Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av storebrødrene til min samboer er kjent for å være veldig gnien. Vi har aldri fått noe som helst av ham, verken til jul eller bursdag. Samboeren min fikk ikke engang gave av ham da han i sommer fylte 30, men vi ga fin gave til "gjerrigknarken" til hans bursdag enda det ikke var rundt tall.

Hadde han hatt dårlig råd hadde det vært greit, men han kjøper seg stadig nye TV'er og datamaskiner og andre elektroniske duppeditter. Og han drar på dyre ferier.

Jeg foreslo for min samboer at i år kjøper vi sparegris til broren hans, men han likte visst ikke ideen og mente at vi må kjøpe like fin gave som vi kjøper til de andre søsknene hans. De andre søsknene er ikke gjerrige, selv om i hvert fall en av dem har mye mindre å rutte med enn han som er så gjerrig.

Nå skal det sies at han er en veldig hyggelig og omgjengelig person, så jeg har ikke noe imot ham egentlig. Jeg blåser i om han gir meg noe, men jeg synes han kunne spandert noe på broren sin til jul og "runde" bursdager i hvert fall.

Hva mener dere? Bør vi legge like mye i julegaven til denne broren som til de andre søsknene, eller kan vi gi ham noe som liksom er et hint om at vi synes han er kjip når det gjelder gaver?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jag tycker ni pratar med broren och eftersom NI inte får något från honom så säger ni: "Jag tycker vi dropper julegaver i år"

han verkar ju redan ha gjort det...

Varför ska ni ge honom gaver när ni aldrig får något (inte ens en omtankesgave) i retur? Eller så föreslår ni att ni ger gaver till välgörenhet i stället.

Vi försöker dra ner på julegaver mellan vuxna och har kommit överens med ett syskon om att inte ge varandra (och det har inget att göra med om någon är gjerrig eller inte). Andra syskon i familjen fortfarande byter med varandra.

Skrevet

hadde gått for sparegrisen jeg

Skrevet

Jeg ville ikke gitt ham en gave i det hele tatt, men det er nå bare meg.

Skrevet

Samme her. Han har jo lagt løpet og meldt seg ut av gavestyret. La han få det som han vil. Dere kan jo revurdere det til neste år hvis han skulle forandre mening. :)

Skrevet

Jeg ville gitt han en sånn "geit til familie i afrika"-gave.

Skrevet

DET syns jeg var en god ide!

Da har han fått noe, men han har fått noe som gagner en annen enn ham.

Skrevet

Veldig god idé :-)

Skrevet

JEg synes ikke dere skal gi man noen ting. Det er dyrt nok som det er med gaver om om man ikke skal få noe igjen... For å vise at dere tenker på han i julen kan dere gi han et fint kort eller noe.

Skrevet

Takk for mange gode svar! :)

Ja dette var et godt forslag, skal høre med samboer'n hva han synes om det. Er redd for at han ikke er enig da....og han er nok for bløthjertet til å la være å kjøpe gave.

Skrevet

Gi han en julestjerne eller annen blomst. Det er litt upersonlig og slikt man gir til folk man må gi noe.

Gjest Gjest_Elisabeth_*
Skrevet
Gi han en julestjerne eller annen blomst. Det er litt upersonlig og slikt man gir til folk man må gi noe.

Julestjerne el. annen juleblomst, sjokolade eller ei geit er flotte gaver , som ikke hoper seg opp. Noe som mange setter mer pris på enn annet.

Kan det være at han er en av dem som synes julehysteriet tar overhånd, alle gavene, tingene og pengesløseriet? Respekter dette og gi noe som han kan bruke opp(sjokolade eller laks ), er billig(julestjerne) eller nyttig(geit).

Eller gi han kun et julekort( som jeg synes varmer mye mer enn en ting)

Det er opp til dere.

Skrevet
Jeg ville ikke gitt ham en gave i det hele tatt, men det er nå bare meg.

Det hadde ikke jeg gjort heller...

Skrevet

Han hadde nok fått en julestjerne og et kort, evt bare et kort:P hehe

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville gitt noe til en som aldri gir igjen. Nå kan det være mange grunner til at noen ikke er så interessert i å gi gaver, samboern min er f eks flink til å kjøpe gaver til de nærmeste, men vurderer ikke en gang å gjøre det til folk lenger ut i rekka. Han sier også at han absolutt ikke forventer å få noe av de han ikke gir til, kanskje svogern din tenker sånn også, bare har en annen grense for hvem man gir noe til :klø: Nå synes jeg jo i utgangspunktet det er både hyggelig og naturlig å gi noe til søsken, men jeg tror ikke den som ikke gir gaver selv, forventer å få noe igjen.

Hvis dere absolutt vil gi noe synes jeg en geit eller en ikke så dyr forbruksvare (god såpe, matvarer, blomst, sjokolade) er ok. Om dere gir sparegris signaliserer dere at dere synes han er gjerrig - jeg skjønner at det er fristende, og det er jo en litt morsom-stygg ide, samtidig har han kanskje ikke BEDT om å få noe av dere heller, dermed blir det litt sånn at man pålegger andre å ha samme oppfatning av det med gaver som en selv? Jeg tror jeg hadde blitt litt sur om jeg hadde fått julegaver i mange år av noen jeg ikke ga gaver tilbake til fordi jeg mente det var unødvendig (og prøvde å hinte ved å ikke kjøpe noe tilbake), for så å få et tydelig spark om at jeg var gjerrig.

Skrevet

min mor er så gjerrig at hun vil slutte å kjøpe til barnebarna.

er ikke det store savne ,hun har bare gitt 100 kr som vi foreldre må vri hodet for å finne noe for.

men bare tanken er ikke fin synes jeg.hun sier de har SÅ dårlig råd.begge med pensjon.

men min gamle bestemor med enkepensjon gir fortsatt til oss barnebarna pluss 21 oldebarn.

Skrevet

Pakk inn en tom pappeske og gi han det. Han gir ingenting, og får ingenting igjen :fnise: Men har får en pakke ;)

Eller du kan la samboeren din gi hva han vil, og så gir du en sparegris fra deg..hehe :ler:

Ellers støtter jeg forslaget om en geit :)

Skrevet

Ingenting, såklart.

Det som irriterer meg mer enn folk som er kjipe er folk som går rundt og tenker inni seg at andre folk er kjipe uten å fortelle de kjipe folkene at de faktisk er kjipe.

Gjest Infralove
Skrevet
Bør vi legge like mye i julegaven til denne broren som til de andre søsknene, eller kan vi gi ham noe som liksom er et hint om at vi synes han er kjip når det gjelder gaver?

Då er det betre å la vere å gi gåve.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...