Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har problem med at når jeg åpner ny fane i mozilla firefox så åpnes det i en søkemotor jeg ikke vil ha ! Ask.com på fransk ! Vet noen hvordanjeg blir kvitt den ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Last ned Malwarebytes' Anti-Malware Her eller Her.''' Lagre den på Skrivebordet.

Kjør fila og installer programmet. Velg Norsk språkdrakt.

[*]Sett en hake ved siden av Oppdater Malwarebytes' Anti-Malware og Kjør Malwarebytes' Anti-Malware, og trykk Ferdig.

La programmet oppdatere seg og velg Utfør hurtig systemskann.

Du får en meldingsboks når programmet er ferdigkjørt

Klikk deretter på Vis resultat-knappen. Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet.

Klikk så på Fjern valgt -knappen for å fjerne malwaren som evt. ble funnet.

Notis:

Hvis MBAM finner en fil som er vanskelig å fjerne, vil du bli spurt om to spørsmål.

Trykk OK på begge, og la MBAM gjøre seg ferdig med desinfeksjonen.

Hvis du blir spurt om å restarte maskinen, gjør du det med en gang.

Når MBAM er ferdig med å fjerne det den har funnet, vil det bli åpnet en logg i notisblokk. Den poster du senere om den fant noe annet enn cookies

Gjør følgende:

Last ned 'HijackThis'.

Lagre den i en permanent mappe, f.eks i C:\HJT\, dobbelklikk på HijackThis.exe, og trykk Do a system scan and save a logfile.

Når Notisblokk-vinduet åpnes, trykker du Ctrl-A for å markere hele teksten, kopierer det Ctrl-C og limer det inn i din neste post på forumet Ctrl-V. Mesteparten av innholdet i lista er trygt. Ikke fiks noe enda.

Skrevet
Last ned Malwarebytes' Anti-Malware Her eller Her.''' Lagre den på Skrivebordet.

Kjør fila og installer programmet. Velg Norsk språkdrakt.

[*]Sett en hake ved siden av Oppdater Malwarebytes' Anti-Malware og Kjør Malwarebytes' Anti-Malware, og trykk Ferdig.

La programmet oppdatere seg og velg Utfør hurtig systemskann.

Du får en meldingsboks når programmet er ferdigkjørt

Klikk deretter på Vis resultat-knappen. Hvis det er funnet malware, vil du nå se hva som er funnet.

Klikk så på Fjern valgt -knappen for å fjerne malwaren som evt. ble funnet.

Notis:

Hvis MBAM finner en fil som er vanskelig å fjerne, vil du bli spurt om to spørsmål.

Trykk OK på begge, og la MBAM gjøre seg ferdig med desinfeksjonen.

Hvis du blir spurt om å restarte maskinen, gjør du det med en gang.

Når MBAM er ferdig med å fjerne det den har funnet, vil det bli åpnet en logg i notisblokk. Den poster du senere om den fant noe annet enn cookies

Gjør følgende:

Last ned 'HijackThis'.

Lagre den i en permanent mappe, f.eks i C:\HJT\, dobbelklikk på HijackThis.exe, og trykk Do a system scan and save a logfile.

Når Notisblokk-vinduet åpnes, trykker du Ctrl-A for å markere hele teksten, kopierer det Ctrl-C og limer det inn i din neste post på forumet Ctrl-V. Mesteparten av innholdet i lista er trygt. Ikke fiks noe enda.

Takk for svar ! prøvde dette men MBAM fant ingenting. Er det ingen plasser man kan sperre en adresse el ? Flere forslag til hjelp ?

Gjest postsekk
Skrevet
Takk for svar ! prøvde dette men MBAM fant ingenting. Er det ingen plasser man kan sperre en adresse el ? Flere forslag til hjelp ?

Vet ikke hvor pc-kompetent du er, men hvis det bare er snakk om at det er satt som hjemmeside kan du gå på verktøy -> innstillinger -> hovedside, så kan du sette hva du vil ha som startside der.

Skrevet
Vet ikke hvor pc-kompetent du er, men hvis det bare er snakk om at det er satt som hjemmeside kan du gå på verktøy -> innstillinger -> hovedside, så kan du sette hva du vil ha som startside der.

Har ikke satt det som hjemmeside. Har igoogle som hjemmeside, men hvis jeg har søkt på noe i igoogle og vil beholde den søkesiden oppe , åpner så en ny fane, skriver det jeg vil søke etter i søkefeltet, da kommer ask.com på fransk opp

Gjest postsekk
Skrevet
Har ikke satt det som hjemmeside. Har igoogle som hjemmeside, men hvis jeg har søkt på noe i igoogle og vil beholde den søkesiden oppe , åpner så en ny fane, skriver det jeg vil søke etter i søkefeltet, da kommer ask.com på fransk opp

Mener du søkebaren til høyre for adresselinjen eller søkebaren i iGoogle?

Hvis du mener den til høyre for adresselinjen så har ask.com blitt satt som standard søkemotor. Det kan du fikse ved å trykke på ikonet der med pilen ned og velge behandle søkemotorer. Hvis du mener søkefeltet i iGoogle så vet jeg ikke.

Skrevet (endret)
Mener du søkebaren til høyre for adresselinjen eller søkebaren i iGoogle?

Hvis du mener den til høyre for adresselinjen så har ask.com blitt satt som standard søkemotor. Det kan du fikse ved å trykke på ikonet der med pilen ned og velge behandle søkemotorer. Hvis du mener søkefeltet i iGoogle så vet jeg ikke.

det er søkefeltet i google, ikke den lille til høyre.hmm vanskelig det her..og veldig irriterende.

Trenger fortsatt hjelp !!

Endret av Dyveka
  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_rita_*
Skrevet
det er søkefeltet i google, ikke den lille til høyre.hmm vanskelig det her..og veldig irriterende.

Trenger fortsatt hjelp !!

spørre firefox ?

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet (endret)

Lommerusk: svarer deg på PM :)

edit: Ja, og etter at jeg nå har postet PM til Lommerusk, ber jeg trådstarter (som i min første post (som gjest) å poste HijackThis-loggen som ikke har blitt postet enda

:)

Endret av r2d290
Skrevet

1. Sjekk om Ask Toolbar er installert. Start->Kontrollpanel->Legg til og fjerne programmer-> let etter AskToolbar eller Ask.com eller Ask Jives...hvis du finner en av disse, avinstallér det.

2. Sjekk at Google er default søkemotor i det lille søkefeltet til høyre. (Bare for sikkerhets skyld, du har jo ikke hatt problemer med dette)

3. Åpne en ny fane, og skriv inn i adresselinja "about:config". Opp kommer en liste med alle innstillinger satt i Firefox. Vi er kun interessert i én av dem, så skriv inn "keyword.URL" i feltet som heter "Filter". Dobbeltklikk på keyword.URL der det kommer opp under "Preference name", og erstatt linken som står der med "http://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=navclient&gfns=1&q=". Lukk så denne fanen, og lukk Firefox helt, og start den på nytt.

Om du så fortsatt får opp ask.com etter dette kan jeg bare foreslå å avinstallere hele Firefox og slette alle mapper som tilhører den. C:\Programfiler\Mozilla Firefox, C:\Documents and settings\<brukernavn>\Application Data\Mozilla og C:\Documents and settings\<brukernavn>\Local Settings\Application Data\Mozilla. De to siste er skjulte mapper, for å se disse gjør du Start->Kontrollpanel->Mappealternativer->Vis-> Kryss av for "vis skjulte filer og mapper".

...og så installere Firefox på nytt.

Skrevet

...og fint om modder kan la det innlegget stå selv om det bryter høyrekanten. Deling av URLer er å be om trøbbel.

Gjest Lommerusk-fan
Skrevet

*sikle*

Lommerusk!! Jeg blir helt mo av alt du vet om data!

Jeg som bare kan surfe og chatte. Du er min helt! :rødme:

Gjest Lommerusk
Skrevet (endret)

.

Endret av Lommerusk
Skrevet
Jeg skjønner hva du mener. Av og til klarer jeg til og med å imponere meg selv - med den følgen at jeg i en tilstand av ekstase må intensivere aktiviteten av musearmen i noen få sekunder.

Nå ble dere veldig avansert her...reinstallerte firefox, men pokkers ask.com på fransk er der fortsatt. Har prøvd det meste nå, søkt etter løsninger, sjekka på firefox sine nettsider osv. Kan man ikke blokkere en webside/adresse/søkemotor ??

Gjest postsekk
Skrevet (endret)

Du kan redigere en fil til å blokkere websider ja, men så lenge nettleseren din (eller hva det er) prøver å sende deg til den siden når du søker på noe så vil en blokkering bare ende i en feilmelding fordi du ikke kommer inn på siden.

Anbefaler deg å lese gjest sitt innlegg over (det lange som er postet 21:45) hvis du ikke har gjort det. Ask.com er såvidt jeg vet en seriøs side, så å bruke hijackthis e.l. er sannsynligvis helt poengløst som Lommerusk sa.

Endret av postsekk
Skrevet (endret)

Ja, enig a at det gjesten som postet 21:45 var et godt forslag, og du bør prøve det først.

postsekk: jeg bryr meg ikke om ask er et serriøst firma eller ei, er ikke det som er poenget mitt når jeg ber brukeren om å kjøre HijackThis. Hadde jeg hatt misstanke om malware ville jeg inkludert combofix i veiledningen også.

Grunnen til at jeg ber om en HijackThis-logg er:

1. det tar VELDIG kort tid (maks 5 minutt fra du laster det ned til du har loggen klar.

2. HijackThis-loggen vil kanskje vise noen N0/N1/N2-linjer som viser til start/søk-sider for Mozilla Firefox. Det vil kanskje gi oss en ledetråd videre.

edit: til trådstarter: hvis du legger ut logger for HijackThis, kan du vurdere å sensurere navn o.l. som kan ligge i linjene. Du ser fort om det er noe der du ikke vil vise :)

Endret av r2d290

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...