Gå til innhold

Kattungen min har diare

Linsi

Anbefalte innlegg

Kattungen min har fått diare. Jeg har to teorier på hvorfor:

Overgang fra babycat til kitten for. Den er 13 uker. Jeg har gjort det gradvis, men kunne kanskje gjort det enda mer gradvis.

Alternativ to er at den behandles med frontline. Sånn mot lopper. Det stod at det ikke skulle gies til kattunger under 12 uker, men dyrlegen mente det var greit at han fikk det nå.

Hva gjør man med diare hos kattunger? Hvis det varer fram til mandag går jeg selvfølgelig til dyrlegen med han, men inntil da, er det noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kinga

Kokt avsilt havresuppe med druesukker i er fint å gi første dagen (ikke med vanlig bordsukker i). Gi den så lettfordøyelig mat, som kokt kylling, kokt hvit fisk, fiskeboller, cottage cheese, godt kokt ris, kokt potet.

Det er svært viktig å få væske i kattungen. Drikker den ikke selv, må du "vanne" den (bruk en liten sprøyte uten spiss eller pipette og drypp i munnen). Blir kattungen veldig slapp, må du ringe dyrlegevakten.

Ormekur har du gjerne allerede gitt den flere ganger?

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Den har fått ormekur, og jeg gir den ikke melk!

Men jeg skal prøve kuren din Vibeke. Den drikker vann selv, og jeg bløyter opp maten hans, så han får i seg endel væske der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt pusen?

Fjern all mat med én gang. Vann er viktig for katten å få i seg for å unngå uttørkning. Vann skal derfor alltid være tilgjenglig for pusen. Og ikke gi mat de første 12-14timer. Gi kun vann.

Hvis diareen varer mer enn ett døgn, eller det opptrer blod i avføringen eller svart avføring, bør du egentlig kontakte veterinæren din ...

Gi pusen din litt diettmat. Dyrlegen din kan sikkert skaffe deg spesialdietter til dette formål. Du kan også gi fiskeboller, loff eller kokt ris, most i fiskebollekraften til en grøt. Man kan også gi litt kokt kylling- eller lammekjøtt og cottage cheese. :) Gi mange småporsjoner i stedet for ett stort måltid. Gå gradvis over til vanlig mat når magen er i orden igjen. Det er stor kvalitetsforskjell på kattemat. Bruk alltid et høy-kvalitetsfôr til pusen. ;)

Man kan også gi litt flytende kull eller kulltabletter i begynnelsen av sykdomsløpet.

Er jo luksus for pusen din, dette her. Holdt på sånn med pusen min også når den hadde diaré. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

Kattunger skal ikke fastes. Påkjenningen blir enorm om den i tillegg til diarè skal gå uten energi i kroppen. Fordelen ved å "roe tarmene" ved faste er mistet om kattens kropp ikke har overskudd til å bekjempe diarèen. Havresuppe er såpass mildt at det ikke plager tarmene nevneverdig, samt gir mye nyttig energi.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt skummelt å en så liten kattunge skal faste. Jeg pleier å gjøre det med hunden min, men det blir vel litt annerledes.

Men jeg skal prøve noe av den maten dere har foreslått, og gi den den vanlige maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Linsi, det er lurt å droppe den vanlige maten så lenge den har diarè. Hvis det er den maten den får diarè av, mener jeg.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg koke havregrynsuppe. Jeg kjøpte også litt cottage cheese. Kan jeg blande den oppi, eller skal jeg ta den sammen med noe annet til neste måltid??

Det burde jo egentlig ikke være så altfor stor overgang fra babycat til kitten da... Det er Royal Canin. Den har alltid hatt helt fint mage til nå.

Jeg får ihvertfall begynne med litt havresuppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Hvor striks du skal være, avhenger igrunnen av hvor kraftig diarèen er.

Bruk sunn fornuft, Linsi, og gjør som du har tenkt mht veterinær om diarèen ikke er over til mandag.

God bedring til pusebarnet ditt :D

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle råd. Pusen ville definitivt ikke ha havresuppen jeg brukte forholdsvis lang tid på å skaffe han... Men litt bløytet tørrfor med cottage cheese falt i smak. Etterpå ble det tørrfor med ris. Det falt også i smak.

I dag er han igjen i full fart rundt omkring her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo forsøke metoden vi bruker til syke ildere.

Kjør havresuppen i en blender slik at det blir helt fri for klumper. Kjøp deg en sprøyte og tvangsfôr den med det. (Vi lager "ducksoup av vann, vitaminolje og tørrfôr i blender osv..)

Zoolac kan også anbefales på det varmeste. Den inneholder snille mage/tarm-bakterier som skal hjelpe mot diaré.

Som de andre sier. Vann er VIKTIG! Det går raskt nedover med små dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg Vibekes råd! Voksne dyr bør ikke få mat de første 1 - 2 døgnene diarèn varer, mens en liten kropp trenger næring og først og fremst væske. Ris gitt sammen med vann er lurt siden den trekker til seg væske i magesekken og stabiliserer mageinnholdet.

Kan berolige med at så lenge katten tar til seg næring og væske på egenhånd og ikke har feber, så er det hele ganske ufarlig. Dyr får i seg mye rart og diarè som varer over flere dager er svært vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...