Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ganske sykt. Jeg har boliglån på 1,26 og betaler ca 8000 i måneden i bare renter. Er ikke det et helt sykt beløp? Pengene går rett ut vinduet!

Når er det renten går nedover? Var det ikke en periode for noen år siden hvor renten lå på 2-3%? Tenk så deilig det måtte ha vært å ha boliglån på den tiden!

Skulle nesten ønske at renter ikke fantes.... :kjefte:

Videoannonse
Annonse
Gjest Pupsilure
Skrevet

Vi har omtrent det samme :klem: Men det hjelper litt at vi betaler mindre skatt da :) Tenker på det jeg.

Skrevet

Ja, det hjelper jo litt på skatten, det glemte jeg :fnise:

Skrevet
Når er det renten går nedover? Var det ikke en periode for noen år siden hvor renten lå på 2-3%? Tenk så deilig det måtte ha vært å ha boliglån på den tiden!

På det laveste var styringsrenta 1,75 og utlånsrenta lå ca 1 prosent høyere. Men det kommer nok ikke til å skje igjen. Da var renta historisk lav. Den hadde aldri vært så lav tidligere. Tror ikke vi får noe særlig lavere utlånsrente enn vi har i dag med det første. Selv om Norges Bank setter ned styringsrenta så vil pengemarkedsrenta være høyere og bankene vil også tape mer i tiden som kommer, noe som krever høyere rentemarginer.

Skrevet

Jeg blir også skremt over hvor mye renta ligger på nå. Håper den går ned snart! Det er dyrt nok som det er nå synes jeg.. Man skal liksom ha råd til å leve litt og.

Men sant at det hjelper på skatten. Fikk igjen en del på skatten i år. Håper på å gjøre det samme til neste år og.

Skrevet

Jeg blir skremt av at folk blir skremt av rentenivået nå. Det har ikke vært så høyt nivå så veldig lenge denne gangen og den kommer til å gå nedover igjen. Jeg synes det er merkelig om ikke folk tar høyde for perioder med høyere renter. Historisk sett er faktisk ikke renten så veldig høy nå, men ganske normal. Man bør takle et par år med dette rentenivået, selv om det kansje svir litt i pungen.

Skrevet

Renten er vel på et relativt normalt nivå nå. Men når man betaler 8000 kroner i måneden bare i renter blir man jo oppgitt. Man oppfatter det jo slik at pengene går rett ut av vinduet.

Skrevet
Rart at et så stort økonomisk geni sitter på KG og spår og hjelper oss andre. En med så stor innsikt, burde kost seg på sin egen sydhavsøy med alle milliardene sine.

Den uttalelsen sier sitt om deg ;)

Skrevet

Tråden er delt. Resten finner dere her

Pasha mod

Skrevet (endret)

Ja, det er dyrt å låne penger, det kommer det alltid til å være. Og ja, det er surt å tenke tilbake to år å se på hva man betalte da i forhold til nå. Men, jeg mener at de som sliter pga renta nå har lånt for mye penger. Man må da regne med rentestigning når man låner, og i hvertfall viss man lånte når renta var utrolig lav.

Endret av Mamma1
Gjest Lilntin
Skrevet
Renten er vel på et relativt normalt nivå nå. Men når man betaler 8000 kroner i måneden bare i renter blir man jo oppgitt. Man oppfatter det jo slik at pengene går rett ut av vinduet.

Om det er noen trøst så betaler jeg 21 000 i mnd i renter:)

"uansett hvor ille du har det er det alltid noen som har det verre";)

Gjest Også skremt
Skrevet
Jeg blir skremt av at folk blir skremt av rentenivået nå. Det har ikke vært så høyt nivå så veldig lenge denne gangen og den kommer til å gå nedover igjen. Jeg synes det er merkelig om ikke folk tar høyde for perioder med høyere renter. Historisk sett er faktisk ikke renten så veldig høy nå, men ganske normal. Man bør takle et par år med dette rentenivået, selv om det kansje svir litt i pungen.

Jeg blir også skremt av de som mener vi har et høyt rentenivå nå! Hva skjer hvis rentene kryper opp i mot 10%, eller kanskje til og med over 10% ?

Historisk sett er ikke det en umulighet!

Da mine foreldre kjøpte leilighet i 1985, var boliglånsrenten rundt 14 %, noen få år senere lå den mellom 17 og 18 %. DET er høyt rentenivå!

Da vi (mannen og jeg) kjøpte bolig på begynnelsen i 2001/2002, lå boliglånsrenten på samme nivå som i 1985... 13-14%.

Normalt rentenivå ligger statistisk sett rundt 5-6 %, og på de oversiktene jeg har sett, ligger boliglånsrenten nå på rundt 7-8 %. Altså ikke så mye over normalt rentenivå.

Men det er vel slik at perioden med kunstig lav rente kanskje har gjort folk litt bortskjemte? At de har lagt seg til dyre vaner og levd litt over evne?

Skrevet

Jeg vil bare nevne om skattereformen av 1992, som reduserte rentefradraget fra over 60 prosent til maksimalt 28 prosent. Man kan derfor ikke sammenlikne 14% rente i 1985 og i 2008, nå får man jo ikke over 60% rentefradraget! :jepp:

Og 14% rente med over 60% rentefradraget tilsvarer jo egentlig renta på 5,6%. ;)

Skrevet

Man må vel ikke ut med så mye mer i måneden selv om renten har gått opp? Vi har et boliglån der terminbeløpene er på kr 7.000 over 30 år.

Nå betaler vi kr 8.500 i terminbeløp på grunn av den høye renten. Vi overlever men tåler ikke mer. Da må vi sell.

Gjest Også skremt
Skrevet
Jeg vil bare nevne om skattereformen av 1992, som reduserte rentefradraget fra over 60 prosent til maksimalt 28 prosent. Man kan derfor ikke sammenlikne 14% rente i 1985 og i 2008, nå får man jo ikke over 60% rentefradraget! :jepp:

Og 14% rente med over 60% rentefradraget tilsvarer jo egentlig renta på 5,6%. ;)

Ja det er klart, men man trenger ikke gå tilbake til 80-tallet for å se høye renter...

Renten var på mellom 13 og 14 % da vi tok opp vårt boliglån i 2001 (jeg husker ikke nøyaktig rentesats akkurat nå), og det var etter skattereformen i 1992!

Så fremdeles er ikke renten på samme nivå som den var for bare 7 år siden, den er faktisk lav i forhold...

Skrevet
Ja det er klart, men man trenger ikke gå tilbake til 80-tallet for å se høye renter...

Renten var på mellom 13 og 14 % da vi tok opp vårt boliglån i 2001 (jeg husker ikke nøyaktig rentesats akkurat nå), og det var etter skattereformen i 1992!

Så fremdeles er ikke renten på samme nivå som den var for bare 7 år siden, den er faktisk lav i forhold...

Jeg har problemer med å tro dette - da må du ha brukt tidenes dårligste bank isåfall. På den tiden hadde jeg en effektiv rente under 8%..

Skrevet
Jeg blir også skremt av de som mener vi har et høyt rentenivå nå! Hva skjer hvis rentene kryper opp i mot 10%, eller kanskje til og med over 10% ?

Historisk sett er ikke det en umulighet!

Da mine foreldre kjøpte leilighet i 1985, var boliglånsrenten rundt 14 %, noen få år senere lå den mellom 17 og 18 %. DET er høyt rentenivå!

Da vi (mannen og jeg) kjøpte bolig på begynnelsen i 2001/2002, lå boliglånsrenten på samme nivå som i 1985... 13-14%.

Normalt rentenivå ligger statistisk sett rundt 5-6 %, og på de oversiktene jeg har sett, ligger boliglånsrenten nå på rundt 7-8 %. Altså ikke så mye over normalt rentenivå.

Men det er vel slik at perioden med kunstig lav rente kanskje har gjort folk litt bortskjemte? At de har lagt seg til dyre vaner og levd litt over evne?

man må jo se i forhold til hva ting kostet på denne tiden å da!

man kunne jo få et hus for rundt 300.000 kr å da! nepe!!

Skrevet
Man må vel ikke ut med så mye mer i måneden selv om renten har gått opp? Vi har et boliglån der terminbeløpene er på kr 7.000 over 30 år.

Nå betaler vi kr 8.500 i terminbeløp på grunn av den høye renten. Vi overlever men tåler ikke mer. Da må vi sell.

Rentene merkes godt på boliglånet ja. Vi betalte 6000 i mnd for to år siden, nå betaler vi nesten 10000.

Skrevet
man må jo se i forhold til hva ting kostet på denne tiden å da!

man kunne jo få et hus for rundt 300.000 kr å da! nepe!!

Man må kanskje se prisene i forhold til lønnsnivå også da...!

En leilighet kunne koste 585 000, (reell pris), men når gjennomsnitts årslønn var 120- 150 000 (eller noe slikt), er ikke forskjellen så stor som du skal ha det til! Kålhue!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...