stjernekyss Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 Jeg har et underlig "problem".. Jeg trener tre ganger i uken, og er kjempefornøyd med det. Får masse energi av det, og det får meg til å føle meg bra. Men så plutselig, i forrige uke, klarer jeg nesten ikke å gå opp en trapp en gang! Ble til at jeg ikke trente noe i det hele tatt forrige uke. Tenker å dra på trening igjen i morgen, men jeg er helt kaputt! Får melkesyre etter noen få trappetrinn, jeg som alltid går trapper! Mange trapper! Jeg er ganske ny i treningsverden, så vet ikke om dette er noe som er vanlig. Hva skjer med meg???
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #2 Skrevet 2. november 2008 Sover du nok og spiser du tilstrekkelig? Det kan hende at du er overtrent, men det er lite sannsynlig hvis du bare trener 3 ganger i uken. Kan det ha noe med årstiden å gjøre? Det er ikke uvanlig å ha redusert treningskapasitet når dagene begynner å bli veldig korte.
Gjest fragment Skrevet 2. november 2008 #3 Skrevet 2. november 2008 Hva trener du, og hvor lenge har du trent slik?
stjernekyss Skrevet 2. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. november 2008 (endret) Jeg trener styrke, bosubalanse og barmarkstreninger til vintersesongen. Samt sykling/skating/turgåing/trappegåing utover treningsdagene. Pluss at jeg starter hver dag med push-ups, sit-ups & planken. Pusher meg selv hardt når jeg trener og er stort sett alltid støl ettellerannet sted. Har sovet alt for lite denne uken, og forsømt kostholdet (somvanligvis pleier å være bra), så kan jo kanskje ligge noe der, men synes det likevel er rart at det skal bli så radikalt forskjellig? Har forresten ikke vent meg til at klokken er blitt stilt enda heller, noe jeg også synes er veldig rart, i og med at det bare er snakk om en times forskyvning :klø: Har trent tre ganger i uken gjennom høsten. Edit: Hvis det har noen betydning er jeg ganske lett (167cm/47kg) og spiser ikke kjøtt (men fisk) Endret 2. november 2008 av stjernekyss
Gjest fragment Skrevet 2. november 2008 #5 Skrevet 2. november 2008 Kan det være mononukleose? Jeg har aldri hatt det, så vet egentlig ikke hvordan denne sykdommen arter seg, men det høres jo litt rart ut å være så slapp bare sånn uten videre. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321021
stjernekyss Skrevet 2. november 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. november 2008 Jeg tror jeg er litt for gammel for kyssesyken (er 27). Har forøvrig hverken tid eller lyst til å få en sånn sykdom, så det er nok best at det er noe annet
Supraspinatus Skrevet 2. november 2008 #7 Skrevet 2. november 2008 Jeg trener styrke, bosubalanse og barmarkstreninger til vintersesongen. Samt sykling/skating/turgåing/trappegåing utover treningsdagene. Pluss at jeg starter hver dag med push-ups, sit-ups & planken. Pusher meg selv hardt når jeg trener og er stort sett alltid støl ettellerannet sted. Har sovet alt for lite denne uken, og forsømt kostholdet (somvanligvis pleier å være bra), så kan jo kanskje ligge noe der, men synes det likevel er rart at det skal bli så radikalt forskjellig? Har forresten ikke vent meg til at klokken er blitt stilt enda heller, noe jeg også synes er veldig rart, i og med at det bare er snakk om en times forskyvning :klø: Har trent tre ganger i uken gjennom høsten. Edit: Hvis det har noen betydning er jeg ganske lett (167cm/47kg) og spiser ikke kjøtt (men fisk) Kyssesyke kan du teste hos lege. Jeg tror det er overtrening. Du bør ikke trene styrke hver dag. Og du trenger heller ikke trene til failure hver trening. Stølhet er ikke et mål på at treningen er bra. Normalt vil stølhet i stor grad forsvinne når man trener jevnt. Hvor mye du spiser, søvn og treningshyppighet er det som påvirker effekten av treningen. Det regulerer også hormonbalansen i kroppen. Jeg foreslår (hvis du har bekreftet at det ikke er kyssesyke) at du tar 1-2 uker helt treningsfri der du slapper av, legger deg tidlig og ikke drikker NOE som helst alkohol. Hvis du røyker bør du slutte med det.
Gjest O-Ren Ishii Skrevet 2. november 2008 #8 Skrevet 2. november 2008 Jeg tror jeg er litt for gammel for kyssesyken (er 27). Mannen fikk kyssesyken i en alder av 39, så jeg tviler på at du er for gammel. Ellers enig med Supraspinatus.
stjernekyss Skrevet 6. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. november 2008 Nå har jeg vært hos legen og fått påvist streptokokker. Ikke rart jeg følte meg dårlig. De to siste dagene har jeg ligget rett ut med feber og fotball i halsen. Så nå er det date med sofaen og antibiotikakur en stund fremover. Og det er helt greit, orker ikke noe annet nå uansett. Takk for at dere motiverte meg til å ringe legen, var veldig glad for å allerede ha en legetime da halsen og feberen slo ut.
aline Skrevet 6. november 2008 #10 Skrevet 6. november 2008 også kan det kanskje være en ide å passe på hviledagene dine når du er frisk igjen. Det at du trener så godt som hver dag, og nesten alltid er støl ett eller annet sted, er ikke ett sunnhetstegn. Selv som veldig aktiv, er det viktig å ha treningsfrie dager, slik at kroppen får mulighet til å hente seg inn igjen og faktisk bli sterkere. Og dersom du er ny på treningsfronten, så synes jeg det høres litt vel ambisiøst ut å trene så godt som hver dag. Det kan være supert, men det er også en stor sjanse for at du blir lei på sikt. Vil vel heller ikke tro du bygger ett veldig sterkt imunforsvar dersom du konstant trener og er støl av trening. Det er viktig å gi kroppen tid til å hente seg inn.
stjernekyss Skrevet 6. november 2008 Forfatter #11 Skrevet 6. november 2008 (endret) også kan det kanskje være en ide å passe på hviledagene dine når du er frisk igjen. Det at du trener så godt som hver dag, og nesten alltid er støl ett eller annet sted, er ikke ett sunnhetstegn. Selv som veldig aktiv, er det viktig å ha treningsfrie dager, slik at kroppen får mulighet til å hente seg inn igjen og faktisk bli sterkere. Og dersom du er ny på treningsfronten, så synes jeg det høres litt vel ambisiøst ut å trene så godt som hver dag. Det kan være supert, men det er også en stor sjanse for at du blir lei på sikt. Vil vel heller ikke tro du bygger ett veldig sterkt imunforsvar dersom du konstant trener og er støl av trening. Det er viktig å gi kroppen tid til å hente seg inn. Jeg synes ikke trening tre ganger i uken er konstant trening? Når jeg sier støl, mener jeg ikke ubehagelig støl, men at jeg kan kjenne på kroppen at jeg har brukt den. Jeg tar jo hensyn til kroppen min. Det er flere dager i uken jeg ikke trener enn jeg trener, så jeg skjønner ikke helt hvordan du får det til å bli så godt som hver dag. Og jeg har jo ikke overtrent, jeg har streptokokker viser det seg. Jeg kan jo heller ikke gå med en forutanelse om at jeg kommer til å bli lei. Det er jo å be om selvoppfyllende profetier. Det er jo ikke som om jeg aldri har vært aktiv før. Som du ser, driver jeg med barmarkstreninger. Det betyr at jeg lader opp til vintersesongen. Jeg er veldig glad i å bruke kroppen min. Det jeg er ny på, er organisert trening i treningsstudio med apparater og gruppetreninger. Jeg skjønner at du sikkert vil meg vel, men jeg forstår likevel ikke helt slutningene dine? Det er da mange her inne som trener veldig mye mer enn meg? Og for min del viser jo slappheten seg å ha en helt naturlig forklaring - sykdom. Ellers tar jeg gjerne i mot råd for hva du mener hviledagen skal bestå av. Er det slik at du mener man ikke skal gå opp en trapp en gang de dagene? Ikke være i bevegelse i det hele tatt? Tar gjerne i mot dine erfaringer, dersom du har mer peiling enn meg. Edit: Jeg hadde jo tross alt ikke noe problem med kroppen min før jeg ble syk. Endret 6. november 2008 av stjernekyss
aline Skrevet 7. november 2008 #12 Skrevet 7. november 2008 Jeg synes ikke trening tre ganger i uken er konstant trening? Når jeg sier støl, mener jeg ikke ubehagelig støl, men at jeg kan kjenne på kroppen at jeg har brukt den. Jeg tar jo hensyn til kroppen min. Det er flere dager i uken jeg ikke trener enn jeg trener, så jeg skjønner ikke helt hvordan du får det til å bli så godt som hver dag. Og jeg har jo ikke overtrent, jeg har streptokokker viser det seg. Jeg kan jo heller ikke gå med en forutanelse om at jeg kommer til å bli lei. Det er jo å be om selvoppfyllende profetier. Det er jo ikke som om jeg aldri har vært aktiv før. Som du ser, driver jeg med barmarkstreninger. Det betyr at jeg lader opp til vintersesongen. Jeg er veldig glad i å bruke kroppen min. Det jeg er ny på, er organisert trening i treningsstudio med apparater og gruppetreninger. Jeg skjønner at du sikkert vil meg vel, men jeg forstår likevel ikke helt slutningene dine? Det er da mange her inne som trener veldig mye mer enn meg? Og for min del viser jo slappheten seg å ha en helt naturlig forklaring - sykdom. Ellers tar jeg gjerne i mot råd for hva du mener hviledagen skal bestå av. Er det slik at du mener man ikke skal gå opp en trapp en gang de dagene? Ikke være i bevegelse i det hele tatt? Tar gjerne i mot dine erfaringer, dersom du har mer peiling enn meg. Edit: Jeg hadde jo tross alt ikke noe problem med kroppen min før jeg ble syk. Beklager om jeg svarte feil for deg, jeg oppfattet at du sa du var ny innen treningsdelen- Mange har brent seg på å gå fra utrent til å trene masse masse, og veldig mange av de slutter på ett tidspunkt. At du ikke er ny på treningsfronten likevel, selv om du sa det, er jo ikke SÅ greit å vite heller. Trener og er aktiv stort sett hver dag selv, men har tross alt vært det fra jeg var fjortis, og har brent meg litt innimellom jeg og selv om jeg altså elsker å være i aktivitet. Det var på ingen måte meningen å fornærme deg.
stjernekyss Skrevet 7. november 2008 Forfatter #13 Skrevet 7. november 2008 Beklager om jeg svarte feil for deg, jeg oppfattet at du sa du var ny innen treningsdelen- Mange har brent seg på å gå fra utrent til å trene masse masse, og veldig mange av de slutter på ett tidspunkt. At du ikke er ny på treningsfronten likevel, selv om du sa det, er jo ikke SÅ greit å vite heller. Trener og er aktiv stort sett hver dag selv, men har tross alt vært det fra jeg var fjortis, og har brent meg litt innimellom jeg og selv om jeg altså elsker å være i aktivitet. Det var på ingen måte meningen å fornærme deg. Nåja, jeg ble da ikke så fryktelig fornærmet. Snarere litt forvirret Jeg har aldri kalt en aktiv livsstil for trening, så i mine ører er jeg ny for trening (treningsstudio), men jeg ser jo at det blir forvirrende. Setter veldig pris på tilbakemelding, for jeg føler meg jo litt nybegynner. Ikke meningen å bite av deg hodet hvis du følte det Men jeg tar fortsatt i mot tips for hviledagene altså, synes det er vanskelig å vite hvor den grensen går
aline Skrevet 7. november 2008 #14 Skrevet 7. november 2008 Nåja, jeg ble da ikke så fryktelig fornærmet. Snarere litt forvirret Jeg har aldri kalt en aktiv livsstil for trening, så i mine ører er jeg ny for trening (treningsstudio), men jeg ser jo at det blir forvirrende. Setter veldig pris på tilbakemelding, for jeg føler meg jo litt nybegynner. Ikke meningen å bite av deg hodet hvis du følte det Men jeg tar fortsatt i mot tips for hviledagene altså, synes det er vanskelig å vite hvor den grensen går ok, jeg har begynt å se at aktiv livsstil faktisk også påvirker treningsdelen, ihvertfall for min del. Hva hviledager er, er ihvertfall for min del veldig forskjellig. Noen ganger så er det helt greit å gå raskt i 40 min + på en hviledag, men bare ikke gjøre noe organisert trening. Andre ganger kjenner jeg at jeg trenger å slappe HELT av, og ta bussen til og fra jobb, gjøre så lite som mulig. De gangene jeg ikke lar kroppen min få helt hvile, også fra mer normalisert aktivitet, når den sier ifra om det, så har det hendt jeg har blitt syk (forkjøla eller bare utslitt) av det. Til tross for at jeg altså både trener jevnt og er aktiv utenom. Føler vel selv at det er viktig å tillate seg helt rolige dager også, innimellom. Så kroppen kan rette fokus på å hente seg inn igjen. Selv blir jeg ihvertfall fryktelig sliten om jeg alle dager skal gå rundt å kjenne på kroppen at jeg har trent, konstant være litt "brukt" i muskler. En dag i blant, trenger jeg faktisk å bare føle meg totalt uthvilt.
Gjest skjghr Skrevet 7. november 2008 #15 Skrevet 7. november 2008 wow...merker hvor mye man går glipp av når man er kronisk syk, for jeg fatta liksom ikke denne problemstillingen jeg tenkte bare: "hæ? er ikke det vanlig hver dag?..." ikke kritikk til deg altså, bare en kommentar om hvor "skada" man blir i tankegangen når man er vant til det motsatte av å være frisk i hverdagen....:/
stjernekyss Skrevet 7. november 2008 Forfatter #16 Skrevet 7. november 2008 wow...merker hvor mye man går glipp av når man er kronisk syk, for jeg fatta liksom ikke denne problemstillingen jeg tenkte bare: "hæ? er ikke det vanlig hver dag?..." ikke kritikk til deg altså, bare en kommentar om hvor "skada" man blir i tankegangen når man er vant til det motsatte av å være frisk i hverdagen....:/ Gjest: Jeg tar det ikke som kritikk overhodet, er ikke lenge siden jeg selv var under utredning for me, med et par år uten energi overhodet bak meg. Uansett hvor sykt det høres ut, fikk jeg faktisk energien min tilbake igjen da jeg ble forlatt på groteskt vis av ektemannen min, uten noe forvarsel. Rare greier. Jeg er jo selvfølgelig knust over å ha mistet mannen jeg trodde jeg skulle dele livet mitt med, men jeg føler meg mye mer som meg selv nå, med masse energi og overskudd. Så jeg skjønner godt hva du mener av at man blir skada i tankegangen. Må si jeg synes det er helt "utrolig" å kjenne at formen plutselig stuper, og kjenne at jeg gradvis blir bedre nå som jeg er på antibiotika. Føler meg som et menneske med normal kropp igjen. Det er fantastisk! Håper du finner tilbake igjen til energien i deg også på en eller annen måte (Og jeg unner deg en noe mindre rystende vei ) aline: ok, det er litt sånn jeg også har gjort det på hviledagene, så da er jeg visst ikke helt på jordet. Men jeg har vel kanskje pushet meg litt langt likevel, siden jeg ble syk, eller kan man ikke helt verne seg mot sånt kanskje? Lurer veldig på hvor den grensen går nemlig. Noen dager kan jeg være sliten og lure på om jeg skal overse det og dra på trening likevel, og stort sett føler jeg meg mye bedre etterpå da. Men hvordan kan jeg vite forskjell på de dagene det er greit å dra likevel, og når jeg faktisk bare burde la være?
punkyB Skrevet 7. november 2008 #17 Skrevet 7. november 2008 Men hvordan kan jeg vite forskjell på de dagene det er greit å dra likevel, og når jeg faktisk bare burde la være? Jeg er ingen ekspert så det er sagt. Vil tro man må prøve å føle på om man bare er litt sliten/lite opplagt eller om man faktisk er litt syk. Er vel også viktig å tilpasse treningen litt etter dette - du kan jo ta en rolig trening feks. Husker ikke hva/hvor du trener men treningssenter har jo veldig mye forskjellige timer. Er du sliten og støl er jo en stretching time en god ide. Jeg fikk forøvrig nylig bekreftet at det å føle seg støl er en bra greie for det er jo et tegn på at man faktisk har brukt/trent de musklene. Trening 3 dager i uka er jo ikke mye så da er det jo bare å trene for full guffe. Men man bør ha et ok grunnlag da. Etter at du har vært syk kan det sikkert lønne seg å ta det litt roligere.
aline Skrevet 7. november 2008 #18 Skrevet 7. november 2008 aline: ok, det er litt sånn jeg også har gjort det på hviledagene, så da er jeg visst ikke helt på jordet. Men jeg har vel kanskje pushet meg litt langt likevel, siden jeg ble syk, eller kan man ikke helt verne seg mot sånt kanskje? Lurer veldig på hvor den grensen går nemlig. Noen dager kan jeg være sliten og lure på om jeg skal overse det og dra på trening likevel, og stort sett føler jeg meg mye bedre etterpå da. Men hvordan kan jeg vite forskjell på de dagene det er greit å dra likevel, og når jeg faktisk bare burde la være? Tror nok ikke man kan verne seg helt mot å bli syk, men har tro på å ta vare på kroppen også med hvile så den får samlet seg igjen også. Den grensen er litt vanskelig til tider, som Punky sier, så må man vel bare føle etter hvorfor man ikke har lyst. Om jeg er i tvil, så drar jeg på trening, begynner, og dersom det føles helt feil også etter å ha satt igang, så dropper jeg heller ut. Jeg har selvsagt bommet, begge veier, men stort sett har jeg blitt flink til å kjenne på kroppen når jeg er syk/bør ta det rolig, og når jeg bare er lat. Samtidig som jeg har innsett at det faktisk ER lov å bare være lat en dag innimellom også, så lenge det er slik vi har det, at vi synes aktivitet er deilig, så er det ikke noe problem å ta en dag fri en gang i blant, uten annen grunn et an man er sliten og lat.
stjernekyss Skrevet 19. november 2008 Forfatter #19 Skrevet 19. november 2008 Usikker på om jeg skal lage et nytt innlegg, eller om jeg bare skal fortsette i denne tråden.. Men hvor lang tid tar det egentlig før kroppen er restituert? Jeg sluttet på antibiotika på lørdag, men jeg synes fortsatt det er tøft å gå opp trapper. Trente på fredag (litt kjerringgym) og var ødelagt av stølhet resten av helgen. I går gikk jeg en middels lang tur i godt tempo, og da jeg kom hjem var det som om jeg hadde vokstekramper i beina, og jeg sov med ull rullet rundt beina i natt. Jeg har også fortsatt hovne mandler og gule blemmer i halsveggen. Burde ikke det vært borte nå? Burde jeg bare sette i gang med mild trening igjen, forverrer jeg bare situasjonen ved å ikke kaste meg ut i det igjen, eller burde jeg vente? Jeg føler meg utrolig sliten og slapp, og er veldig demotivert over at formen som var blitt så bra, har forsvunnet så til de grader... Trenger noen innspill fra dere mer erfarne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå