Gå til innhold

Å blogge om ungene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå det siste året har nesten alle mine venner begynt å blogge om unger og familieliv. Veldig kjekt for oss som bor langt unna å kunne følge med på hva som skjer.

Tenkte at jeg kanskje hadde litt lyst på en slik blogg jeg og, da jeg har mye familie rundt om, men så er jeg litt usikker og.

Kan ikke dere komme med pluss og minus, og skrive litt om hvorfor dere har blogg/ikke blogg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

55 stk innom og ingen som mener noe, det var litt ulikt KG :ler:

Skrevet

Jeg er kanskje litt spesiell når det kommer til dette - men jeg kunne aldri tenkt meg å blottlegge mine barn - eller resten av familien for fremmede mennesker. Vesentlige hendelser får de det måtte angå vite om allikevel ...

Skrevet (endret)

Jeg blogger ikke om gutten min, men gjorde det tidligere en stund (når han var baby (første smil, osv.)). Da med brukernavn og passord på siden.

Har ei veninne som har en pisco-"blogg" hvor hun legger ut utvikling og bilder av sønnen deres. Synes det er veldig kjekt å følge med på. Hun har selvsagt også passord på siden sin.

Endret av Jade
Skrevet

Jeg syns man kan blogge om barna sine så lenge man holder dem litt anonym. Har sett folk som legger ut bilder av barna sine i bikini osv.

Skrevet

Jeg syns det er helt fantastisk koselig med "barne-blogger", MEN jeg hadde aldri blogget om mine egne barn på en side man ikke måtte ha passord for å komme inn på.

Jeg følger faktisk selv med på bloggene til helt fremmede mennesker som jeg bare har havnet innpå en gang og falt for skrivestilen deres, og jeg føler jo etter hvert at jeg kjenner barna som om de skulle vært tantebarna mine. Det fins helt sikkert pedofile som følger med på sånne blogger, og det kan fort få katastrofale følger.

Skrevet

Det spørs jo om pedofile tenner så veldig på å lese om hverdagslivet til småunger da, og folk med litt vett legger jo ikke ut fullt navn og bosted. Pedofile som evt. ønsker å kidnappe et barn kan jo bare velge seg et hvilket som helst barn, trenger ikke akkurat å finne et som foreldrene har blogget om. Synes frykten for pedofile begynner å bli litt vel stor hvis man ikke kan skrive om hverdagslivet til seg selv og barna uten å være redd..

Skrevet
Det spørs jo om pedofile tenner så veldig på å lese om hverdagslivet til småunger da, og folk med litt vett legger jo ikke ut fullt navn og bosted. Pedofile som evt. ønsker å kidnappe et barn kan jo bare velge seg et hvilket som helst barn, trenger ikke akkurat å finne et som foreldrene har blogget om. Synes frykten for pedofile begynner å bli litt vel stor hvis man ikke kan skrive om hverdagslivet til seg selv og barna uten å være redd..

Helt enig..

Skrevet

Min tanke er jo at pedofile også kan føle at de kjenner disse barna, og at de dermed får ekstra lyst på nettopp disse barna. Uten at jeg vet noe særlig om pedofile lyster vil jeg jo tro at de er som oss, de er ikke maskiner som tenner på hva som helst når som helst. Dermed tror jeg de fort kan bli besatt av et enkelt barn når forholdene er såpass godt lagt til rette.

Og selv om man ikke legger ut fullt navn er det ikke veldig vanskelig å spore opp barn fra en blogg, de fleste nevner bosted i en eller annen sammenheng, de legger ut bilder av barna, skriver selvfølgelig barnas fornavn osv.

Jeg sier ikke at alle som blogger om barna sine utsetter dem for sjansen for overgrep, men jeg ville aldri tatt sjansen - i alle fall ikke når man kan velge en tjeneste med passord.

Gjest Gjeste Blondie65
Skrevet

Har dere som har sett disse sidene med passord testet om opplysningene kommer opp i google søk?

Jeg har vært på flere nettsteder der man måtte logge seg på, men innleggene kom likevel frem på google søk. Hvis man med andre ord vet hva jeg har kalt meg på forskjellige nettsteder kan man fort finne ut mye mer om meg enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Det er verdt å tenke på. Derfor:

- aldri deler av eller hele navnet på personene det gjelder

- aldri legge ut ting du ikke kan stå for i alle sammenhenger (vi søkte nettopp på jobben på en kollega ... det var ... hm ... interessant ... (nakenfotografering og greier ...)

Skrevet

Takk for svar, bare fortsett, jeg er ikke enig med meg selv enda :ler:

Gjest marihan
Skrevet
Har dere som har sett disse sidene med passord testet om opplysningene kommer opp i google søk?

Jeg har vært på flere nettsteder der man måtte logge seg på, men innleggene kom likevel frem på google søk. Hvis man med andre ord vet hva jeg har kalt meg på forskjellige nettsteder kan man fort finne ut mye mer om meg enn jeg i utgangspunktet hadde tenkt. Det er verdt å tenke på. Derfor:

- aldri deler av eller hele navnet på personene det gjelder

- aldri legge ut ting du ikke kan stå for i alle sammenhenger (vi søkte nettopp på jobben på en kollega ... det var ... hm ... interessant ... (nakenfotografering og greier ...)

På bloggen min har jeg et valg under instillinger som handler om nettopp dette. Der har jeg krysset av for at den ikke skal komme frem under google søk. Dette har jeg også testet :)

Skrevet

Jeg tenker ikke bare på pedofile - tenker faktisk mer på hva ungene selv ville mene om at mor skriver om livet deres og legger ut bilder .. Ingen vet med sikkerhet hvor lenge slik informasjon blir liggende - ei heller hvor lett det faktisk er å finne fram informasjon man trodde var beskyttet.

Det som kan virke søtt når ungene er 1 og 2 år er antagelig ikke fullt så søtt lesestoff når de blir tenåringer.

Skrevet

Problemet med åpne blogger, er at overgripere kan få vite veldig mye om barnet og familien. Og dermed lett kan utgi seg for å være bekjent av barnet. Både ovenfor barnet selv og andre som passer barnet. F.eks.: "Hei, Emilie! Mammaen din ringte. Hun lurte på om jeg kunne hente deg, for vi skal jo til Tante Rosa i dag. Mamma har kjøpt en fin blomst. Det blir fint sammen med den fine tegningen du tegnet til henne i går."

Gjest Gjest_kine_*
Skrevet

Hvordan sider finnes som man kan få passord på?

Skrevet

Det er kjekt for familie som bor langt unna!

Man trenger ikke legge ut masse privat info, og skrive om webadressa på alle verdens internettsider heller"

Skrevet

Vi har en blogg, men på eget domene og med brukernavn og passord. Ville aldri brukt en åpen bloggtjeneste til å skrive om eller legge ut bilder av barna.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...