Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg og mange venner av meg er på utkikk etter hus, har vært det i et par år. Vi går på visning og sier fra at vi er interesserte. Megler skriver ned navn og tlf nummer, og vi får beskjed om at vi blir kontaktet når det kommer inn bud.

Problemet er at dette ofte ikke skjer. Plutselig ser vi at huset er solgt... Hva gjør man? Dette gjelder eiendomsmegler1. Er dette lov? De taper jo penegr for kundene sine..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan det er med regler rundt dette vet jeg ikke, men det høres jo rart ut. Jeg har noen ganger fått sms om bud bare etter å ha bestilt prospekt og lagt igjen telefonnummeret mitt; uten å ha vært på visning eller sagt noe om at jeg er potensiell budgiver. Enig med deg i at det i alle tilfelle er dumt av megleren å ikke ringe, og at sleger kan tape penger på dette.

Skrevet

Hvorfor ikke legge inn bud selv i steden for å vente på at noen andre gjør det?

Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at eier kan selge til hvem eier vil, uten å bli pålagt noe som helst. Dette må da være helt lovlig.

For øvrig så kan det hende at det har kommet inn et ok bud med kort tidsfrist og at selger da har bestemt seg for å ta det for å slippe å holde på noe mer i et vanskelig marked.

Skrevet
Jeg er rimelig sikker på at eier kan selge til hvem eier vil, uten å bli pålagt noe som helst. Dette må da være helt lovlig.

For øvrig så kan det hende at det har kommet inn et ok bud med kort tidsfrist og at selger da har bestemt seg for å ta det for å slippe å holde på noe mer i et vanskelig marked.

Eier kan jo selge til hvem han vil, men det vil da være i interesse for eier å vite om alle som er interesserte...

Tidsfrist på et bud må være gyldig til minst 24 timer etter siste annonserte visning, er det ikke annonsert flere visninger tror jeg det skal ligge et døgn.

Men uansett hvor kort tidsfrist et bud har, så tar det megler 2 min å ringe og høre om man er interessert i å legge inn et bud.....

Skrevet

Hva er vitsen med å bruke megler viss man ikke kan stole på at han prøver å få høyest pris?

Hvrofor vi ikke legger inn bud først er irrelevant.

Gjest Gjest_gulla_*
Skrevet

Dersom du vil være rimelig sikker på at du blir ringt opp dersom det oppstår en budrunde må du nesten legge inn et bud istedenfor å skrive deg på interesselista. Jeg pleier å legge inn et bud på 100 kr , bare for å "bli registrert"

Interesseliste er ingen garanti. Da vi solgte vår leilighet hadde vi 3 sider med interesseliste. Budrunden startet allerede første visningskveld og etter 1 døgn hadde megler nok med å megle mellom 2-3 stykker som bøy kontinuerlig fremfor å kaste bort tid på alle andre. Han sa det til meg og jeg var fornøyd med det. Dersom folk er veldig interessert så ringer de uansett megler for å sjekke bud eller legge inn bud selv.

Skrevet

Det burde jo ikke være noe problem her, da det ikke er flere en maks 5-10 som skriver seg opp..

Skrevet
Hei, jeg og mange venner av meg er på utkikk etter hus, har vært det i et par år. Vi går på visning og sier fra at vi er interesserte. Megler skriver ned navn og tlf nummer, og vi får beskjed om at vi blir kontaktet når det kommer inn bud.

Problemet er at dette ofte ikke skjer. Plutselig ser vi at huset er solgt... Hva gjør man? Dette gjelder eiendomsmegler1. Er dette lov? De taper jo penegr for kundene sine..

Hvis dere alle har holdt på sånn i flere år har dere kanskje havna på ei liste over tilsynelatende useriøse folk megler ikke gidder kaste bort tid på?

Skrevet
Hvorfor ikke legge inn bud selv i steden for å vente på at noen andre gjør det?

Dumt spørsmål, ts sa ikke at hun var interessert i å legge inn bud.. Kanskje hun ønske rå følge med på hva boligene går for. Hvorfor skal hun legge inn bud? I disse tider er det smartere å IKKE være den som legger inn det første/høyeste budet.

Skrevet
Hvis dere alle har holdt på sånn i flere år har dere kanskje havna på ei liste over tilsynelatende useriøse folk megler ikke gidder kaste bort tid på?

Slike lister finnes ikke, derimot finnes det lister over alle som har bestilt prospekter og gått på visning.

Skrevet
Jeg pleier å legge inn et bud på 100 kr , bare for å "bli registrert"

Ønsker du virkelig at eiendomsmeglerne skal ha navnet ditt på 150 boliger? Alt du gir av pesonlig informasjon blir lagret på data, det slettes ikke. Har du gitt bud er meglerne pliktige til å oppbevare budet og personopplysningene dine i evig tid, har du bare satt deg på interesseliste gjør de det samme, selv om de ikke har lov.

Skrevet
Dumt spørsmål, ts sa ikke at hun var interessert i å legge inn bud.. Kanskje hun ønske rå følge med på hva boligene går for. Hvorfor skal hun legge inn bud? I disse tider er det smartere å IKKE være den som legger inn det første/høyeste budet.

Det er slettes ikke noe dumt spørsmål. Hvis man virkelig er interessert er det å sitte på gjerdet som er dumt når det fører til at den ene boligen etter den andre blir solgt. Hvis man virkelig er seriøst interessert i boligen får man heller legge inn et skambud om man er så redd for å legge inn for høyt bud.

Det er for dumt om megler skal holde på å ringe rundt til folk som sitter på gjerdet under hele budrunden.

Gjest marihan
Skrevet

I vår da vi drev og gikk på utallige visninger, skrev vi oss på listen hvis var interessert. Når første budet kom, ble vi alltid oppringt.

Skrevet

Ja, vi har alltid blitt oppring når notar har hatt visning, men aldri eiendomsmegler1 (kanskje en eller to ganger av 6-7 visninger.. Dette gjelder samtlige av de jeg kjenner som har gått på visning med de.

Det er ikke sånn at vi går konstant på visning. Vi plukker ut interessante hus og ser på de. Men vi vil ikke legge inn det første budet, vi vil se hvor høyt de starter først.

Nå har vi også vært på visninger der det har vist seg at vi ikke er interesserte, men har fortsatt stått på listen, ingen telefon uansett..

Skrevet
Det er slettes ikke noe dumt spørsmål. Hvis man virkelig er interessert er det å sitte på gjerdet som er dumt når det fører til at den ene boligen etter den andre blir solgt. Hvis man virkelig er seriøst interessert i boligen får man heller legge inn et skambud om man er så redd for å legge inn for høyt bud.

Det er for dumt om megler skal holde på å ringe rundt til folk som sitter på gjerdet under hele budrunden.

Jo det er et dumt spørsmål, du vet ikke hvorfor ts ønsket å vite framgangen i budrunden, så ikke trekk dumme slutninger om at vedkommende sitter på gjerdet og er tåpelig... Ikke alle tenker som deg. Heldigvis ;)

Skrevet

Nå er forresten fokuset skiftet, vi vil vite hva boligene går for for å sammenligne med vår, fordi vi skal selge. Dette vet megler, og de tror vi vil bruke dem. Har snakket med henne om det. Men er jo umulig å bruke en sånn megler..

Men flere vennepar er fortsatt på utkikk, men får ikke beskjed fra megler om når det har kommet inn bud.

Skrevet
Nå er forresten fokuset skiftet, vi vil vite hva boligene går for for å sammenligne med vår, fordi vi skal selge. Dette vet megler, og de tror vi vil bruke dem. Har snakket med henne om det. Men er jo umulig å bruke en sånn megler..

Men det er jo det dere i realiteten gjør? Dere skriver dere på lista bare fordi dere vil informeres om salgspris? Det er jo i praksis bare misbruk av meglere og selgers tid så lenge dere ikke er reelle interesserte.

Skrevet

Det er nå det er snakk om, på det siste huset som har vært til salgs her, ikke på de andre, tidligere.

Skrevet

jobber selv i eiendomsmegler1 og vi ringer ALLTID til de som står på listen, er jo derfor folk skriver seg opp der fordi de vil bli kontaktet. får vi ikke tak i folk så legger vi igjen beskjed på mobilsvar så får det være opp til de igjen og ringe oss opp igjen. i tilfeller hvor det ikke er mobilsvar så sender vi ut en sms hvis folk ikke svarer... er nok litt forskjellig praksis i alle foretak... men på vår avdeling ringer vi som sagt ALLTID.

er som i alle andre bransjer, også i denne bransjen meglere som aldri burde vært meglere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...