sitt barn!

Endret av Silmarill
Skrevet

Uff, virket jeg virkelig så hysterisk, altså?

Det var ikke meningen. Jeg var ikke hysterisk, men jeg må innrømme at jeg syntes det var veldig ubehagelig! Og hadde jeg kjent foreldrene, hadde det vært enkelt nok, men jeg gjør jo ikke det.

Jeg ser at flere spør hvorfor jeg tror at sønnen min ikke lyver. Jeg kan selvsagt ikke vite det 100%. Men jeg har jobbet med barn i mange år, jeg vet hvordan de kan være. Og jeg bedømmer mine egne barn ganske så edruelig. Sønnen min kunne sikkert gjort mye rart, han kan være en ape til tider, men han vet hvor grensen går og er beskrevet som en "kjernegutt" av alle barnehageansatte og lærere han noen sinne har vært borti. Men det er klart at jeg holdt muligheten åpen. Likevel trodde jeg ikke at han faktisk hadde stjålet pengene, jeg antok at en liten jente i sin beste mening hadde gitt ham penger som ikke var hennes. Min sønn er en veldig populær type, han blir til og med bedt i jentebursdager, så at denne jenta på sin litt misforståtte måte ville vekke hans oppmerksomhet kan jeg skjønne.

Uansett, min søster sa at jeg burde droppe læreren og se på det som en privatsak, så jeg ringte foreldrene. Og det viste seg at de hadde snakket i mange timer om de forsvunne pengene, som lå i mammas pung men som plutselig forsvant. Jenta nektet ethvert forhold til det, men siden summen var den samme var det liksom ikke tvil. Foreldrene ble veldig glad for at jeg ringte, da kunne de få en slutt på diskusjonen. Vi snakket sammen og la på med en god tone. Avtalen er at sønnen min får pengene med i morgen, og skal legge dem ned i jentas sekk. Det med sekken er viktig, så de ikke blir borte.

SÅ det gikk bra, men jeg var rimelig oppskjørtet der et øyeblikk... Sønnen min har gjentatt og gjentatt at "Det var ikke min feil, jeg spurte henne ikke om penger, hun bare ga dem til meg" og jeg er tilbøyelig til å tro det. Men jeg har gitt ham en kraftig lekse om at det ikke er bare-bare å ta imot sånne summer uten grunn, og at det ikke nødvendigvis er "greit" selv om lekekameraten sier det.

Skrevet

Godt at det ordnet seg.

Men ja du virket litt hysterisk ;-)

Skrevet

Bra det ordnet seg :) Og det var ikke meningen å beskylde sønnen din for stjeling spesielt, men det kunne jo ha skjedd. Jeg kjenner jo ikke din unge :)

Skrevet

Så flott det ordnet seg !

Litt annen situasjon, men også ang penger:

I dag fortalte gutten min om en gutt i klassen som betalte noen jenter i klassen 50 kr hver for å heie på han i friminuttene - ved fotballbanen.

Synes ikke det er ok heller. De er 10 år. Skal jeg ta det opp med moren til gutten, læreren eller skal jeg bare la det ligge?

Skrevet

Jeg føler vel ikke helt at saken er ferdig slik flere andre synes å mene. Jeg er opptatt av hvorfor jenta tok pengene. Jeg ser to muligheter: Hun tok pengene først ved et innfall og fant ut senere at hun ville gi pengene til din sønn. I så tilfelle er nok saken over for deres del. Det andre alternativet er at hus så pengene og fant ut hun ville ta pengene for å bruke de til gjøre seg mer populær på skolen. I det siste tilfellet er det et barn som har problemer med å fungere sosialt og som trenger hjelp. Den hjelpen tror jeg i så tilfelle med skje i samarbeid/påvirkning fra de øvrige foreldrene. Det er rimelig dramatisk hvis et barn velger å stjele for å få seg venner (hvis det er tilfellet.)

Skrevet (endret)
Jeg føler vel ikke helt at saken er ferdig slik flere andre synes å mene. Jeg er opptatt av hvorfor jenta tok pengene. Jeg ser to muligheter: Hun tok pengene først ved et innfall og fant ut senere at hun ville gi pengene til din sønn. I så tilfelle er nok saken over for deres del. Det andre alternativet er at hus så pengene og fant ut hun ville ta pengene for å bruke de til gjøre seg mer populær på skolen. I det siste tilfellet er det et barn som har problemer med å fungere sosialt og som trenger hjelp. Den hjelpen tror jeg i så tilfelle med skje i samarbeid/påvirkning fra de øvrige foreldrene. Det er rimelig dramatisk hvis et barn velger å stjele for å få seg venner (hvis det er tilfellet.)

*poff* - feil å starte opp med mitt under her fant jeg ut...

Endret av Egotrippen?
Skrevet
I dag fortalte gutten min om en gutt i klassen som betalte noen jenter i klassen 50 kr hver for å heie på han i friminuttene - ved fotballbanen.

Synes ikke det er ok heller. De er 10 år. Skal jeg ta det opp med moren til gutten, læreren eller skal jeg bare la det ligge?

Det synes jeg du bare skal la ligge. Dette er ikke personlig, er bare snakk om en kreativ gutt som kommer til å nå langt her i livet om ingen prøver å kvele initiativet i ham. :)

Gjest Marillia
Skrevet

Godt at det hele ordnet seg! Jeg synes forøvrig at du ikke virket hysterisk, jeg...

Skrevet

Har en andre klassing egentlig noen formening om verdien av penger? Min stedatter går i 1 klasse og om hun får 20 kr eller 200 kr er hun like glad, om noe, så har jeg heller inntrykk av at hun synes 20 kr er "mer" fordi det er mynt, mens sedler er bare et stykke papir.. :)

Skrevet

Og det er det jentas foreldre som må ta tak i og ikke TS.

men enig i at barn ikke skal kjøpe seg venner.

Skrevet
Hva gjør jeg når sønnen min, som går i andre klasse, kommer hjem fra skolen og forteller at han har fått et større pengebeløp fra en jente i klassen? Det dreier seg om flere hundre kroner, og sønnen min har ikke bursdag før på vårparten, så det kan ikke være noen misforståelse der. Han har rett og slett fått penger, han viste meg sedlene i stad. Sønnen min er en type som leker med de fleste, han har flere ganger snakket om denne jenta, men ikke noe mer enn de fleste andre venner.

Hva gjør jeg med dette?

Han kan jo ikke beholde dem. Men hvordan går jeg fram? Hva om foreldrene til denne jenta tror at han har stjelt dem (jeg kjenner dem ikke, vet knapt hvem de er)? Bør læreren vite noe? Dette er veldig ukomfortabelt, og jeg vet ikke helt hva som er riktig å gjøre. Kan jo bare gi sønnen beskjed om at disse pengene skal XXXX ha tilbake, men så lenge de er så små burde jeg kanskje involvere andre? Har dere noen råd?

Dette må du ta fatt i. pengene kan være revervet på uærlig vis. Når det blir oppdaget, så kan hun si at din sønn har fått penger.

dette er ike en pike i 2 klasse sine penger. Ingen foreldre deler ut penger og sier at de skal gi dem vekk på skolen.

Ikke ring, men møt opp på døren. ha med pengene...si at du lurer på hva dette er for noe. Og at ditt barn ikke kan eller får ta i mot penger på den måten uten spesielle dager som bursdag.

Syns det er rart du ikke reagerte med en gang

Gjest orlando
Skrevet

Ville ikke sendt pengene med gutten på skolen slik at han skulle legge dem i jentas sekk. Huff. Så mye penger kan jo blir borte eller oppdaget av andre. Ville dratt hjem til jenta og levert dem direkte jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...