Gå til innhold

Norska specialiteter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hej alla.

Jag tänkte laga en korg med typiskt norska ting ( tänkte mest matvaror )

till familjen hemma i Sverige.

Behöver lite tips.

Brunosten är ju given.. men sen kom jag inte på mer..

:sukk::)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje rakfisk hvis de liker den type mat. :fnise:

Fiskeboller, tørrfisk, fenalår, lefser, flatbrød, jarlsbergost og Svolværpostei. Det er det jeg kommer på i farta. Skal føre på mer hvis jeg kommer på mer.

Skrevet
MELKESJOKOLADE!

Det viktigste av alt! :jepp::fnise:

Sleng med en pakke med ordentlige kjøttkaker, de svenske kjøttbullarna er bare barnemat i forhold.

Skrevet

Tack så mycket.

Det mesta ni föreslått är noterat.

:goodbye:

Skrevet

ovnsbakt laks, kokt, lettsaltet torsk, pinnekjøtt, raspeballer/komler.

Skrevet
Geitost og solo

Solo finnes i sverige, markedsføres under navnet Zingo. Smaker ikke helt likt riktignok, men etiketten er helt lik bare med annet navn.

Skrevet

Fårikål!

Grandiosa ;) Gav det til en italiener på spøk en gang, det falt i følge ansiktsutrykkene ikke i smak, selv om han prøvde hardt å late som han satte pris på det. Huff, jeg fyrte opp under at "dette er den norske nasjonalretten" osv. Stakkars!

Skrevet
Solo finnes i sverige, markedsføres under navnet Zingo. Smaker ikke helt likt riktignok, men etiketten er helt lik bare med annet navn.

Er vel det som er poenget. Finnes mange appelsinbruser i verden, men Solo har en særegen smak. Og selvom man finner en nesten tilsvarende vare i Sverige, så er jo Solo et typisk norskt produkt. På samme måte som man finner melkesjokolade i Sverige, men melkesjokoladen fra Freia har en helt særegen smak (og tradisjon). Og det samme med kvikklunsj. Kit-kat ( eller hva det heter) er jo en tilsvarende sjokolade, men dog ikke det samme.

Skrevet

Lefser, Nidar julemarsipan, pose med rømmegrøt og et beger rømme

Skrevet

Seibiff med løk, lapskaus, ribbe, skinkestek med surkål og poteter.

Skrevet

En kurv med seibiff med løk er vel over grensen rart å gi bort. Jeg stemmer for Vossakorv.

Skrevet

Oskar Sylte Pærebrus og Ananasbrus.

Akevitt

Gammalost

Søst

Karamellpudding

Vestlandslefse

Kransekake

Rømmegrøt

Sodd

Tilslørte bondepiker

Riskrem

Gravlaks

Ifa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...