Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært så mye fram og tilbake om hvor bra det er med lightprodukter, og man sier så mye forskjellig. At det ikke er helt bra er en ting, men det er ike det jeg lurer på nå egentlig.

Mange sier at man blir feit av lightbrus, at det er bedre å drikke vanlig brus. At om man velger lightprodukter så blir man feitere enn om man spiser vanlige eller de orginale variantene. Hva er det som stemmer?

Lightprodukter inneholder færre kalorier og tar vi brusen feks, pepsi max kan man jo drikke svært mye og likevel telle antall kalorier på ei hånd. Min teori om at lightprodukter feter er at man tror man spiser mindre enn man gjør og dermed spiser mer senere som gjør at man får i seg fler kalorier enn hva man ellers ville gjort. Og at lightbrus gjør deg mer sulten enn annen brus, slik at du i ettertid spiser mer og får i deg flere kalorier. Er det dette som menes med at lightproduketene feter? Eller blir man feit av selve produktene? Er det de kunstige søtstoffene som på en måte hemmer forbrenningen eller noe? lurer bare på dette... For blir man feit om man bare drikke pepsi max og ikke spiser mere? eller hadde manblitt tynnere om man hadde droppet pepsi maxen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har vært så mye fram og tilbake om hvor bra det er med lightprodukter, og man sier så mye forskjellig. At det ikke er helt bra er en ting, men det er ike det jeg lurer på nå egentlig.

Mange sier at man blir feit av lightbrus, at det er bedre å drikke vanlig brus. At om man velger lightprodukter så blir man feitere enn om man spiser vanlige eller de orginale variantene. Hva er det som stemmer?

Lightprodukter inneholder færre kalorier og tar vi brusen feks, pepsi max kan man jo drikke svært mye og likevel telle antall kalorier på ei hånd. Min teori om at lightprodukter feter er at man tror man spiser mindre enn man gjør og dermed spiser mer senere som gjør at man får i seg fler kalorier enn hva man ellers ville gjort. Og at lightbrus gjør deg mer sulten enn annen brus, slik at du i ettertid spiser mer og får i deg flere kalorier. Er det dette som menes med at lightproduketene feter? Eller blir man feit av selve produktene? Er det de kunstige søtstoffene som på en måte hemmer forbrenningen eller noe? lurer bare på dette... For blir man feit om man bare drikke pepsi max og ikke spiser mere? eller hadde manblitt tynnere om man hadde droppet pepsi maxen?

Det er ikke light produtktene som gjør deg feit! Det er antall kalorier ekstra du får i deg om dagen som gjør deg feit. Selvfølgelig er det mye bedre å velge light produkter enn vanlige dersom man vil holde vekta, det er bare å lese på innholdsfortegnelsen. Man kan drikke så mye pepsi max man bare orker og det vil likvel nesten ikke inneholde noe energi. Selv drikker jeg kun light produketr fremfor original og jeg er tynn. Det man må passe på er hva man spiser, og noen sier at man får økt matlyst av light produkter, det gjør ikke jeg, men det er jo forskjellig fra person til person.

Skrevet

Det er mindre kalorier i lightproduktene. Om du spiser nøyaktig det samme som før, bare bytter til lightversjonen, så vil du få i deg færre kalorier.

Det man mener med at det er "fetende" med lightprodukter, er som du sier at folk gjerne tillater seg å spise mer når det er lightprodukter.

Det er også en del undersøkelser med at kunstige søtningsstoffer kan redusere forbrenningen, og øke sultfølelsen.

Produktene i seg selv er ikke fetende, det er om man begynner å øke inntaket at man kan bli feit.

Skrevet

Man legger ikke på seg at lettprodukter i seg selv, men flere studier har vist at de kan øke appetitten, og at man da legger på seg som en følge av at man spiser mer enn man ellers ville gjort.

Skrevet

Teorien er vel at raske karbohydrater øker utskillelsen av insulin i kroppen og insulinet hemmer fettforbrenningen og øker apetitten.

Noen mener at kroppen ikke kan skille mellom søtstoffer og karbohydrater og at lettbrus også vil hemme fettforbrenningen og øke apetitten, og at man derfor legger på seg.

Enkelte andre lettprodukter er gjort mindre fete, men det er i stedet puttet i mer karbohydrater. Og produkter med mye karbohydrater kan gjøre at enkelte legger på seg.

Jeg har akkurat lest en bok av en mann som heter Skaldeman. Han har gått ned 60 kg kun ved å endre kosthold. Hans teori er at en bør spise mest mulig fet/naturlig mat, og unngå karbohydrater. Teorien hans er at det er denne typen mat kroppen er tilpasset fra Steinalderen. Han har ikke tenkt på kalorier og mener at om man følger denne metoden kan man gå ned i vekt uten å sulte seg og uten å trene. Men jeg regner med at mange her på forumet vil si at dette bare er tull. Og at kalorier forbrent i forhold til inntaket er alt som gjelder.

Selv har jeg tro på at sammensetningen av kosten er viktig, og at det er er forskjell på mennesker. Jeg tror på at mye karbohydrater gjør enkelte fete, det er en grunn til at man sier at menn, som drikker mye øl = flytende sukker, har ølmage.

Det er jo faktisk slik at mange som er veldig overvektige faktisk ikke spiser veldig mye.

Nyere forskning har jo også antydet at stress kan gjøre mennesket overvektig og mange blir stresset hvis de spiser en sjokolade f.eks. fordi det er fyfy.

Skrevet

Den kunstige søtningen som er i lightbrus vil gjøre at blodsukkere synker, og man kan føle seg mer sulten pga det og dermed spise mer.

Kunstig søtning kan hos enkelte føre til at vekttaper stopper om man slanker seg.

Når enkelte sier at man kan legge på seg av lightprodukter tror ikke jeg det er brus de snakker om, men andre lightprodukter. For som det er sagt over her blir fettmengden i disse produktene redusert og tilsatt flere karbohydrater. Karbohydrater kan føre til overvekt hos enkelte. Det er helt utrolig hvor mye det er mulig å gå ned ved å følge kostfilosofier som Ketolyse, Skaldeman og Atkins. Og jeg tror det er først når man blir kjent med disse filosofiene at man skjønner hva alle disse karbohydratene kan gjøre med kroppen vår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...