Gå til innhold

skap mat

Gjest Gjest_pia_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_pia_*
Skrevet

noen som har noe tips til BILLIG mat man kan lage selv. gjerne av sånne standarting man alltid har i skapet.

ALLE forslag blir tatt i mot med åpne armer

Skrevet

Gryterett! F.eks. kan du ta utgangspunkt i denne: http://www.mineoppskrifter.no/view_recipe....rter%29_med_ris

Den lagde jeg en gang og den ble ganske god - og selv om jeg ikke har heeelt roen på priser på alt mulig mat, så vil jeg tro at dette er billig, spesielt om du har karri fra før. Jeg droppet ananasen (liker ikke varm ananas). Kan hende nøtter er dyrt? Da går det jo an å droppe de også. Evt tilsette noe annet? Vil tro den kan varieres i det uendelige.

Grønnsakssuppe er billig og godt (om du ikke velger de dyreste grønnsakene).

Spaghetti med olje, hvitløk og chili er også godt. Blir litt bedre med litt hakket persille, men da blir det med ett mye dyrere også.... Hvis du ikke dyrker din egen persille ;)

Det er også lett å lage god tomatsaus til pasta av bokstomater til 5 kroner. Hvis du alltid har løk, hvitløk og godt utvlag av krydder... Revet gulrot, små paprikabiter, purre er også godt i. Ikke nødvendigvis alt - du tar det du har :)

Blomkålsuppe kan være billig - om du har mel, smør, fløte....

Skrevet

Kladdekake, til kaffekos med eller uten gjester:

100 g smør/margarin

3 dl sukker

1.5 dl mel

1 ts vaniljesukker

0.5 ts bakepulver

4 ss bakekakaopulver

2 egg

Superenkel, du bare smelter smøret og rører alt sammen i gryten, heller over i kakeform (20 cm diameter og 35 min, eller som jeg gjør 24 cm og ca 30 min, fordi jeg ikke har 20 cm form), og steker på 175 grader. Den er mørk og blir litt fuktig/seig inni. Den kan fryses, og er også veldig god etter en dag i kjøleskapet, pluss at den er veldig rask og ikke lager mye oppvask med alt i en gryte.

Skrevet

Grateng.

Basis: mel, smør, melk, egg, muskat, salt/pepper, pasta, ost.

Tilsett valgfritt kjøtt/fisk og grønnsaker, eventuelt la være. :)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du har i skapene, men jeg har i allefall alltid kikerter, røde linser og boksetomater - og litt basisgrønnsaker (løk, hvitløk, gulrøtter...). Belgfrukter er veldig billig, spesielt om du koker kikerter / bønner selv, og selvfølgelig fryktelig sunt. Røde linser er veldig greie siden de ikke trenger bløtlegges, og har kort koketid.

...lager for eksempel kikertgryte (sunt, billig og veldig godt!), gulrot- og linsesuppe, kjempegode kikertkaker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...