Gå til innhold

Selge eller leie ut?

Gjest Gjest_Forvirret_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Forvirret_*
Skrevet

Jeg kjøpte en leilighet i sommer som jeg bare ikke klarer å trives i. Leiligheten er strøken og det er ingenting å si på beliggenheten, men jeg klarer bare ikke trives her. Alternativene da er jo å selge eller leie ut. Jeg vet jeg vil få solgt leiligheten uten altfor store tapet, problemet er at jeg har ikke nok egenkapital til å kjøpe noe nytt. Ved neste kjøp så krever banken(e) minst 20% egenkapital, og det kommer til å ta mange år for meg å spare opp.

Skal jeg leie ut så vil jeg kanskje gå med et ørlite tap, det avhenger litt av rentenivået.

Så hva skal jeg gjøre, skal jeg drite i å være huseier og bare selge driten, og heller leie dyrt - men trives, eller skal jeg leie ut og i det minste ha en fot i boligmarkedet slik at jeg kanskje kan selge med gevinst når markedet snur igjen? Føler at jeg må bestemme meg ganske snart, for venter jeg for lenge så taper jeg nok mer penger på et evnt salg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg trodde man kun måtte skatte av fortjeneste, ikke at man skatte uansett når man leide ut?

Skrevet

Beklager, er i same situasjon (berre at eg elske leil. min, lurer berre på om eg skal selje eller leige ut, sidan eg ikkje skal bu i Oslo meir...) Så eg vil berre abonnere på tråden.

Skrevet
Er litt usikker på hva du mener med "skatte av fortjeneste"?

Tenker du at renter og avdrag på lånet kan trekkes fra, slik at der ikke blir overskudd på leieinntekene?

Ja! Etter skattefordeler på rentene på lånet, så vil jeg gå med et ørlite tap ved å leie ut.

En annen ting jeg må tenke på er at jeg må skatte av all gevinst innen 1 år. Taksten er nå 150 000 høyere enn det jeg kjøpte for, 100 000 av disse pengene er oppussing jeg har finansiert med ekstra lån. Så vidt jeg har fått høre kan jeg få tilbake 28% av utgiftene i forbindelse med oppussing på skatten.

Jeg syns det er et evig dilemma, uansett så skal jeg ihvertfall bo et annet sted. Eller syns dere jeg bør holde ut?

Skrevet

Men hva med å bytte bolig? Altså, hvis noen i samme område som har en tilsvarende leilighet i samme prisklasse, men som kanskje har lyst til å bo nærmere tbanen etc, hadde det gått an? Har noen noe erfaring/mening om det?

Slik jeg hadde sett for meg var rett og slett å henge opp en slags "annonse" med tekst og bilder og hengt opp overalt. Jeg vet med sikkerhet at det er mange som ønsker å bo i blokkrekka jeg bor pga beliggenhet i forhold til senter etc, så kanskje de sitter på en leilighet som jeg kanskje liker bedre, og man kan få til en byttehandel? Eller er jeg helt på bærtur nå? :P

Skrevet

Hvis du går med kun et lite tap ved å leie ut,så ville jeg definitivt ha leid ut. Se på boligen som din fremtidige investering. Lei frem til du eventuelt finner noe annet og bedre å kjøpe. Og tar dette litt tid,så vil du også ha opparbeidet deg litt egenkaptital via det du har betalt inn på lånet ditt.

Ville ha vært kjedelig om du gikk ut med et turbo-tap ved å selge. Da er det bedre å gå med et ørlite tap hver måned på å leie ut.

• Liker 1
Gjest Gjest_forvirret_*
Skrevet

Jeg har regnet på det, og med meglerutgifter, oppussingsutgifter, forventet sum for leiligheten, så vil jeg gå med tap på ca 100 000. Jeg pratet nettopp med ei venninde som er skattejurist, og hun sa at jeg helt klart burde leie ut. Alt avhenger vel av hva jeg kan få for leiligheten, men slik prisene har utviklet seg så bør jeg kunne få nesten det samme jeg har i utgifter.

Man skatter kun hvis man får inn mer enn det man har i utgift, for min del er det vel mer sannsynlig å gå med et ørlite tap, og da vil jeg få skrevet av 28% av tapet.

Er det realistisk å få 10 000 kr i mnd for en 2 roms (50 kvm) 15 minutter med tbane fra sentrum i Oslo? Den er helt nyoppusset, strøken, fullt møblert hvis ønskelig, integrerte hvitevarer, balkong, blabla. svært lave strømutgifter, ca 400 kr i mnd?

Skrevet
jeg trodde man kun måtte skatte av fortjeneste, ikke at man skatte uansett når man leide ut?

Det er kun vanlige driftsutgifter som kan trekkes fra - ikke renter og lån. Man må skatte 28 prosent av leieinntektene - minus driftsutgifter. Får trekke fra enda mer om du leier ut møblert.

Skrevet

Kanskje ikke helt sammenliknbart ettersom det er i Danmark og retter seg mest mot de som har kjøpt ny bolig og ikke får solgt den gamle, men:

http://e24.no/eiendom/article2747521.ece

Et poeng er nok at det skal litt til før du tjener på å leie ut, i hvert fall så lenge prisene faller i utleieperioden og lånet ditt er omtrent 100% av nåværende takst, og du sier jo selv at du regner med å leie ut med tap. I tillegg får du jo en merkbar ekstrautgift i at du vel må leie et annet sted i mellomtiden. Når boligmarkedet snur har kanskje prisene sunket så mye at det vil ta enda lang tid før du kan selge med gevinst, det er ikke godt å si... Samtidig skjønner jeg at det kan være fristende å beholde foten i markedet som du sier, og at det ikke frister å selge med tap, om enn lite.

Skrevet
Er det realistisk å få 10 000 kr i mnd for en 2 roms (50 kvm) 15 minutter med tbane fra sentrum i Oslo? Den er helt nyoppusset, strøken, fullt møblert hvis ønskelig, integrerte hvitevarer, balkong, blabla. svært lave strømutgifter, ca 400 kr i mnd?

For meg høres det litt urealistisk ut. Men det er da litt avhengig av hvor leiligheten er (15 minutter kan bety en del forskjellig).

Mulig markedet har forandret mye de siste månedene, men for det du beskriver hadde jeg nok forventet noe rundt 8000.-

Vet om flere som har funnet 2r leiligheter med bra standard, rundt 50-60m2 og mye nærmere til sentrum for 9000.

Så 10 000 for det du beskriver - tja - mulig med tanke på økonomisk situasjon osv, men høres ut litt mye for min del

Skrevet
For meg høres det litt urealistisk ut. Men det er da litt avhengig av hvor leiligheten er (15 minutter kan bety en del forskjellig).

Tror også det avhenger av tidspunkt for utleie. Hvis man leier ut i juli/august kan man brått få mer for leiligheten enn hvis man leier ut f.eks i desember. Leiligheten trenger ikke ligge fasjonabelt til for å få en god pris - nå ønsker folk seg gjerne til "skog og mark". Jeg har leilighet rett ved Østensjøvannet og skulle nok fått 9-10 000 for den i mnd, hvis jeg leide den ut fullt møblert (2 roms 55 kvm).

Skrevet
Det er kun vanlige driftsutgifter som kan trekkes fra - ikke renter og lån. Man må skatte 28 prosent av leieinntektene - minus driftsutgifter. Får trekke fra enda mer om du leier ut møblert.

Hm, i følge skattejurist som selv leier ut leilighet så kan man trekke fra alt man går med tap på boliglån/husleie. Så hvis man har 9000 kr i renteutgifter og 2000 kr i husleie, leier ut for 7000 i mnd, så kan man da trekke fra 28% av differansen.

Skrevet
Hm, i følge skattejurist som selv leier ut leilighet så kan man trekke fra alt man går med tap på boliglån/husleie. Så hvis man har 9000 kr i renteutgifter og 2000 kr i husleie, leier ut for 7000 i mnd, så kan man da trekke fra 28% av differansen.

Da må du enten ha misforstått vedkommende eller så stilles det ikke store krav til skattejurister i Norge :ler:

Hvis det hadde vært slik som du skisserer her så ville det vært mange leiligheter og hus på leiemarkedet.

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Renteutgifter kommer til fradrag på likningen uansett, og kan ikke føres dobbelt til fradrag i husleieregnskapet.

Det er dermed riktig, om enn litt klønete forklart, at renter kommer til fradrag i alminnelig inntekt, og gjeld reduserer formuen. Men altså ikke i årsoppgaven for utleieinntekter.

Endret av Elastica
Skrevet

Jeg ville ikke leid ut med mindre jeg måtte, mest pga jeg er veldig skeptisk til tanken på å leie ut.

Ja det er sikkert sært, jeg har bare hatt så ufattelig dårlige opplevelser som leieboer (i forbindelse med utleier) så bare tanken på at det finnes tilsvarende leieboere som utleiere *grøss*

(Men er man i en situasjon hvor man må, endres sikkert denne tankegangen)

Hvis du ikke får kjøpt deg noe nytt uten egenkapital, ville jeg kanskje leid ut til du får spart opp det du trenger. Men aller helst snakket med banken og ordnet nytt lån når tiden er inne.

Skrevet
Da må du enten ha misforstått vedkommende eller så stilles det ikke store krav til skattejurister i Norge :ler:

Hehe, ja jeg misforstod kraftig, lesson learned :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...