Gjest Gjest_undreren_* Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Har hatt problemer med brønnen min. Ringte til et velkjent vannfirma for at de skulle undersøke saken- og gi meg en rapport om hvor problemene med brønnen ligger. Sjefen der ville komme og titte på brønnen. Og siden han bodde rett i nærheten, tok han det etter jobb. "Wow, for en service", tenkte jeg. Hadde ikke kontanter på meg da han var her og bad han om å sende meg en regning. Da regningen kom, så kom den fra han PRIVAT. Kontonummer og adresse var fra han som var her. Jeg har ikke betalt regningen, for jeg er litt usikker på om dette er lovlig. Jeg bestilte tross alt hjelp fra et firma i byen og ikke en privatperson på "bygda". Og så vidt jeg har inntrykk av,så var tjenesten jeg fikk kalkulert inn med moms (han var her en halvtime og det kostet 400 kroner). Dessuten er jeg midt inne i en sak angående brønnen (fordi vannet her ikke var i orden da jeg overtok boligen) Og da synes jeg også at det er greit å ha kvitteringer fra selve firmaet jeg bestilte tjeneste fra. Selv om han som var her er sjefen i firmaet og han var her etter jobb,så betyr det vel ikke at han kan gjøre som han vil med regninger? Blir kanskje dumt å ringe for å spørre om et annet kontonummer hvis dette er lovlig? Så, ja...? Er dette lovlig?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Dersom han er mva pliktig skal det stå et foretaksnummer med MVA på faktura. Det skal også være en nummerert faktura, som er spesifisert slik at mva beløpet kommer frem. Dersom han er nystartet enkeltpersonsforetak kan det være at han ikke skal betale mva enda, fremdeles gjelder kravet til nummerert faktura, der beløpene er spesifisert og foretaksnummeret kommer frem. Det virker mistenkelig at en ansatt i et firma sender regning som privatperson for de tjenestene firmaet utfører og jeg synes ikke det er verken frekt eller ublu av deg å forvente at du får faktura fra firma istedet. Det kan være at prisen da øker. Jeg ville returnert regningen til han og bedt om at du fikk faktura fra firma istedet og hvis han blir vanskelig med deg så vet du jo at du hadde rett. Du kan jo la være å nevne at du mistenker mva svindel og heller si at det er en større sak dette med vannet og brønnen og at du må kunne legge frem alle utgifter du har hatt i form av kopi av kvitteringer. Det kan da godt være at han skjønner tegningen og innser fornuften.
Gjest TS Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 Takk for svar Nei, firmaet er så absolutt ikke nystartet. Firmaet har eksistert i over 30 år. Og denne sjefen har vært sjef der i all tid (er snart pensjonist). Men det er interessant det du sier om nummerert faktura, for fakturaen er ikke numerert. Jeg reagerte, for jeg har aldri fått en så snodig regning fra et firma før. Betyr dette at han prøver å få pengene svart?
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. november 2008 #4 Skrevet 2. november 2008 Takk for svar Nei, firmaet er så absolutt ikke nystartet. Firmaet har eksistert i over 30 år. Og denne sjefen har vært sjef der i all tid (er snart pensjonist). Men det er interessant det du sier om nummerert faktura, for fakturaen er ikke numerert. Jeg reagerte, for jeg har aldri fått en så snodig regning fra et firma før. Jeg mente at han kan ha startet for seg selv i løpet av året ... Jeg prøvde bare å vise hvordan man lovlig som enkelt person kan sende regning. Unummererte faktura er ulovlig uansett. Betyr dette at han prøver å få pengene svart? Ja - uten tvil. Tipper det var en håndskrevet giro du fikk ...?
nettvenninnen Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Jeg mente at han kan ha startet for seg selv i løpet av året ... Jeg prøvde bare å vise hvordan man lovlig som enkelt person kan sende regning. Unummererte faktura er ulovlig uansett. Ja - uten tvil. Tipper det var en håndskrevet giro du fikk ...? Ja!! Hvordan visste du det?? (er jeg som er trådstarter, gadd bare ikke å logge meg inn da jeg skrev innlegget)
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 2. november 2008 #6 Skrevet 2. november 2008 Ja!! Hvordan visste du det?? (er jeg som er trådstarter, gadd bare ikke å logge meg inn da jeg skrev innlegget) Næh ... viser bare at han ikke har tenkt å oppgi dette noe sted, bare få noen kronasjer inn på sin konto.
BrunetteBarbie Skrevet 4. november 2008 #7 Skrevet 4. november 2008 At dem gidder. man kan bli tatt sååå lett også. Man skal alltid ha nummererte fakturaer og ha et org.nr som matcher opp med navn eller bedrift. Klarte å gjøre denne feilen en gang ved å sette penger inn på min egen private konto. Det gikk bra, men så ringte jeg ASAP og rettet opp i det da.
Gjest Miam Skrevet 4. november 2008 #8 Skrevet 4. november 2008 Skumle greier! Håper du får det ordnet
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #9 Skrevet 4. november 2008 Si fra til skattemyndighetene. Dette er strengt ulovlig, og sannsynligvis er du langt fra den første han tar seg svart betalt for.
Gjest Gjest_nettvenninnen_* Skrevet 4. november 2008 #10 Skrevet 4. november 2008 Si fra til skattemyndighetene. Dette er strengt ulovlig, og sannsynligvis er du langt fra den første han tar seg svart betalt for. Genialt. Skal faktisk vurdere det. Ikke det at jeg hater de som jobber svart Men fordi jeg blir sur over: 1: Hvor rått betalt folk kan ta for å bare titte ned i en brønn 2. Føler meg faktisk undervurdert og på en måte sett ned på når jeg får en slik "regning" i posten. 3. Er i utgangspunktet forbannet på alt som har med vannet her å gjøre, for meg holder det med at gammel huseier (og hans verge som er advokat) forsøker å lure meg. Og da ble det liksom begeret som fikk alt til å flyte over med et seriøst firma som prøver å lure meg. Er egentlig luta lei av alt som lukter av juks og bedrag rundt meg for tiden. MVH nettvenninnen som glemmer passordet hele tiden og ikke orker å gå igjennom en turbo-prosess for å logge seg på.
Gjest Gjest Skrevet 5. november 2008 #11 Skrevet 5. november 2008 Genialt. Skal faktisk vurdere det. Ikke det at jeg hater de som jobber svart Men fordi jeg blir sur over: 1: Hvor rått betalt folk kan ta for å bare titte ned i en brønn 2. Føler meg faktisk undervurdert og på en måte sett ned på når jeg får en slik "regning" i posten. 3. Er i utgangspunktet forbannet på alt som har med vannet her å gjøre, for meg holder det med at gammel huseier (og hans verge som er advokat) forsøker å lure meg. Og da ble det liksom begeret som fikk alt til å flyte over med et seriøst firma som prøver å lure meg. Er egentlig luta lei av alt som lukter av juks og bedrag rundt meg for tiden. MVH nettvenninnen som glemmer passordet hele tiden og ikke orker å gå igjennom en turbo-prosess for å logge seg på. 400 er IKKE mye for at han kommer til deg og er der en halvtime og jobber. - Men han kan selvsagt ikke ta pengene privat uansett.
Gjest Techsas Skrevet 5. november 2008 #12 Skrevet 5. november 2008 Er firmaet så lite at det kan være et enkeltmannsforetak? I så fall kan faktura/regning godt komme fra ham selv. At det ikke er nummerering er sikkert feilaktig gjort, men neppe noen stor synd du som kunde bør henge deg opp i så lenge det står hva som er gjort og av hvem. Med "håndskrevet giro" - menes det da håndskrift på blankt ark eller en giroblankett med håndskrift på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå