Gjest Gjest Skrevet 2. november 2008 #1 Skrevet 2. november 2008 hei... lurer på om jeg skal få meg en minigris inne har noen noe fakta om dem? :gjeiper:
mmmSjokolade Skrevet 3. november 2008 #3 Skrevet 3. november 2008 Det er litt vanskelig å beregne hvor mini minigriser faktisk blir etter som jeg forstår. Du må i det minste ha en plan to hvis det ikke fungerer.
rangi Skrevet 3. november 2008 #4 Skrevet 3. november 2008 Det er litt vanskelig å beregne hvor mini minigriser faktisk blir etter som jeg forstår. Du må i det minste ha en plan to hvis det ikke fungerer. Egentlig ikke. Man skal bare passe på at man kjøper en MINIgris, altså en ren kanadisk minigris. Det er denne rasen som er små, de er også dyrere enn blandingsgriser. Griser med iblandet svensk hvit blir større, og man kjenner igjen disse på at de har hvite avtegn. En ren kanadisk minigris er helt svart, hvis noen prøver å fortelle deg noe annet, så skal du ikke tro på dem. Størrelsen kommer også an på hvor mye grisen får å spise. De skal ikke ha mat hele tiden, da vokser de mye. Minigriser skal fores to ganger daglig, de skal ha LITT brød, grønnsaker og mineral-og vitaminblanding for griser. Som godbiter kan de få puffet ris, helst ikke nøtter og rosiner da det er fetende.
Gjest Gjest Skrevet 4. november 2008 #5 Skrevet 4. november 2008 takk for svar... :gjeiper: mere bra fakta?
Gjest Gjest_Debbie_* Skrevet 9. februar 2009 #6 Skrevet 9. februar 2009 takk for svar... :gjeiper: mere bra fakta?
Kvist Skrevet 9. februar 2009 #7 Skrevet 9. februar 2009 Mange sulteforer minigrisene sine. Gir dem altfor lite å spise og for lite næringsstoffer til å vokse på. Dette resulterer i underernærte, små griser som lett blir fete (men fortsatt små) når de blir voksne. Mange av grisene blir ikke kjønnsmodne engang, eller i hvertfall altfor sent. Fikk en gang råd om å gi min gris mat tilsvarende en halv brødskive om dagen. Tenk å skulle vokse på det? Mange forteller også om at de hadde en kjempesøt og liten gris, men at den etterhvert ble mannevond, sint og de måtte kvitte seg med den. Jeg hadde også blitt mannevond og sint om jeg gikk konstant sulten i årevis. Så mitt råd er å bruke sunn fornuft, ikke overfore, men heller ikke sulte dyret. Selv om noen oppdrettere gir deg råd om å sulte dem, så er det etter mitt syn dyremishandling. Min gris er slank, frisk og sunn, er hverken mannevond eller sinna, men ja, han er litt høyere og litt lengre enn hva mange mener er "mini" nok for en minigris. Glad jeg har en blid, og kosete gris istedetfor jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå