Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Hei leste på inkasso forum at gjelden slettes automatisk etter 4 år,om ikke inkassobyrået oppretter saken på nytt,er dette tilfelle eller????
Gjest Gjest_Anette_* Skrevet 3. november 2008 #2 Skrevet 3. november 2008 Hei leste på inkasso forum at gjelden slettes automatisk etter 4 år,om ikke inkassobyrået oppretter saken på nytt,er dette tilfelle eller???? Nei...
Leo Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Nei... Eh, jo. Hvis det ikke foreligger dom i saken og skyldneren ikke har undertegnet noe gjeldsbrev, må kravet fornyes hvert 3. år for å kunne opprettholdes. Inkassoselskapene har imidlertid gode rutiner for dette, så det skjer ikke veldig ofte at krav frafalles på denne måten og i så fall er det som regel snakk om krav av bagatellmessig størrelse.
Hanselot Skrevet 12. november 2008 #4 Skrevet 12. november 2008 Eh, jo. Hvis det ikke foreligger dom i saken og skyldneren ikke har undertegnet noe gjeldsbrev, må kravet fornyes hvert 3. år for å kunne opprettholdes. Inkassoselskapene har imidlertid gode rutiner for dette, så det skjer ikke veldig ofte at krav frafalles på denne måten og i så fall er det som regel snakk om krav av bagatellmessig størrelse. Inkassobyråene tar kravene over på langtidsovervåkning... så til TS, har du tenkt å prøve å spekulere på dette, kommer du til å sitte med skjegget i postkassa.
Esmarelda VillaLobos Skrevet 12. november 2008 #5 Skrevet 12. november 2008 Inkassobyråene tar kravene over på langtidsovervåkning... så til TS, har du tenkt å prøve å spekulere på dette, kommer du til å sitte med skjegget i postkassa. ..om han får plass da
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #6 Skrevet 12. november 2008 En vanlig faktura blir foreldet etter tre år. I de fleste tilfeller blir saken sendt videre rettslig, først til forliksrådet og så evt videre til namsmannen for trekk i lønn, pant i eiendom/løsøre etc. Da blir foreldelsen fornyet med ti år. Hver gang en sak blir sendt rettslig kommer det på ekstra (unødvendige) omkostninger. Før saken går til forliksrådet kan man i stedet skrive under på et gjeldsbrev, dette har også ti års foreldelse. Når en sak blir foreldet betyr det at kreditor ikke kan inndrive kravet rettslig lenger. Skyldner er jo fortsatt skyldig beløpet, men kravet blir avsluttet.
Gjest Gjest Skrevet 12. november 2008 #7 Skrevet 12. november 2008 joda, det stemmer faktisk, det. For mange år siden fikk jeg en inkasso-sak på noen varer jeg hadde bestilt via postordre. Jeg flyttet og hørte ingenting på mange år, helt til jeg fikk varsel via et lite hyggelig brev som truet meg om rettslig inkasso. Jeg hadde ikke penger da heller. Har ikke hørt noe før eller siden. Innrømmer at jeg ble nervevrak av alt sammen. Noen lusne kassetter som dengang kostet ca 50 kroner økte betraktelig i beløp etter mange år. Lurer på om det ikke var snakk om en god del tusen (som for meg var mye penger) Er redd for selv i dag at jeg skal få noen krav. Men jeg antar at de måtte skrinlegge alt sammen, for jeg var ca 13 år da varene ble bestilt (falsk underskrift). Og da kravet om rettslig inkasso kom på banen, så var jeg omtrent 17 år. Alt gjorde i hvertfall såpass inntrykk på meg at jeg i voksen alder har sørget for å aldri skylde noen noe- og å aldri kjøpe noe på kreditt. Hadde jeg kunnet,så ville jeg også ha unngått huslån. Men jeg fikk faktisk postkasseskrekk av det. Så det hender at inkassoene kommer fordi jeg ikke har turt å se til posten min.
Gjest gjestfravest Skrevet 13. november 2008 #8 Skrevet 13. november 2008 Alt gjorde i hvertfall såpass inntrykk på meg at jeg i voksen alder har sørget for å aldri skylde noen noe- og å aldri kjøpe noe på kreditt. Hadde jeg kunnet,så ville jeg også ha unngått huslån. Men jeg fikk faktisk postkasseskrekk av det. Så det hender at inkassoene kommer fordi jeg ikke har turt å se til posten min. sitat slutt. Litt selvmotsigelse dette vel????
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå